Estils 21/10/2016

Líder a la feina, líder a la vida personal

El respecte, l’empatia i la gestió de les emocions i del temps, que configuren les bases del lideratge empresarial, també són útils per al dia a dia

Berta Vilanova
5 min
Líder a la feina, líder a la vida personal

BarcelonaCada vegada es parla més de la importància del líder dins d’una empresa. Una figura que, lluny de limitar-se a donar instruccions als treballadors, ha de saber motivar-los i guiar-los a través d’uns valors, unes habilitats personals i unes idees i objectius compartits. És a dir, crear un bon ambient de treball perquè el rendiment sigui més alt. De fet, cada cop més escoles de negocis incorporen postgraus i màsters especialitzats en el que s’anomena lideratge empresarial, enfocats justament a donar aquest tipus d’eines als directius. D’una banda, aprofundeixen en l’autoconeixement -gestió de les emocions, seguiment d’uns objectius, etc.- i, de l’altra, adquireixen habilitats socials -escolta, tècniques per comunicar-se assertivament, gestió de grups, etc.-. Finalment, també s’ensenyen tècniques per saber gestionar el temps i augmentar així la competitivitat dins les empreses.

Però, ¿no són també habilitats i tècniques que podrien servir-nos perfectament en la nostra vida quotidiana? Steven Poelmans, psicòleg, postgraduat en neurociències per la Middlesex University (Londres), doctor en ciències empresarials per l’Iese i professor d’Eada Business School (Barcelona), considera que sí.

“La majoria d’aquestes habilitats i tècniques tenen a veure amb el comportament humà i amb com desenvolupar més la part humana. Per tant, no només es poden utilitzar en un context laboral, sinó que també són traslladables al nostre dia a dia i en un context familiar o de parella”, explica l’expert, que coordina el màster internacional en lideratge i coaching organitzatius i el màster en alt rendiment d’Eada. “El que ensenyo en aquests cursos és psicologia i ciència aplicada a l’empresa, però això també es pot aplicar en el dia a dia. Només es necessiten persones que puguin transmetre aquests coneixements, com ara un psicòleg, un coach o un líder, en el context empresarial”.

Per a un directiu d’una empresa és molt important tenir un propòsit a la vida, un objectiu a llarg termini, que pot estar relacionat amb un somni, una passió o una causa per la qual es vol lluitar, explica Poelmans. Això és molt important també en la vida personal. “Una persona amb un propòsit té més carisma i més facilitat per connectar amb els altres de manera més transcendental. A més, és molt important per a la motivació”, diu Poelmans. Una altra tècnica que també s’ensenya als líders i que, segons aquest professor, pot ser traslladable a la vida quotidiana, és la gestió de la informació. És a dir, aprendre a comunicar-se d’una manera encertada amb les altres persones. “Per a un empresari és important saber què pensen els treballadors i com se senten respecte a les tasques que fan, per això cal saber preguntar i escoltar -explica-. Hi ha tècniques per aprendre a dir les coses i que l’altra persona no se senti afectada o atacada, i també tècniques de resolució de conflictes que, evidentment, també són necessàries en la vida personal”.

Una altra habilitat és la gestió de les emocions i l’estrès. “La intel·ligència emocional té a veure amb reconèixer i gestionar les emocions, tant les pròpies com les alienes. Això serveix per evitar conflictes però també per detectar oportunitats -comenta Poelmans-. Es tracta de ser observador, el que s’anomena mindfulness : és a dir, ser plenament conscient del que fas en cada moment”. Un cop s’aprenen a reconèixer les emocions, però, cal saber gestionar-les. “Moltes vegades els conflictes sorgeixen per malentesos. Potser alguna cosa que per a tu és trivial, per a una altra persona és molt important, i cal saber posar-ho tot sobre la taula”, argumenta.

Relacionat amb aquest punt també trobem la gestió de persones, que, segons Poelmans, consisteix a saber motivar els nostres companys a través dels seus objectius. “Interessar-se en el propòsit de l’altre és clau. Sobretot és important per a un líder o per a les persones responsables d’un grup, però pot ser igual d’útil per a una mare o un pare, per exemple. Es tracta de tenir capacitat d’inspiració”.

Finalment, una de les altres competències importants que suggereix aquest professor és la gestió del temps. “Hi ha tècniques per aprofitar el temps al màxim, com ara aprendre a reconèixer els lladres de temps, prioritzar les tasques o gestionar les interrupcions -comenta-. A la feina un lladre de temps seria el correu electrònic, i a casa la televisió, per exemple”.

Aprendre-ho des de petits

Segons Emma de Llanos, coordinadora dels programes de formació per a directius d’Eada, el feedback que reben dels alumnes és molt positiu. “Diuen que els canvia la vida. Aprenen uns valors que no només són útils per a l’empresa, sinó que els poden utilitzar en tots els escenaris que vulguin. De fet, seria molt poc coherent aplicar-los només en un àmbit de la vida”. De Llanos considera que són competències que tothom pot adquirir entrenant-se i formant-se. “Sempre hi ha algú que hi té més facilitat, però crec que depèn molt de l’actitud de cadascú -explica-. A més, cal aprendre que no s’ha de ser molt bo en tot. Potser algú serà més creatiu però un altre tindrà més constància. Nosaltres no som partidaris de buscar l’ideal, sinó que intentem que tothom tregui el millor de si mateix, basant-nos en les fortaleses de cadascú”.

De fet, Llanos considera que hauria de ser una formació que tothom adquirís des de petit. “Les habilitats personals són la clau de l’èxit avui en dia, ja que contínuament t’has d’estar relacionant amb els altres. Hi ha escoles que ja comencen a incorporar aquest tipus de formació, però haurien de ser totes -opina-. No pot ser que a les universitats no es treballin tècniques per gestionar conflictes o habilitats per comunicar-se quan a les empreses ara és el que més es valora”. Poelmans hi està d’acord: “Al final el que s’ensenya a un líder empresarial és a plantejar-se objectius i a ser ambiciós, però també a ser respectuós i humà, i aquesta formació hauria d’estar a l’abast de tota la societat, no només de les empreses. Són valors i habilitats que s’haurien de transmetre i començar a treballar ja des de ben petits”, conclou.

Vuit activitats per cuidar el cervell

Segons Steven Poelmans, psicòleg, postgraduat en neurociències per Middlesex University (Londres), doctor en ciències empresarials i professor d’Eada Business School (Barcelona), vivim en una societat en què cada vegada domina més el coneixement, i per això cal que la nostra ment estigui sana. “La gent ja no treballa amb els seus músculs i les habilitats físiques com fa uns anys, sinó que ho fa sobretot amb la seva ment i la seva intel·ligència. Per tant, cal optimitzar el cervell, i perquè tregui el seu màxim profit l’hem de cuidar”. Poelmans recomana vuit activitats que haurien de formar part de la nostra rutina per tenir una dieta mental sana.

Dormir

Cal respectar les hores de son que necessita cadascú.

Esport

Fer exercici físic de manera constant disminueix el risc de patir estrès.

Treballar

Tenir una ocupació que ens agrada i ens fa sentir útils.

Desconnexió total

Moments per no fer res ni pensar en res.

Vida social

Dedicar temps a estar amb altres persones i socialitzar.

Meditar

És la manera de fer descansar el cervell i és molt positiu per a la concentració.

Riure i divertir-se

El sentit de l’humor per als adults és com el joc per als nens, i és igual de necessari.

Seguir una rutina

No hi ha èxit sense disciplina.

stats