Alimentació
Estils  /  Estils de vida 12/07/2022

No només cal beure aigua: aquests aliments també ens mantenen hidratats

No cal que et prenguis vuit gots d'aigua al dia perquè les fruites i verdures fresques també són fonts d'hidratació

Hannah Seo / The New York Times
4 min
Una dona obrint una ampolla d’aigua en una oficina.

Nova YorkLa calor que fa aquestes setmanes està arribant a nivells històrics, i per això la hidratació agafa una gran importància i és més obligatòria que mai. Si el cos no pren prou líquids per produir la quantitat de suor necessària durant un dia calorós, es corre el risc de patir un cop de calor. La deshidratació pot venir causada per les temperatures massa altes, i també complicar altres afeccions relacionades amb la calor, com rampes als músculs. És per això que és essencial prendre líquids, però això no vol dir forçosament, o no només, que hàgim de passar-nos el dia bevent aigua.

Hi ha una creença popular, que la ciència ha desmentit moltes vegades, que assegura que tots hem de beure vuit gots d'aigua al dia per estar realment hidratats: “No hi ha dades que ho sostinguin”, afirma Dan Negoianu, nefròleg de la Universitat de Pennsilvània, que també vol desmuntar altres mites com ara que l'orina fosca és senyal de deshidratació. "Estar hidratat simplement vol dir consumir líquids fins que ja no tens set", diu Negoianu, i la quantitat varia segons cada persona. Els experts diuen que hi ha moltes maneres d'hidratar-nos a banda de prendre aigua, i això inclou consumir alguns dels nostres aliments i begudes preferits.

Fruites, verdures i begudes

“Ens hem passat la vida sentint que hem de beure molta aigua constantment", diu Tamara Hew-Butler, científica de medicina de l'esport en la Universitat Estatal Wayne i especialista en l'equilibri de líquids. “De petita sempre m'explicaven aquesta teoria de prendre vuit gots d'aigua al dia, però qualsevol aliment o beguda que contingui líquid serà hidratant. Al cos no li importa d'on ve la hidratació, només necessita líquid”, aclareix l'experta.

Les fruites i verdures fresques són fonts ideals d'hidratació, perquè en general no només tenen un alt contingut d'aigua, sinó que també contenen fibra, que proporciona altres beneficis per a la dieta i la salut. Tot tipus de melons i síndries són especialment sucosos. Les maduixes, les taronges, el raïm, els cogombres i l'api també contenen molta aigua.

Una noia bevent un suc de fruita.

Les begudes de tota mena poden ser hidratants. Els sucs, la llet, el te i el cafè contenen líquids que el cos pot aprofitar. És cert que les begudes amb un alt contingut de sucre no són la millor opció nutricional, però estudis de tota mena han demostrat que les begudes ensucrades són tan bones com l'aigua a l'hora d'aportar líquids a l'organisme. A més, cal sumar-hi altres aliments que són ideals per a la calor de l'estiu, com els gelats i sorbets, que també són maneres pràctiques d'ingerir líquids. “Podem satisfer la necessitat de líquids ingerint begudes i aliments alts en aigua sense haver de beure un sol got d'aigua pura”, comenta Hew-Butler.

Les begudes amb cafeïna també poden ser hidratants. Encara que la cafeïna es considera sovint un diürètic, o una substància deshidratant, els estudis científics demostren que prendre cafè o altres begudes amb cafeïna té aproximadament els mateixos efectes hidratants o deshidratants que si només es beu aigua, especialment si es consumeix cafeïna amb regularitat. "Si es pren una quantitat important de cafeïna després d'un període llarg sense fer-ho, es pot patir un petit pic de deshidratació", explica Kelly Hyndman, investigadora de la Universitat d'Alabama a Birmingham, que estudia la funció renal i la retenció de líquids. "La cafeïna no causa deshidratació, com a mínim no als nivells que la gent sol consumir-la".

No li tinguis por del menjar salat

És possible que hagis sentit moltes vegades que els aliments salats deshidraten. Això no és estrictament cert, ja que el nostre cos sempre estan buscant com mantenir un equilibri entre la sal i l'aigua amb l'ajuda de certes hormones. Una de les més importants és l'hormona antidiürètica (ADH, en les sigles angleses). Quan consumim molts aliments salats, el cervell segrega ADH, que demana als ronyons que retinguin aigua, la qual cosa evita que orinem l'excés de líquid. Aquesta hormona també està relacionada amb la sensació de set i els seus efectes combinats indiquen que cal més líquid. "Consumir massa aliments salats només és un problema si també s'ignoren els senyals de set", assegura Hew-Butler.

Si busques aliments salats que hidratin, les olives i els cogombrets són opcions acceptables, si no se'n consumeix en grans quantitats. La sopa, especialment la de brou a base d'aigua, també ajuda a obtenir una ració d'aigua. El que sí que deshidrata és l'alcohol: “L'alcohol suprimeix l'ADH”, explica Hyndman. Quan en prenem “no tenim aquesta hormona dient als ronyons que reabsorbeixin aigua” i qualsevol líquid que consumim només ens circularà pel cos.

Aigua per als nens, les persones grans i els malalts

“Quan diem que estem deshidratats la majoria de vegades segurament no ho estem”, assegura Hyndman. Encara que hi ha persones que van per la vida deshidratades, la majoria de la gent està ben hidratada, fins i tot massa. Si en algun moment ens hem queixat de tenir una bufeta petita o d'orinar més sovint del que ens agradaria, potser no hem de beure tants líquids que només ens passen pel cos sense ser absorbits.

Els que han de ser més diligents a l'hora de mantenir-se hidratats són els nens, la gent gran i les persones amb algun trastorn de la salut. La resta simplement necessitem beure o menjar aliments rics en líquid quan tinguem set i confiar en el nostre instint. “No cal donar-hi gaire voltes”, afegeix Hew-Butler.

“Crec que la regla de beure quan tens set és difícil de rebatre”, explica Negoianu, excepte en el cas de malalties o entorns molt durs que puguin causar una pèrdua anormal d'aigua. “Quan es tracta de la quantitat d'aigua que es necessita, és com el conte de la Rínxols d'Or i els tres ossos”, diu. Igual que la Rínxols d'Or va haver de decidir per si mateixa quines farinetes de civada eren les bones, cada persona ha de trobar el nivell d'hidratació adequat per a ella i la seva situació.

stats