Contingut patrocinat
Especials 19/09/2023

Com serà el futur del turisme a Barcelona?

Fa 30 anys va néixer Turisme de Barcelona per posicionar la capital catalana com a destinació turística. El repte ara és la gestió

3 min
Des dels seus orígens, Turisme de Barcelona ha anat evolucionant assumint nous reptes, per donar a conèixer la ciutat i oferir serveis als visitants

Turisme de Barcelona (1993) es crea després de l’èxit dels Jocs Olímpics i en plena crisi econòmica per posicionar la ciutat com a destinació turística. És un consorci publicoprivat participat per l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i la Fundació Barcelona Promoció, i integra un ventall ampli d’empreses de diferents sectors que són el reflex de la transversalitat i diversificació de l’economia del visitant de la ciutat. 

Des dels seus orígens, Turisme de Barcelona ha anat evolucionant assumint nous reptes, per donar a conèixer la ciutat i oferir serveis als visitants. Després del primer call center (1995), que informava telefònicament i de forma permanent els visitants, es va obrir l’Oficina d’Informació Turística (1996) a la plaça Catalunya, la primera de les 13 que ara hi ha per tota la ciutat i que atén en 25 idiomes. Llavors es va crear la Barcelona Card per promocionar i comercialitzar productes als principals punts d’interès.

Avui hi ha 5 cards o passis temàtics per diversificar i desconcentrar com ara la Barcelona Card Science o la Barcelona Card Modernisme. El 1996, el Barcelona Bus Turístic, que havia nascut el 1987, va passar a ser de dos pisos i a convertir-se en tot un símbol. El mateix any es va implantar el servei Tax Free que permet reemborsar l’IVA als turistes extracomunitaris.

Al llarg d’aquestes tres dècades s’ha treballat de manera segmentada. Primer promocionant el teixit comercial, amb el Barcelona Shopping Line (1999), i a partir dels anys 2000 en diferents programes d’acord amb la lògica d’adreçar-se a diferents públics i perfils: Sports (2001), Premium (2009), Cultura (2010), Food&Wine (2015), Sustainable Tourism (2012); Neu i Muntanya (2014), Barcelona Mar (2015), Barcelona Weddings (2016), Barcelona Medical Destination (2017) Barcelona Shopping City (2018)… També s’han creat els anys temàtics –l’Any de l’Alimentació, l’Any Gaudí o l’Any de la Cultura–, que ajuden a projectar cada un dels sectors. 

Turisme de Barcelona treballa amb una estratègia de buscar nous públics i de més qualitat segons el relat Barcelona

Descentralització i sostenibilitat

La descentralització del turisme de la capital comença a caminar amb el programa Barcelona és molt més (2011) subscrit amb la Diputació de Barcelona, que proposa anar més enllà de la capital per viure les activitats i experiències que ofereixen les comarques de Barcelona. En la mateixa línia, neix l’espai que acull un punt d’informació enoturística amb vins de les diferents DO de Catalunya als baixos del monument a Colom, per impulsar la promoció enoturística de la demarcació. Per potenciar la sostenibilitat entre les empreses es creen els Premis Barcelona Sustainable Tourism a les Bones Pràctiques, i s’impulsa, amb l’Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç, el Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere per avançar en sostenibilitat entre el sector.

Amb la pandèmia es produeix un punt d’inflexió en l’activitat turística. El sector viatges es va estroncar i les ciutats es van paralitzar. Per reactivar l’activitat es van llançar les campanyes Barcelona the place to meet, adreçada al sector MICE, i la de destinació Barcelona like never before, pensades per donar un missatge internacional mostrant la ciutat com una de les millors destinacions urbanes del món. 

Els objectius més immediats

Al llarg dels anys, la ciutat ha crescut i ha evolucionat, i han sorgit nous desafiaments, també per al Consorci, que ha afrontat aquests nous reptes segons les inquietuds i necessitats de cada moment. L’arribada de la pandèmia va suposar un punt d’inflexió en el sector, i es va aturar l’activitat turística arreu del món. Per això, des del Consell General de Turisme de Barcelona es van aprovar unes línies estratègiques i el govern municipal va aprovar la mesura de Creació de nous imaginaris i continguts (2020) per millorar la sostenibilitat turística a través de la digitalització.

En aquesta línia, els eixos actuals passen per la gestió turística amb el focus posat en la sostenibilitat i la digitalització, per tal d’aconseguir una economia del visitant més equilibrada i respectuosa amb l’entorn, que suposi un retorn per al teixit empresarial i per a la societat en general. Responent a aquests propòsits, els fons Next Generation seran determinants per avançar en la digitalització i la gestió del visitant. Si el principal repte de Turisme Barcelona és la gestió del turisme, l’impuls dels esdeveniments és un objectiu necessari per continuar projectant el dinamisme de la ciutat.

El relat Barcelona

Turisme de Barcelona treballa amb una estratègia de buscar nous públics i de més qualitat segons el relat Barcelona. Amb aquesta voluntat s’han creat els programes Barcelona, destí ciència per promocionar el talent i l’excel·lència al voltant de la ciència; Barcelona workation, per adreçar-se als anomenats nòmades digitals com a nou públic sorgit de la pandèmia, i el BCNx10 amb activitats en diferents districtes per fomentar la descentralització. 

En aquest apartat s’han impulsat grans esdeveniments com la sortida de la Vuelta, la gala de les Estrelles Michelin, la Copa Amèrica (que tindrà lloc entre agost i novembre de l’any vinent) o el Mobile World Congress, que ha refermat Barcelona com a seu permanent.

L’objectiu més immediat és el desplegament del pla dels fons europeus Next Generation per a la desconcentració i millora de la qualitat turística. La notícia més recent la dona el balanç positiu de l’activitat aquest any, que, amb menys visitants, les estades han estat més llargues i han tingut un nivell de despesa més alt.

Per saber-ne més: https://www.barcelonaturisme.com/wv3/ca/

Aquest any, amb menys visitants, les estades han estat més llargues i han tingut un nivell de despesa més alt.
stats