MOTOR - MUNDIAL DE MOTOGP

Monlau, el planter dels tècnics del Mundial

Molts telemètrics, enginyers i mecànics dels equips de MotoGP s’han format en una escola catalana

En tots els Mundials, competicions estatals o locals, hi ha en algun dels equips un tècnic format a la Monlau Repsol Technical School, situada a Barcelona. Ja siguin motos o cotxes, en algun dels equips hi sol haver algú que va passar per aquesta escola que, com apunta el seu director general, Jaime Serrano, es dedica a formar els tres actors dels esports de motor: els pilots, els mecànics i els enginyers.

Marc i Àlex Márquez, Aleix i Pol Espargaró, Miguel Oliveira... molts són els pilots que han passat per aquesta escola. “Formem els pilots des de ben petits i van pujant, campionat a campionat”, assegura Serrano. I explica que també calia fer el mateix amb la resta d’integrants d’un equip. Per això el 1997 Pío Ventura, un emprenedor i apassionat de les motos, veient que pel pàdoc la majoria de mecànics eren italians i anglesos, va decidir començar a formar gent d’aquí. L’escola Monlau, de fet, ja funcionava des del 1982, dedicada a l’educació privada, però llavors es va fer un pas endavant i es va crear una escola destinada a formar els professionals que envolten el pilot al box, amb Emili Alzamora, mànager de Marc Márquez i expilot, com a CEO.

Hi ha diverses vies per accedir als estudis de la Monlau Technical School. Des de l’ESO, superant una prova d’accés, s’entra al curs d’iniciació, pensat per a joves de 16-19 anys. Per accedir al primer curs directament cal haver cursat primer una formació professional, de grau mitjà o superior, i aprovar també la prova d’accés. I, finalment, si el que es vol és cursar el màster d’enginyeria (una especialització d’un any a la qual accedeixen 36 alumnes) cal tenir la titulació d’enginyeria. “Tenim molts alumnes que van buscats”, diu Serrano. Aquest màster és el que va estudiar Patricia Pacheco, una madrilenya que fa quatre anys que viu a Barcelona. Va estudiar enginyeria aeronàtica però, com reconeix, el que volia “era treballar al Mundial”. “Soc del parer que si vols alguna cosa te l’has de treballar. Estudiar, treballar al màxim... no crec en la sort. Vaig veure que si estudiava el màster tindria més oportunitats”, confessa. El màster li va donar coneixements que ara aplica al seu dia a dia: “Tot està relacionat amb el que fem aquí. Ells ens donen la base”, reconeix.

Els estudiants, quan acaben la formació, no entren directament al Mundial. Passa com amb els pilots, que s’han d’anar formant a poc a poc, pujant categories. Així, amb el pas dels anys, a banda de desenvolupar la formació específica i un màster d’enginyeria, també han creat diversos equips al CEV i al Mundial per donar cabuda als professionals que formen a l’escola. “Es formen en campionats de formació i, quan sumen dos o tres anys d’experiència, fan el salt al Mundial”, afegeix el director general de l’escola. Pacheco es va passar dos anys a l’equip Estrella Galicia del CEV i l’any passat va fer el salt al Mundial. “Ara soc al Sic58 de Moto3 i, si puc continuar pujant, millor. Arribar aquí és l’objectiu de tots els que estudiem”. I és que els companys acaben sent competència en el món laboral. “A l’equip Estrella Galicia 0,0 de Moto3, el 100% dels tècnics que hi treballen han passat per l’escola”, apunta Serrano, que assegura que li fa il·lusió passejar-se pel pàdoc: “Tots et saluden. Però, a la vegada, també són competència”. La telemètrica de l’equip Sic58 afegeix, rient: “Al pàdoc hi ha bon rotllo. La majoria hem sigut companys. No ens passem dades ni res d’això, però ens portem bé!”

270 alumnes de mecànica

El curs 2013-14, la Monlau Technical School va anar més enllà i també va crear formació específica per als tècnics de cotxes. Ara, doncs, en total tenen 270 alumnes de mecànica, repartits en tres cursos. En surten cent per promoció, la meitat de motos i l’altra meitat de cotxes. “El 80% dels de motos, per exemple, fan circuit, velocitat, però també hi ha un 20% que fan enduro, motocròs... al pla d’estudis hi entra tot, ells trien l’especialització”, explica Serrano.

Més continguts de