Tendències

Maquillar-se per no semblar maquillada, l'última tendència que triomfa al carrer

Els estilismes naturals discrets i fàcils d'aplicar triomfen entre els joves de la generació Z i les noves 'influencers'

Joana Costa
3 min
Un dels 'looks' tipus 'clean face' proposats per la firma de maquillatge Indola

BarcelonaNo semblar maquillades és l'esperit de la tendència imperant amb efecte de cara rentada, make up no make up o, com es diu ara, clean look, una moda que aposta pel menys és més i per la senzillesa com a millor aliada. Així, el clean look és un estilisme net i natural que domina part del discurs estètic del moment entre joves, influencers i famoses i que, fins i tot, ha arribat a les catifes vermelles, on cares conegudes com l'actriu Sara Sálamo s'hi han passejat sense maquillatge per fer una crida a la naturalitat.

Per a la maquilladora i gerent de la reconeguda firma de maquillatge Harpo, Lucía Barranco, "efectivament hi ha una tendència molt gran cap al maquillatge de cara rentada, com es diu ara mateix". També el maquillador establert a Barcelona Oriol Moreno coincideix en detectar "absolutament" una tendència cap al maquillatge natural, "amb menys cobertura i aspecte i pell molt lleugers", un fenomen instaurat amb models i influencers. Igualment, el maquillador professional i assessor d'imatge Daniel Petit remarca que actualment aquesta tendència es veu a "les xarxes, les catifes vermelles, les revistes i fins i tot entre la reialesa". Tots tres assenyalen que hi ha algunes icones d'aquesta forma de maquillar-se com la influencer i creadora de contingut Matilda Djerf, amb prop de tres milions de seguidors a les xarxes.

També abanderen aquesta tendència actrius i famoses seguidores d'aquest tipus de maquillatge, com Zendaya, Rosalía i Kendall Jenner.

Cossos diversos i inclusió

Però d'on surt ara aquest fervor per la naturalitat en el maquillatge? Per a Daniel Petit, la tendència està relacionada amb el maquillatge i els productes no testats en animals i en fer que aquests siguin com més naturals possibles a l'hora d'aconseguir acabats "més frescos". A més, segons ell, l'interès en aquesta tendència està relacionat amb les vivències dels darrers anys: "Hem passat per una pandèmia i vam apostar per les peces còmodes en la moda: doncs ara també en el maquillatge", descriu. Per a ell, les usuàries ara es volen maquillar amb tècniques fàcils, que es poden fer a casa i on els professionals adopten un paper més aviat d'assessoria pel que fa a les tonalitats i les rutines de la pell.

Un altre 'look' amb maquillatge discret proposat per Indola

En la mateixa línia, Barranco emmarca el clean look en la "defensa de la naturalitat i la inclusió de tota mena de belleses i cossos a la societat". Per a la professional, aquesta manera de maquillar-se trenca els cànons de bellesa tradicionals que fins ara desplaçaven una gran part de la població femenina. Igualment, per a ella aquesta moda no es pot deslligar de cap manera de la pandèmia, que hi ha jugat un paper molt destacat per haver "deixat rastre en la forma de maquillar-se", així com en el fet que la ciutadania "vol lluir la millor pell després de l'ús de la mascareta".

Colors terra i pells humides

Barranco recorda que aquesta manera de maquillar-se no és exactament nova, "sinó que és el que es coneix de tota la vida com a maquillatge de cara rentada". Ara bé, entre les seves variables hi ha la predominança de colors i productes fluids que es fusionen molt bé amb la pell: per exemple, llapis i ombres marrons, màscares de pestanyes molt lleugeres i labials humits i amb tons nude. Igualment, per a Moreno, aquesta tendència consisteix en una pell lluminosa i unificada en la tonalitat, "però sense que es vegi que es du una base de maquillatge".

Segons detalla, consisteix a dur colorets més rosats i neutres, igual que en els ulls, on es treballen les tonalitats neutres i marrons. D'altra banda, per a Petit és un maquillatge sobri que sembla que no hi sigui a base de colors neutres i opcions sense estridències. Al seu parer, la intenció és que la pell adopti una tendència natural a través de l'ús de tonalitats naturals, però sobretot amb materials no mats "perquè la nostra pell no és mat". Per aconseguir aquest efecte, és important tenir una bona rutina de cura a base de crema hidratant, protector solar i contorn d'ulls.

Un maquillatge de nova i antiga generació

Segons Barranco, tot i no ser una nova manera de maquillar-se, aquesta tendència ha conquerit especialment les noves generacions: "Tot i que, dintre d'aquesta generació, també trobem l'altre extrem, el de perdre la vergonya, per exemple, amb colors cridaners, eyeliners gràfics i de colors, ombres amb glitter i pigments irisats, que fan el maquillatge més divertit", assenyala. Moreno pronostica que aquesta tendència perdurarà molt de temps, "però amb variacions". Per la seva banda, Petit destaca que les noves generacions són partidàries d'aquest estil, també en els seus looks i pentinats, que respiren naturalitat i senzillesa. Ara bé, el clean look no deixa mai de tenir un punt clàssic, perquè per a ell "el maquillatge natural és molt elegant, sempre l'encerta i sempre es veu molt bé", i sempre s'adapta a les modes del moment.

Les tendències que venen

Si bé el clean look és una de les tendències majoritàries en maquillatge aquesta temporada, també n'hi ha d'altres que regnaran aquests mesos i que va avançar la fira Expo Beauty Barcelona al març, segons les previsions dels estilistes que hi van participar. En el marc d'aquesta fira, l'estilista guardonat amb un Gaudí Beauty Award Alberto Cerdan va pronosticar que la tendència majoritària era "menys és més" i també, en tot el que fa referència als cabells, hi haurà una important aposta pels colors rogencs daurats i rossos freds, no tan grisos ni massa daurats, juntament amb les tonalitats cafè, amb talls long layer en espectaculars cabelleres, bob clàssic i serrell. D'altra banda, per a Lucía Barranco, entre les tendències que vindran hi ha el brillant de llavis o gloss com a "manera senzilla de lluir uns llavis més voluminosos", així com les celles espesses i una ratlla d'ulls "bastant gruixuda". El maquillador Oriol Moreno destaca que, a banda d'aquesta eina, també arriben amb molta força enguany les pells bronzejades, els llavis nude, la pedreria a la pell i el glitter, així com la persistència de la pell humida.

stats