Barça
Esports  /  Barça 16/12/2021

L'Espai Barça, condicionat per les obres de la L9 del metro

Les trobades per coordinar els dos treballs es van aturar a finals del 2019 i no s'han reprès amb la nova junta

3 min
Espai Barça

BarcelonaL’Espai Barça afronta un problema que no depèn del club blaugrana: les obres de la línia L9 del metro i, en concret, les de la parada del Camp Nou. La previsió de l’Ajuntament de Barcelona és que aquest tram ferroviari s'acabi el 2027. És a dir, més tard que els càlculs del Barça per acabar el nou Palau Blaugrana i els seus edificis adjacents (el Petit Palau, la pista de gel i el pàrquing d’autobusos), que, a falta de concretar-se el projecte, estarien llestos durant l’últim trimestre del 2026. 

Fonts coneixedores del projecte de l’Espai Barça asseguren al diari ARA que “les obres de la L9 del metro no afectaran el nou Palau Blaugrana”, que estarà situat en el terreny on anteriorment lluïa el Miniestadi. De fet, asseguren que en aquell espai és on menys “impacte” té la L9 perquè el túnel hi passa 40 metres sota terra i s’hi ha treballat i hi han passat passatgers cada dia (la línia està en funcionament), fins i tot durant la demolició de l'antic camp de futbol del filial culer, que es va fer a finals del 2019. A més, apunten que “al concurs i al contracte ja estava clar el condicionant de la L9 i els arquitectes (HOK i TAC Arquitectes) van haver de resoldre el projecte sabent que es faria allà”. En tot cas, com marca la normativa, hi ha un pla d’auscultació del túnel per descartar cap anomalia.

El problema, però, sorgeix als edificis adjacents al futur pàrquing d'autobusos i a la nova pista de gel. Perquè, en un futur, l'espai que han d’ocupar quedaria segrestat temporalment per un dels pous de treball de les obres de la L9, que està situat a la cantonada de l’avinguda Xile amb l’avinguda Gregorio Marañón, on hi haurà l’entrada de la futura estació del Camp Nou. Precisament, per resoldre aquest tipus de contratemps, el Barça va mantenir reunions per coordinar treballs i planificació amb l’IFERCAT, l’ens públic encarregat de les infraestructures ferroviàries de Catalunya. Unes trobades que es van deixar de fer a finals del 2019 i que no s'han reprès amb la nova junta. Fonts del club admeten que “caldrà una coordinació constant amb l’obra externa, encara que aquesta no afecti directament les obres internes". 

L’escull del Bowling Pedralbes

L’històric Bowling Pedralbes, ubicat a Gregorio Marañón, just a sota del pou de treball de l’estació del Camp Nou, no interfereix amb el nou Palau i els seus edificis adjacents, però les fonts coneixedores del projecte expliquen que “seria molt millor que el Petit Palau pogués tenir accés directe des de Gregorio Marañón”, el que implicaria la compra dels terrenys per part del club. El problema és que el Bowling Pedralbes, que és un dels propietaris dins el Pla General Metropolità (MPGM), no ho posarà gens fàcil si el Barça vol adquirir aquell espai. Fa uns anys, el club, sota el mandat de Josep Maria Bartomeu, ja va fer una oferta d'uns 8 milions d’euros que va ser rebutjada. Però, segons ha pogut saber l’ARA, aquest valor es podria haver incrementat des d’aleshores perquè a les negociacions del MPGM el Barça va acceptar donar més metres quadrats a la bolera perquè pogués ampliar l’edifici en alçada i afegir les pistes que faltaven, una possibilitat que abans no tenien.

L’ARA ha preguntat a diferents fonts de la directiva anterior sobre aquest tema, les quals argumenten que “de la mateixa manera que el club incrementava el sostre d’equipament que tenia, el Bowling Pedralbes també obtenia un increment del sostre potencial a executar de la seva parcel·la perquè en cas contrari es podia considerar discriminatori”. A més, afegeixen que "es va buscar l’equilibri en l’impacte de beneficis i càrregues en els dos propietaris, el Barça i el Bowling, i així es va recollir al MPGM que va aprovar l’Ajuntament i la Generalitat, ratificat en sentència ferma pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC)”.

Dos anys perduts

Durant els últims dos anys el projecte del nou Palau ha estat congelat. Ara per ara, no hi ha un pla de negoci clar per a aquesta pota de l’Espai Barça. De fet, el 7 de maig es va dissoldre el departament del nou Palau i els treballadors van ser reubicats. Fins i tot el mateix Laporta va admetre que el projecte està en fase d’estudi. A banda d’acabar de decidir la capacitat final del pavelló, que en principi s’incrementarà fins als 15.000 seients, falten per concretar altres aspectes, com si hi haurà o no una botiga per vendre marxandatge al recinte. “Al projecte de la directiva de Bartomeu hi havia un espai per a una botiga. Tindria tota la seva lògica que hi fos per poder vendre en dies de partit al Palau. A més, es van estudiar opcions per fer-la d’una temàtica diferent amb l’objectiu de deslligar-la una mica del futbol”, expliquen fonts coneixedores del projecte.

El finançament de l'Espai Barça, amb un sostre límit de 1.500 milions d'euros , es vota en referèndum telemàtic aquest diumenge.

stats