Estils 02/02/2021

La felicitat de mirar els altres mentre netegen

Els canals de YouTube amb consells i trucs per tenir la casa neta triomfen per la seva barreja de naturalitat i motivació

Ronda Kaysen. The New York Times
5 min
Una dona neteja els armaris de la cuina de casa

Si us connecteu al canal de YouTube de Jessica Tull , amb més de mig milió de subscriptors, la podreu veure netejant casa seva. De veritat. En alguns dels vídeos, fets amb la tècnica de del time-lapse, la veureu netejant el terra, fregant l’aigüera, traient la pols dels mobles o plegant la roba neta. Alguns tenen més de tres milions de visualitzacions. De tant en tant algun dels seus tres fills passa per davant la càmera, però a la major part dels vídeos hi apareix ella sola, netejant els desaigües amb un raspall de dents o buidant el rentaplats mentre va donant consells i suggerint algunes marques de productes de la neteja amb una narració en veu en off. 

Tull, de 31 anys, ocupa l'espai d’internet de la gent a qui li agrada mirar els altres netejant casa seva. Té vídeos amb títols com Neteja amb mi o Neteja extrema. Però no us penseu que són aquell tipus de vídeos que ensenyen la misèria dels altres perquè ens quedem bocabadats. I tampoc volen ser tutorials per organitzar i endreçar la casa en què influencers ensenyen armaris impecables. No. Aquests són vídeos dels processos per dur a terme algunes de les tasques més mundanes que tots nosaltres fem a casa cada setmana. I és en això, precisament, on rau l’encís. Tenim una casa bruta i en 30 minuts està neta. Alguns dels seguidors d’aquests canals expliquen que miren els vídeos mentre netegen casa seva, com si fossin una banda sonora de caràcter motivacional per sentir-se menys sols. Altres els miren asseguts al sofà amb una tassa de cafè, esperant que el vídeo els animi a posar-se en acció o com a mínim a sentir-se menys culpables pel seu propi desordre. Els influencers juguen el paper d’animadors o millors amics, fent que sentim llàstima pel desordre i oferint estratègies per abordar-lo. “Això és el contrari d’Instragam”, diu Emma Doany, de 29 anys, estudiant d’infermeria, que viu a Austin, Texas, i mira de manera regular aquests vídeos, sobretot els de The Secret Slob i Jamie’s Journey , que a ella li semblen autèntics perquè el desordre sembla ben real. Ella tot sovint pateix perquè el seu pis de tres habitacions, on viu amb el seu marit, no està perfecte. Veure algú altre batallant contra una aigüera plena de plats bruts la fa sentir menys pressionada. “Em miro aquests vídeos per sentir-me milor”, diu. 

Aquest tipus de vídeos normalment presenten un escenari tranquil, amb música de fons, on hi apareix una dona jove i bonica que sempre es descriu com a mare i mestressa de casa mentre neteja a fons casa seva, sempre desendreçada però agradable. Hi ha tot sovint un escenari nocturn, on la influencer vestida de manera informal però amb estil i amb els cabells recollits en un monyo endreça la sala i la cuina mentre els nens ja són al llit. És probable que mencioni algun link on es poden comprar les peces de roba que porta, un recordatori poc subtil que aquests vídeos també tenen per objectiu vendre productes dels patrocinadors. És probable que tingui una copa de vi a la mà, perquè ja se sap, què hi ha de més relaxant que una sessió nocturna d’endreça?

També hi ha els típics vídeos de desastre total en què la roba per planxar, els plats bruts, la brutícia i el desordre han sobrepassat el que normalment és una casa bonica. Llavors la influencer restaura l’ordre en un vídeo que resumeix dos o tres dies de feina en 45 minuts. 

Molta gent “té la sensació de ser els únics que no poden tenir la cuina neta, quan en realitat el 98% de la gent no pot”, diu Lindsay Graham, de 28 anys, que gestiona el grup de Facebook Organizin Love, per a persones que necessiten ajuda i consell. Ella diu que els vídeos de Clean With Me van dirigits a la majoria dels seus 50.000 membres. “Veure que algú amb tan bona aparença i amb un canal de YouTube tan exitós tampoc pot mantenir la cuina neta és molt reconfortant”. 

