080 Barcelona Fashion

Les 5 tendències que hem vist al 080 (i que veurem al carrer)

Recopilem el que hem vist sobre la passarel·la catalana que pot marcar la pauta de la moda que vindrà

Una de les propostes de Custo
1.
Blanc i negre, omnipresents
Una proposta de Zoe Oms

Els looks blancs, negres i els que combinen aquests dos colors han estat una de les tendències més vistes a la 080. Gau, la marca del dissenyador uruguaià Sergio Gau; Natalie Chandler, dissenyadora belga establerta a Barcelona; les dissenyadores Zoe Oms i Carlota Barrera, i les marques Acceptance letter i Doblas han apostat pel negre i el blanc en les seves col·leccions. Colors bàsics, sinònim d’elegància i sobrietat, que a la passarel·la hem vist en vestits desestructurats, en transparències, amb teixits com el cuir, peces oversize i d’altres que ressalten les siluetes.

Un look de Carlota Barrera.
2.
L'elegància dels vestits de festa
Una proposta de Lola Casademunt by Maite

Els vestits festius, espectaculars, per a grans celebracions tornen amb força en col·leccions femenines que reivindiquen dones empoderades a través de peces úniques, que destaquen i no passen mai desapercebudes. Ho hem vist a la nova col·lecció de Lola Casademunt by Maite, una marca especialista en vestir dones que no volen ser discretes, i també amb les peces de la sevillana Inma Linares, dissenyadora que vesteix celebrities com Cristina Pedroche i Blanca Suárez, amb unes propostes amb aires d’alta costura per vestir les protagonistes de qualsevol festa.

Una proposta d'Inma Linares.
3.
L'etern retorn de les transparències
Una proposta de Natalie Chandler

Una altra de les tendències que veurem la temporada vinent són les transparències. Els teixits que deixen entreveure la silueta són ideals per a la temporada primavera-estiu, i a la passarel·la els hem vist sobretot en camises lleugeres i vestits vaporosos, tal com proposen marques com Simorra i Doblas o les dissenyadores Carlota Barrera i Nathalie Chandler, que juguen també amb colors vius i estampats. Són propostes que ens serveixen per al dia a dia, però que combinades amb peces més formals també valen per a ocasions festives.

Un 'look' de Doblas.
4.
Activisme sobre la passarel·la
Una de les propostes d'Aleixandri Studio.

La moda sempre ha exercit un paper fonamental en els moviments culturals i socials: des de la rebel subcultura punk dels anys seixanta fins a col·leccions inspirades en el moviment Black Lives Matter. Els dissenyadors han alineat sovint causes com la justícia racial, el feminisme i la defensa del medi ambient amb missatges potents sobre la passarel·la. Aquesta edició del 080 ha comptat amb nombroses propostes que han posat el focus en la sostenibilitat, com la desfilada de 080 Reborn, creada íntegrament amb roba recuperada. També s'han vist propostes en defensa de les dissidències sexuals i de gènere, com les d'Aleixandri Studio i Dominnico o els dissenys autodenominats preppy-punk d'Outsiders Division, que enllacen subcultura i pop mitjançant l’ús lliure del color i la imaginació.

Una de les propostes d'Outsiders Division.
5.
La moda sense gènere ja és (gairebé) 'mainstream'
Una de les propostes de Benavente.

A la passarel·la catalana, marques com Dominnico, Benavente, Doblas, Aleixandri Studio, Carlota Barrera i Acromatyx han presentat col·leccions en què es desdibuixen els límits entre masculí i femení amb peces de tota mena que trenquen estereotips. Una tendència que se centra en dissenys versàtils, neutres i adaptables a qualsevol cos, i trenca amb les normes socials que vinculen peces específiques a gèneres. A poc a poc, la moda sense gèneres està deixant de ser una transgressió per convertir-se en un moviment consolidat tant en la indústria com en la cultura popular.

Una de les propostes de Carlota Barrera.

El 080 s'acomiada de Sant Pau amb un final de festa amb 080 Reborn i Custo Barcelona

Més d’una dècada després que el recinte modernista de Sant Pau acollís per primera vegada el 080, aquest divendres s’hi han celebrat les últimes desfilades, que han posat punt final a la 36a edició de la passarel·la barcelonina, l’última que se celebrarà a l’emblemàtic espai dissenyat per Domènech i Montaner. “Ha quedat petit. Per a nosaltres és important que pugui venir el màxim de públic. Sent de la ciutat, la gent s’hi involucra molt i ara el potencial de la convocatòria estava infravalorat”, assegurava Custo Dalmau, un dels caps de cartell d’aquest divendres.

La passarel·la catalana va escollir aquest emplaçament l’estiu de 2014 i hi va tornar el 2017 coincidint amb la celebració de la seva 20a edició. Segons fonts de l’organització, la pròxima edició de primavera se celebrarà en un espai que ja està decidit, però encara no se n’ha oficialitzat l’acord. “No tinc cap preferència per a la nova localització, qualsevol lloc que tingui capacitat va bé”, afegia el dissenyador barceloní.

L’edició d’aquest any ha comptat amb 11.000 visitants, amb la participació de gairebé 1.000 professionals acreditats entre periodistes i creadors de continguts.

