MOTOR - MUNDIAL DE RAL·LIS

Aman Barfull: “Portem 29 anys seguits al Mundial, hem marcat una època”

director del RallyRACC

Des d’avui fins diumenge, la Costa Daurada acull la 55a edició del RallyRACC, l’últim que la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) permet que sigui mixt, de terra i asfalt. L’any vinent la cita catalana cau del Mundial, després de 29 anys seguits. En parlem amb el seu director, Aman Barfull (Viladrau, 1954).

Com afronteu aquest RallyRACC?

Un any més treballem perquè aquest ral·li sigui un èxit. La pluja ha sigut un convidat d’excepció, però hem d’afrontar-ho tot com vingui.

És el penúltim ral·li del Mundial i hi ha molts títols que encara no s’han decidit. Això animarà la gent a anar-hi, no?

Això fa un any ja va passar, quan va arribar la prova amb tres pilots amb opcions de guanyar el Campionat del Món. Depèn del que passi es podria decidir aquí. Hi ha els tres pilots que lluitaran [Tänak, Ogier i Neuville], als quals se’ls ha d’afegir Dani Sordo, que fa anys que diu que vol guanyar el ral·li de casa seva! I s’hi afegeix Loeb, que l’any passat va venir de convidat i va acabar guanyant! En resum, tenim cinc pilots amb opcions de guanyar el nostre ral·li.

Serà l’últim ral·li mixt, de terra i asfalt, perquè la Federació Internacional de l’Automòbil ho ha prohibit.

A l’origen el nostre ral·li va ser mixt, però després, a petició de la FIA, va ser d’asfalt. Ara fa deu anys vam veure un forat per demanar de nou un ral·li mixt, però ara la FIA amplia el calendari i com que deixa entrar l’any vinent proves com les de Kènia i el Japó, de fora d’Europa i, per tant, més cares, han previst tot un seguit de mesures per minimitzar despeses. Com que el ral·li mixt és un pèl més car... doncs han decidit canviar la reglamentació i fer que els ral·lis del Mundial siguin o de terra o d’asfalt.

Entenc que no li agrada gaire...

Ja fa tres anys que la FIA diu que els ral·lis han de ser d’una única superfície, però nosaltres hem anat fent. Però fins aquí hem arribat! [Riu.] Portem 29 anys seguits al Campionat del Món, els deu últims com a únic ral·li mixt... Hem anat marcant una època.

Però el 2020 el RallyRACC cau del calendari del Mundial.

La FIA va aprovar un calendari de rotacions perquè a Europa hi havia deu ral·lis i només n’havien de quedar vuit. Nosaltres hi vam ser contraris, perquè no ens agrada la rotació, però un cop aprovat, tot i tenir contracte per al 2020, els vam demanar que ens deixessin triar quina rotació fèiem per diverses raons. Tenim un any per agafar aire i poder involucrar-hi més institucions o encara més les institucions que ja tenim, de cara a assegurar el futur dels anys vinents.

Si el RallyRACC no és al Mundial l’any vinent, ¿hi haurà algun altre ral·li a Catalunya per aquestes dates?

Ara estem centrats en aquesta edició i d’això en parlarem a partir de la setmana vinent. Al RACC hem de trobar companys de viatge que ens hi ajudin.

Quan parlava dels suports de cara al 2021, ¿vol dir que s’hi torni a involucrar Barcelona per fer el tram urbà?

És un afegit. El ral·li pot ser amb Barcelona o sense. Parlo de suports que ajudin a minimitzar l’impacte econòmic que representa el ral·li per al RACC.