Futbol
Esports  /  Futbol 03/07/2022

Anglaterra marca el camí perquè el futbol segueixi sent del poble

La lliga anglesa ha renovat un topall de preu per a les aficions visitants que altres lligues, com l'espanyola, no tenen

Oriol Cartró
5 min
Els jugadors del Manchester City, celebrant un gol

BarcelonaEl calendari de la Premier League per a la temporada 2022-23 ja està disponible per a tothom. Així, els aficionats ja saben on hauran d'anar cada cap de setmana a animar el seu equip. I en els partits de visitant, sabran per endavant què els costarà l'entrada: només 30 lliures (uns 35 euros aproximadament).

Tots els equips de la lliga anglesa van aprovar per unanimitat mantenir aquest topall de preu durant les properes tres temporades, un cost límit que es va estipular la temporada 2016-17, després d'una iniciativa dels clubs anglesos per als aficionats visitants, en la qual van instaurar una sèrie de mesures pensant en els aficionats que vinguessin a animar-los als partits de fora de casa. "Tots els clubs reconeixen la importància crucial dels aficionats a l'hora de generar la millor atmosfera possible als partits i reconèixer els costos addicionals de viatge que sovint implica seguir un equip fora de casa", diu la Premier League un comunicat.

A la Lliga espanyola, un somni impossible?

Unes mesures que, malauradament, no s'apliquen a altres lligues europees, com és el cas de l'espanyola. En un principi, cada club de la Lliga posa el preu que considera oportú a les entrades dels aficionats visitants, i, sovint, aquests preus no són precisament barats, sinó tot el contrari: en alguns casos poden arribar fins a més de 100 euros per una entrada en un camp visitant. Per exemple, en el Mallorca-Atlètic de Madrid corresponent a la jornada 31 de la Lliga, hi va haver indignació general entre l'afició matalassera. El club balear va posar entrades a la venda a partir de 110 euros. Una gran diferència respecte al partit de Champions de quarts de final contra el Manchester City, quan els aficionats que van anar a Manchester a animar el seu equip van pagar un preu al voltant dels 50 euros per entrada. Davant la polèmica generada, el Mallorca va rectificar i va rebaixar el preu de les entrades a 70 euros, fet que no va calmar les crítiques dels aficionats de l'Atlètic.

El més a prop que ha estat la Lliga d'una política com aquesta va ser fa tres anys, quan els quatre equips bascos (Athletic Club, Reial Societat, Alabès i Eibar) i un de navarrès (Osasuna) van aprovar entre ells fixar un topall a les entrades de 25 euros per a les aficions visitants. D'altra banda, la Reial Societat també té aquesta iniciativa amb el Celta, el Betis, el Llevant i el Vila-real. En el seu moment, el club donostiarra ja va demanar a la resta de clubs de Primera que aquesta iniciativa fos "l'inici d'una sèrie d'acords entre els diferents clubs de la competició perquè l'assistència als estadis sigui la millor possible, prioritzant en tot moment l'aficionat".

Segons ha pogut saber l'ARA, des de LaLiga, ara com ara, no es plantegen cap tipus de topall de preu per a les entrades visitants similar al de la Premier League.

Les diferències amb altres lligues europees

La lliga francesa ja es va fixar en aquesta qüestió i va aprovar, fa tres anys, fixar un preu únic per a les entrades visitants, emulant la mesura de la lliga anglesa. Els topalls que es van posar van ser de 10 euros a Primera i de 5 a Segona. El campionat francès va justificar la mesura per "la necessitat d'una millor preparació dels moviments dels aficionats i promoure el seu progrés". "La forta rebaixa en els preus aspira a fomentar una major presència de les aficions rivals", va afegir. La lliga francesa va recalcar que la mesura estava encaminada a un millor control dels desplaçaments i va recordar que l'assistència d'aficionats visitants està limitada al 5% de la capacitat de l'estadi, amb un màxim de 1.000 assistents, tret que hi hagi un acord diferent entre els clubs en cada cas.

A Alemanya no ha calgut mai un topall de preus per a les entrades visitants, ja que els clubs alemanys sempre han sigut respectuosos amb els aficionats de l'equip rival. La Bundesliga ha sigut un exemple a seguir de cara als preus de les entrades, que sempre s'han catalogat entre les més barates en la relació qualitat-preu per a l'aficionat. I si algun cop els equips s'han excedit amb el preu de les entrades, els aficionats ja s'han encarregat de protestar, com va passar el 2016, en un Stuttgart-Borussia Dortmund. El conjunt local va posar entrades a preus que no arribaven als 40 euros, un cost que els aficionats del Dortmund van trobar excessiu, i van tirar pilotes de tenis al camp en ple partit en senyal de protesta, cosa que va obligar l'àrbitre a aturar el joc.

A la Serie A, la lliga italiana, tampoc hi ha cap tipus de topall i el preu de les entrades varia segons cada equip. Normalment, els equips capdavanters i els partits amb més rivalitat tenen les entrades més cares, com pot ser el Juventus, que aquest any ha pujat de preu els abonaments per primer cop des de la pandèmia, fet que ha conduït a protestes per part dels aficionats bianconeris. Tot i això, i malgrat que el preu de les entrades a Itàlia mai s'ha considerat realment un problema, l'assistència als estadis està considerada la més baixa de les grans lligues europees, amb un 46% de mitjana, segons dades del portal especialitzat Transfermarkt i recollides en un estudi del mitjà Palco23. Segons el periodista italià Emanuele Gamba, de La Repubblica, això és degut al fet que "la majoria d'estadis italians són vells, incòmodes i formen part d'instal·lacions municipals. El 1990, els clubs italians van decidir reformar els estadis per a la celebració del Mundial de futbol, però molts han aturat la reestructuració planejada (Bolonya, Verona, Roma, Gènova, Florència i Nàpols)". També són considerats estadis d'antiga concepció, encara dissenyats amb pistes d'atletisme i, per tant, amb les grades molt allunyades del camp. D'altra banda, generalment són molt grans, construïts en anys on hi anava molta gent als partits, més que ara. De fet, els nous estadis d'ara, com el del Juventus o l'Udinese, són més petits que abans. A més, a Itàlia, en els últims anys, "l'espectacle no és gaire agradable, i això ha fet que molts aficionats perdin interès, perquè la Serie A s'ha convertit en un campionat avorrit".

La demostració a les grades

Aquesta temporada, la Premier League ha tingut una assistència mitjana del 97,7%, una dada que reflecteix completament l'encert d'introduir aquest topall de preu a les entrades de l'afició visitant. Per primera vegada en la seva història, i amb un augment del 4% respecte a la temporada 2018-19, l'última abans de la pandèmia, la competició ha tingut més de quinze milions d'espectadors.

La Lliga espanyola, d'altra banda, ha acabat la temporada amb més de 8,7 milions d'aficionats als estadis, amb una assistència mitjana del 71,7% de l'aforament, unes dades allunyades de la lliga anglesa. Tot i això, malgrat la mesura similar a la Premier que va aplicar la lliga francesa en el seu moment, no ha repercutit positivament en la presència d'espectadors, ja que només tenen una assistència mitjana del 57,5%.

stats