02/03/2016

Infantino i el seu pla per fer créixer encara més el Mundial

3 min
Infantino i el seu pla per fer créixer encara més el Mundial

BarcelonaEl nou president de la FIFA, Gianni Infantino, defensarà una de les seves promeses electorals: ampliar el nombre de seleccions participants en la fase final del Mundial de 32 a 40. “No és un secret que crec en la idea d’augmentar a 40 el nombre de finalistes a la Copa del Món. Vuit més és possible i només és el 19% de les 209 associacions que componen la FIFA. Hi ha seleccions que somien a participar-hi i jugar la classificació. Hem d’escoltar també els jugadors i les jugadores per a les fases finals de totes les competicions”, va afirmar l’advocat suís, que fa tot just cinc dies que exerceix com a president de l’organisme que controla el futbol mundial.

Infantino va prometre ampliar la xifra de seleccions participants durant els viatges que va fer pels cinc continents per guanyar vots per ser escollit. I, segons molts analistes, com Andrew Jennings, especialista en casos de corrupció a la FIFA, ho va fer poder assegurar-se vots, i no pas perquè consideri que ampliar la fase final millora el nivell. “La clau són els diners. Jugar un Mundial genera diners, així que totes les federacions volen ser-hi. Com que moltes seleccions amb dret a vot no poden arribar-hi per nivell de joc, si els promets més places poden meditar donar-te el vot. Si l’Àfrica pot enviar 7 o 8 equips al Mundial, en lloc dels 5 d’ara, significa més diners per a les federacions africanes. I per a les televisions. I per a la FIFA”, comenta Jennings. El xeic de Bahrain Al-Khalifa i el príncep Ali ben al-Hussein de Jordània, principals rivals d’Infantino a les eleccions de divendres passat, també havien admès que calia estudiar ampliar la fase final del Mundial, ja que s’havien trobat que les confederacions continentals asiàtiques, africanes o de la Concacaf (Amèrica del Nord, Central i el Carib) els demanaven més pes als Mundials. Actualment, de les 32 seleccions classificades, 13 són europees i 5 de l’Amèrica del Sud. És a dir, el 50% de les seleccions sud-americanes juguen el Mundial. Infantino, de fet, també va ser un dels grans defensors de la necessitat d’ampliar la xifra de seleccions presents a la fase final de l’Eurocopa. Si abans eren 16, aquest estiu a França ja seran 24.

Buscar patrocinadors

Infantino va destacar ahir que quan se celebra un Mundial “tothom parla de futbol”: “Cal escoltar els aficionats, fer més gran el Mundial”. En aquest sentit, va afegir: “He visitat tots els continents i he vist les necessitats amb els meus ulls. Crec que podem fer molt amb molt poc, però en particular invertir en programes específics per a cada país. Cadascun d’ells té necessitats diferents. No és el mateix Bhutan que Madagascar o que el Paraguai”, va explicar. Infantino ha promès que cada una de les 209 federacions rebin com a mínim cinc milions de dòlars en quatre anys per invertir-los en projectes de desenvolupament, més un milió per a desplaçaments a les associacions que ho necessitin, promesa que necessitarà, en primer lloc, uns ingressos que ara la FIFA no té.

Infantino necessitarà evitar la pèrdua de patrocinadors -molts han deixat la FIFA en considerar que els seus escàndols de corrupció li donen mala imatge- i per treballar amb temps vol que el procés per escollir la seu del Mundial del 2026 no tardi gaire a obrir-se. Segons el seu programa electoral, la seu dels Mundials hauria de ser rotatòria, per evitar que un continent repeteixi, motiu pel qual aquest Mundial del 2026 s’hauria de jugar a l’Àfrica, Austràlia o l’Amèrica del Nord. Austràlia i els Estats Units, de fet, ja s’hi han interessat.

Infantino té fama de ser un gestor capaç de generar beneficis, tal com ha fet durant els anys de secretari general de la UEFA. El directiu anglès David Gill explica: “Ara existeix una oportunitat per començar de nou. Cal buscar patrocinadors i cal analitzar la manera de treballar. Infantino ha fet una bona feina a la UEFA. El Mundial, si s’analitza fredament, és un producte insuperable. Per tant, cal aprofitar aquest potencial per signar bons contractes que permetin, després, inversions destinades al futbol”. Gill, que ha treballat amb Infantino a la UEFA, considera que el primer repte d’Infantino és assegurar que el pròxim Mundial, el 2018 a Rússia, no sigui un fracàs, ja que 27 dels 34 espais destinats a patrocinadors per a aquesta cita no s’han adjudicat, fet que amenaça de crear un forat econòmic a la FIFA.

Infantino, que també defensa la conveniència d’estudiar “l’impacte que pot tenir en el desenvolupament natural del futbol qualsevol tecnologia que pugui ajudar”, tindrà un sou inferior al de Blatter, de qui pren el relleu, i segons els nous estatuts de la FIFA no tindrà capacitat per decidir els contractes de publicitat de la FIFA. Però sí que tindrà el poder per decidir com es treballa de cara a un Mundial cada cop més global.

stats