Una feina menystinguda

Netejar la casa és avorrit, porta molta feina i tot sovint es menysté. És una feina que normalment es deixa a les dones i es fa en silenci. Aquestes influencers, en canvi, estan revaloritzant aquesta feina que les mestresses de casa han fet tota la vida, plantejant-la com a una tasca que mereix respecte. Es vesteixen per a l’ocasió i ofereixen tècniques per fer-ho bé. En un vídeo, la influencer Amanda Paige buida i neteja a fons tota la nevera i després prepara alegrement el sopar. 

Les influencers també demostren que es pot guanyar diners fent vídeos d'unes tasques normalment poc valorades. Tull va començar el seu canal de YouTube el 2017 per conèixer gent nova en una etapa en què passava molt temps sola a casa amb els seus fills petits, atrapada en el que descriu com un “matrimoni supertòxic”. Els vídeos no la van ajudar a fer amics de la seva ciutat, però en canvi va trobar un gran públic per ensenyar-li casa seva en el pitjor moment i després arreglar-la. En sis mesos ja estava guanyant diners fent una activitat que el que llavors era el seu marit menystenia. “El meu ex s'enreia de mi”, explica. Li deia que de cap manera podria fer diners amb un canal de vídeos a YouTube en què netejava la casa. “El vaig ignorar. Li vaig dir: ho puc fer. No m’importava el que pensés, vaig seguir fent-ho”. Actualment està divorciada i explica que guanya un sou de sis xifres treballant més de 40 hores a la setmana gestionant la part creativa del negoci, cosa que inclou la gravació i edició dels vídeos. Té un mànager que l’ajuda en la gestió del negoci del canal de YouTube. 

El canal d'Amanda Paige, This Crazy Life , té quasi 300.000 subscriptors i el gestiona amb el seu marit, Kyle Paige. La parella guanya prou diners per educar tres fills i viure en una casa gran a Utah. Una altra influencer, Alexandra Beuer , de 28 anys, que viu a Michigan, va passar quatre anys fent tutorials de maquillatge i perruqueria, així com vídeos de moda i núvies al seu canal de YouTube, però no es va posar en el tema de la neteja fins al 2018. Ara té més de 300.000 seguidors. Gestionar el canal és una feina full-time que li suposa entre 50 i 55 hores a la setmana. 

Tot i el seu èxit, Tull no explica a la gent que coneix en el dia a dia el que fa per guanyar-se la vida, per por que la jutgin. “És la típica feina que la gent no es pren seriosament –diu–. No em valoren quan els dic el que faig. Es com si diguessin: només neteges la casa? Això no pot ser difícil. No ho diuen però tinc la sensació que ho pensen". 

Amanda Paige, de 31 anys, va començar el seu canal el 2017, mentre batallava amb una depressió postpart després del naixement del seu fill petit. “Va ser una època molt fosca. I el canal de YouTube em va obrir a una comunitat de gent. Em va ajudar a sentir-me menys sola”, explica. Inicialment els seus vídeos eren molt genèrics: amb consells per fer la compra i receptes de cuina barrejades amb vídeos de netejar la casa. Les maratons de neteja –en què apuntava la càmara a la cuina bruta mentre la netejava– destacaven entre tots. Aviat va descobrir una comunitat de mares que buscaven companyia i ajuda. Ser mare i mestressa de casa “és molt gratificant però alhora és una feina molt difícil”, diu. “Moltes de les coses que fas són molt monòtones”. A YouTube ha conegut altres dones que buscaven algú amb qui parlar del forn brut o de la sala plena de joguines dels nens. “Està molt bé saber que no estàs sola”, diu Paige. I si us voleu sentir menys malament per com teniu la cuina sempre podeu anar al seu canal i veure com ella s’enfronta a la seva. 

 

 

stats