Barça

El dilema del Barça amb WhiteBIT: diners a canvi de risc

A la junta de Laporta hi segueixen havent reticències a l’hora de tancar un patrocini amb una empresa de criptomonedes

3 min
El president del Barça, Joan Laporta, durant una conferència de premsa.

BarcelonaLa màniga esquerra de la samarreta del Barça porta un any sent un maldecap per al departament comercial del club blaugrana. Des que l'empresa turca Beko va decidir no renovar el seu patrocini per a aquest actiu l’estiu del 2021, en plena decadència de l’entitat després del mandat de Josep Maria Bartomeu, el Barça busca un substitut per al segon espai de la indumentària de joc que pot aportar més diners. Durant aquest any, com ha anat informant l’ARA, les empreses de criptomonedes són les que han apostat d’una manera més decidida per quedar-se’l. Però s’han trobat amb la reticència de part de la junta directiva de Joan Laporta a l’hora de relacionar-se amb un sector que consideren especulatiu, de risc, molt variable i poc ètic. Això també va portar a descartar ofertes d’aquest sector per al frontal de la samarreta que eren més abundoses que la que finalment es va tancar amb Spotify.

De totes maneres, Laporta s’ha anat obrint a l’opció d’acabar acceptant el patrocini d’una empresa de criptomonedes per a la màniga perquè, a diferència de l’acord amb Spotify, no la veu com una operació estratègica per al club. Aquest fet ha provocat que s’hagi avançat molt en les negociacions amb WhiteBIT, una empresa d’intercanvi de criptomonedes creada a Ucraïna (el Barça encara manté un patrocini amb l’empresa russa 1xBET) que ofereix uns 20 milions d’euros anuals per un actiu que Beko va tenir per 9 milions abans de l’inici de la pandèmia del coronavirus. Però ni l’atractiva xifra ha acabat amb les reticències que encara hi ha dins del club, segons ha pogut saber l’ARA, i això està provocant que l’acord no s’acabi de tancar. 

Diversos coneixedors del món de les criptomonedes consultats per aquest diari coincideixen que WhiteBIT no és ni de lluny una empresa de referència del sector, un fet que comporta que els possibles riscos del patrocini encara s’incrementin més. “Fan por aquest tipus de companyies amb un subjacent que no té cap tipus de garantia ni solvència en el mercat”, explica un d’ells. “Al club hi ha dubtes sobre si posar o no una criptomoneda a l’equipació. És molt arriscat reputacionalment”, diu, per la seva banda, una font propera a les negociacions, que afegeix que ja ha començat a haver-hi problemes amb els acords que tenen diverses empreses de criptomonedes amb alguns clubs del futbol europeu, en el qual han entrat en massa durant els últims temps. De fet, han ocupat bona part de l'espai que han deixat lliure les cases d'apostes, vetades per decret a Espanya des de fa més d'un any.

El cas de l’Inter de Milà

L’Inter de Milà i el Roma, per exemple, estan vivint situacions preocupants per culpa d’un patrocinador pertanyent al sector de les criptomonedes, DigitalBits. Aquesta empresa radicada als Estats Units no està complint els terminis de pagament signats en el contracte de patrocini amb l’entitat neroazzurra que es va oficialitzar fa menys d’un any, el setembre del 2021, el qual va comportar que la marca lluís la passada temporada a la màniga esquerra de l’Inter de Milà. Ara, tenint en compte la problemàtica, el club de la Llombardia s’està plantejant fer desaparèixer de l’equipació el logotip de DigitalBits i, fins i tot, denunciar l’empresa. Amb preocupació s’ho mira també un altre club de la Sèrie A, el Roma de José Mourinho, que té DigitalBits com a patrocinador principal des de l’estiu passat.

La meitat de patrocinadors

En cas que, malgrat les reticències de part de la directiva de Laporta, les negociacions amb WhiteBIT acabin fructificant, l’empresa ucraïnesa es convertiria en el patrocinador número 24 del Barça. Ara l’entitat blaugrana té pràcticament la meitat de patrocinadors que el 2019, quan va arribar a la xifra rècord de 42. En aquest sentit, el pròxim repte del departament comercial, encapçalat des de la primavera per Sergi Ricart, serà incrementar la llista de patrocinadors globals i regionals. Sens dubte, la millora de la imatge del Barça al terreny de joc serà un gran aliat a l’hora d’aconseguir-ho. També hi poden ajudar les aliances amb Socios.com i Orpheus Media, que controlaran la meitat de Barça Studios.

stats