La passarel·la a la 080

Les cues d’aquesta setmana als jardins del recinte modernista per fer-se un lloc a les desfilades han evidenciat els problemes d’espai i el creixent interès cap a la passarel·la catalana, especialment entre els joves, molts dels quals estudiants de disseny. Aquest divendres, des de primera hora del matí, el públic ja esperava per entrar a la desfilada d’Acceptance Letter, la primera de la jornada. La marca del dissenyador coreà Jea Kyong ha debutat a la passarel·la catalana amb una col·lecció de peces de llarga durada feta amb materials reciclats i orgànics.

Una de les propostes d'Acceptance Letter.
Una de les propostes d'Acceptance Letter.

Una desfilada singular

A dos quarts d’una ha estat el torn d’una de les desfilades més singulars i innovadores de la setmana, la quarta edició del 080 Reborn, una proposta amb la mirada estilística de Fermin + Gilles –format pels estilistes Fermin Serret i Gilles Saint Martin– amb roba procedent de diverses botigues de segona mà i de plantes de classificació de residus tèxtils. “El 95% de les peces de la desfilada provenen de la ciutat de Barcelona i Rodalies. De botigues de formació i treball, Humana Solidança, els Encants i locals del Raval, Portaferrissa, el Born o Gràcia. Has de fer molts viatges, perquè contínuament van traient peces noves”, explicava Serret.

Fermin + Gilles, al centre, amb algunes de les propostes presentades.

El resultat ha estat una col·lecció amb una primera part inspirada en la literatura que fusiona el gòtic victorià amb una rebel·lió moderna i una segona centrada en els anys seixanta, reinterpretant l’alta societat amb una mirada sostenible i conscient. Una de les sorpreses ha estat veure fer de model a l'actor Carles Francino, encarregat de tancar la desfilada. “Amb aquesta quarta edició hem consolidat aquesta iniciativa única. No hi ha cap altra setmana de la moda al calendari internacional en la qual es creïn autèntics looks de passarel·la a partir de peces úniques rescatades i reutilitzades”, assegurava Serret.

L'actor Carles Francino durant la desfilada.

Segons la directora de l'Àrea d'Economia Circular de l'Agència de Residus de Catalunya, Pilar Chiva, projectes com aquest ajuden a transformar la visió de la reutilització de teixits per part de la societat: “Fa uns anys la segona mà era per a una determinada tipologia de persones, i estem veient que cada cop més és una opció atractiva per a tota mena de perfils que volen contribuir a millorar el seu comportament ambiental”.

Segons dades de l’Agència, cada català genera al voltant d’entre 10 i 22 quilos de residus tèxtils a l’any i només el 13% es recull selectivament. “Hauríem de posar tots els tèxtils al contenidor de la roba, fins i tot aquells que estan esparracats o tacats. I com a consumidors, fer una reflexió sobre el nostre model de consum. Pensar què comprem, com i a qui, i buscar roba que pugui tenir més durabilitat”, aconsellava Chiva.

Una de les propostes de 080 Reborn.
Una de les propostes de 080 Reborn.

L’última desfilada del matí ha estat la de Juan VG, la firma darrere de Juan Valentin-Gamazo. La trajectòria creativa del jove dissenyador va néixer de la necessitat de no sentir-se representat per la roba que trobava durant la seva adolescència i amb quinze anys va començar a transformar la seva roba i la del seu pare. Al 080 ha presentat Jaleo, un viatge estilístic de la rutina del que anomena un “cayetano”, una figura icònica de l’estètica pija que el dissenyador ha observat des de petit als carrers de Valladolid.

La desfilada de Juan VG.

El caliu de casa

La tarda ha començat amb Eiko Ai, la firma fundada per la dissenyadora catalana Gloria Lladó l’any 2016, que fusiona el refinament de l’artesania japonesa amb la creativitat contemporània. Ha presentat Ecos de la luz, una col·lecció de colors blancs i nude elaborada amb cotons naturals i sedes rentades.

Dos dels 'looks' d'Eiko Ai.

Tant Lladó com Custo Dalmau, el següent a desfilar, jugaven a casa seva i això s'ha notat en el caliu del públic i les cues al recinte modernista. “Desfilar al 080 és fer-ho a casa. Té una part molt emocional que és ensenyar la teva feina a la gent que està a prop teu”, assegurava Custo abans de sortir a la passarel·la. La firma internacional ha presentat la seva col·lecció més recent, Leave her Alone, un tribut a la llibertat, l'emoció i l'autoexpressió formada per vestits de siluetes fluides i les seves icòniques samarretes gràfiques que li van donar fama a finals dels noranta.

Les icòniques samarretes de Custo Barcelona.
Algunes propostes de Custo Barcelona.

La jornada s’ha acabat amb les desfilades de Habey Club i Acromatyx. La firma de David Salvador i Javier Zunzunegui ha presentat Basta, una col·lecció que parla del despertar emocional i espiritual, a través d'una gamma de marrons i verds en què els volums han acaparat el protagonisme.

Acromatyx ha posat punt final a aquesta edició del 080 amb la influència de l'art contemporani, l'arquitectura i l'obra de l'escultor Aldo Chaparro com a rerefons. Una proposta inspirada en el simbolisme del número vuit com a representació d'abundància, equilibri i transformació.

stats