Barça

Els 20.000 culers que pagaran la festa al nou Camp Nou

El Barça, que ja té la llicència de primera ocupació, es veu obligat a prioritzar les entrades individuals als abonaments

Imatge del Camp Nou, en el tram final de la primera fase de les obres.
17/10/2025
4 min

BarcelonaMalgrat que al Barça ja s'ho esperaven, rebre la llicència de primera ocupació (LPO) del Camp Nou va ser motiu d'alegria i celebració als despatxos. “La primera sempre és la més complicada”, admetien fonts properes a la directiva. Amb la fase 1a confirmada, es podria obrir la zona de tribuna i del gol sud, equivalent a un aforament de 27.000 aficionats. Però, com ja va explicar el club fa uns dies, prefereixen esperar a tenir acabada la fase 1b per poder obrir també el lateral i així augmentar la capacitat fins a les 45.000 localitats. De moment, als despatxos diuen que les obres ja estan i que han lliurat part de la documentació. Ara bé, la burocràcia és lenta. Per tant, els partits contra el Girona, l'Olympiakos i l'Elx seran a Montjuïc. Més endavant, ja es veurà.

La pugna entre el Barça i l'Ajuntament per la LPO s'ha allargat molt més del que volien les dues parts. Des del consistori s'excusaven en el fet que hi havia discrepàncies en la documentació i que els Bombers continuaven trobant deficiències en matèria de seguretat. Al club, en canvi, sostenien que l'estadi estava per jugar i que els retards eren cosa d'una burocràcia que consideraven excessiva. Sigui com sigui, això ja és part del passat: la reobertura del Camp Nou no va poder ser al setembre. Arribats en aquest punt, el Barça s'ha vist obligat a canviar d'estratègia comercial. Goldman Sachs pica a la porta per recuperar la inversió feta en el préstec de l'estadi. Així que cal guanyar el màxim de diners possible i, opinen al club, no hi ha més remei que apel·lar als turistes que tenen la butxaca plena per compensar el que es deixa de guanyar mentre el Camp Nou no està operatiu del tot.

Els socis s'han queixat a l'OAB pels preus dels abonaments

Al club admeten que és una decisió impopular i reconeixen que l'Oficina d'Atenció al Barcelonista (OAB) s'ha omplert de trucades amb queixes. La setmana passada el Barça posava a la venda els abonaments, que eren notablement més cars respecte als del darrer any a Montjuïc –un augment de fins al 34%, segons la zona–, amb el condicionant que cinc partits en queden exclosos. Per tant, l'increment és encara superior.

Ara fa un any, quan el Barça va posar a la venda els abonaments de la segona meitat de la temporada comptant que es jugaria al Camp Nou –una promesa falsa i, per tant, mai es van arribar a cobrar els imports–, hi havia 45.000 abonaments disponibles. Però aleshores es parlava d'una reobertura amb 62.000 espectadors. Aquesta vegada ja se sap que el retorn serà amb 45.000 localitats, i no hi ha cap garantia que es pugui arribar a les 62.000 –l'equivalent a la fase 1c– a curt termini. Per tant, el topall d'abonaments es retallava dràsticament fins als 24.800, donant prioritat de compra als que havien fet costat a l'equip a Montjuïc. Després, la resta d'abonats que estaven en excedència.

Això suposa unes 20.000 entrades per a la venda. El club ofereix descomptes als socis que no tenen el passi, però això no evita que els tiquets siguin cars. En el partit contra l'Elx, els socis paguen entre 69 (al gol) i 209 euros (a tribuna), segons les xifres consultades al web del club. En canvi, els no socis paguen de 129 a 289. Al Barça asseguren que sempre hi ha socis que compren entrades, però admeten que un percentatge molt elevat correspon als turistes, que estan disposats a gastar-se quantitats molt elevades per aconseguir les millors localitats. També són els que compren alguns productes vip, que donen dret a menjar canapès, i que en aquest mateix enfrontament contra l'Elx estan a la venda per preus que van dels 500 als 1.000 euros.

L'oposició carrega contra la directiva de Joan Laporta

En una setmana marcada per l'assemblea i a les portes de les eleccions de l'estiu del 2026, l'oposició ha fet servir la polèmica amb els abonaments per llançar-se sobre la directiva de Joan Laporta. Els acusen de prioritzar els diners abans que la pilota i diuen –apel·lant al partit contra el PSG i recordant que no hi ha la grada d'animació– que l'ambient se n'ha ressentit. Al club mantenen la calma, responen recordant que aquesta decisió és puntual i justifiquen, amb xifres a la mà, que la majoria dels assistents als partits de Montjuïc són locals: un 70% són abonats, socis o catalans, i un 30% són estrangers. Ara bé, a l'àrea de ticketing afegeixen que aquest 30% gasten un 45% més de mitjana, sigui perquè agafen localitats millors o perquè aprofiten per comprar samarretes i tot tipus de marxandatge culer.

Tot i així, al Barça saben que el debat popular està perdut i per tant se centren en els beneficis econòmics. L'estada a Montjuïc suposa deixar d'ingressar al voltant de 100 milions per temporada, tenint en compte el que s'ingressava en concepte d'estadi abans de reformar el Camp Nou, entre altres coses perquè un 80% dels abonats van agafar l'excedència. El primer any, el 2023/24, la facturació va passar dels 229 milions als 126. La temporada passada va canviar la política de vendes i la xifra va remuntar. Hi va ajudar, també, el bon rumb esportiu de l'equip. S'havien projectat 154 milions d'ingressos i en van acabar sent 175. Per aquest any, la previsió és augmentar fins als 225. La dada és molt ambiciosa, però al club confien fer-la possible quan es torni definitivament a l'estadi, pel reclam que això suposarà. Això sí, seran els guiris els que pagaran la festa.

stats