La moda vol ser molt més que mirar Tiktok i comprar a Shein

L’al·legat sostenible de Reborn dona el tret de sortida al 080 Barcelona Fashion, que ha comptat amb la frescor de The Artelier i la veterania de Simorra, Escorpion i Lola Casademunt.

4 min
Diverses models durant la desfilada d'Escorpion

BarcelonaEntre l’emergència climàtica, les guerres i les crisis econòmiques permanents, sembla que el món s’aboca a un final apocalíptic. Però encara ens ho mirem des de la distància, com si la festa no anés amb nosaltres. La indústria de la moda -una de les més contaminants- tampoc n'és una excepció i segueix el seu calendari al peu de la lletra i amb la maquinària ben greixada. La 080 Barcelona Fashion també. Com estava previst, ha aixecat el teló aquest dimarts al Recinte Modernista de l’Hospital de Sant Pau. Ja suma 32 edicions. És frívol parlar de moda en els temps que corren? Potser, però també és hora de treure’ns els complexos. La moda també és una eina de denúncia molt potent. Ja ho ha dit el dissenyador Miguel Adrover en més d’una ocasió: de què serveix, si no s’utilitza per fer obrir els ulls al personal, per explicar què passa al món amb la seva pròpia narrativa? No és aquesta, la missió de l’art?

És dimarts al migdia i una trentena de ballarins ocupen la sala de les columnes en nom de Reborn, una desfilada institucional que enarbora per segon cop la bandera de la creativitat i la sostenibilitat. En aquesta ocasió, però, s’ha convertit en una performance inclusiva signada de nou pel duet d’estilistes Fermin+Gilles. El denim ha estat el fil conductor: desenes de peces de segona mà i de rebuig es van desconstruir per construir-ne de noves en un temps rècord. Jaquetes i pantalons convertits en tops o faldilles. O a l’inrevés.

Una de les peces de la desfilada de Reborn

Hi ha patchwork, imaginació i atreviment. I, sobretot, voluntat de denúncia. “Cal educar la societat, conscienciar-la, mostrar que amb l’upcycling també es pot fer moda”, explica Fermin. Per això els agradaria convertir aquest segon Reborn en una exposició itinerant que pogués entrar tant als centres d’art contemporani com a les escoles i els instituts. “Això és fonamental, cal fer arribar la idea de la moda circular als joves”, insisteix. Potser perquè la moda és molt més que mirar TikTok i comprar roba a Shein, tot i que la gran majoria encara no ho sàpiguen.

Qui sembla que té la lliçó ben apresa és la jove Alba Ayza, la dissenyadora darrere de The Artelier, una firma barcelonina que fusiona art i sostenibilitat. Ella marca els seus tempos: només fa una col·lecció -la de passarel·la- i a partir d’aquí treu petites càpsules genderless que ven al llarg de l’any a través de la seva web. Cuando la noche vuelve és la continuació de la proposta anterior, també presentada al 080, i amb la qual vol evocar un nou despertar. El punt de partida va ser una pintura en blanc metafòrica que ella anava omplint de tons tan frescos -verds, liles, blaus...- com ho és la seva visió. El pintor Benjamin Tous va representar aquest moment inspiracional pintant en directe un vestit blanc mentre els models desfilaven.

Els originals estampats de The Artelier -que l’Alba dissenya digitalment- amaraven vestits, tops i pantalons confeccionats amb cotons ecològics i licra reciclada que es produiran en tallers locals. I és que el km 0 també forma part dels seus principis fundacionals. Nous temps, noves regles.

Un dels models de The Artelier

La veterania catalana és un grau

Una paleta refrescant inspirada en les flors exòtiques va tenyir la proposta de primavera-estiu 2024 d’Escorpion, una marca especialitzada en punt i amb un heritage quasi centenari. Sota la visió creativa de Carles Gràcia, la responsable de disseny continua insuflant aire fresc a una col·lecció que volia reinterpretar l’essència de la dona. I va fer-ho a través de 25 looks que mesclen comoditat i sofisticació, una desena dels quals es comercialitzaran a través d’una edició càpsula només disponible a la seva web i als córners d'El Corte Inglés. Quins seran? “Encara no se sap”, puntualitza Jessica Raya, però potser tenim la sort que escullin els conjunts de punt que juguen amb les superposicions i la barreja de textures o fins i tot la gavardina i els pantalons metal·litzats, peces comodí per mostrar que Escorpion també vol abraçar les dones joves.

Els pantalons metalitzats de la marca Escorpion

Si Raya pugués triar, ho tindria clar: Úrsula Corberó i Bárbara Lennie. Aquesta idea de dirigir-se a dones amb actitud -més enllà de la seva edat- és el mantra de Maite Gassó, filla de la fundadora de Lola Casademunt i avui presidenta i directora creativa de la firma. L’energia i vitalitat de la Maite es va veure reflectida en Motel Arizona, una proposta molt estiuenca que jugava amb els contrastos entre el desert i Las Vegas.

Una de les propostes de Lola Casademunt

D’aquí la convivència de vestits vaporosos de tons terrosos amb tops escotats i microshorts de lluentons. Una dualitat que barreja diversió i comoditat, però on sempre tindràs a mà una bona jaqueta.

A diferència de les dues anteriors, Simorra va tornar a apostar pel "see now, buy now" i va presentar l’actual col·lecció de tardor-hivern on abunden els tons grisos, els terrossos i algun flaix en vermell, a més dels seus característics total look blancs. Echoes of Nature està inspirada en aquells instants poètics i efímers que ens regala la natura i que van representar-se amb un tram d’aigua que trepitjaven les models.

Una de les propostes de Simorra

Les siluetes llargues van ser les predominants -des dels vestits de punt o de tul estampat fins a les gavardines i les faldilles tub de vinil transparent- i compartien una subtil sofisticació accentuada pels accessoris platejats. Una altra manera de renéixer per sobreviure en un mercat saturat.

El fil 'coupé' que relliga Leonor amb Janina Juli

La setmana passada es va dinar i sopar Leonor de resultes dels premis Princesa d’Astúries i, especialment, dels seus looks. Entre el vestit floral en blanc i negre d'H&M i el blau nit de Moisés Nieto, es va colar un vestit camiser de fil coupé de color rosa de Simorra. Més enllà de la controvèrsia de si li quedava bé o no, els responsables de la marca catalana estan encantats amb l’elecció d’aquesta peça de la col·lecció d’estiu 2023. I també sorpresos perquè no en sabien res. De fet, encara desconeixen com va arribar el vestit en qüestió a l’armari de Leonor, però ens recalquen que no ha estat la primera a lluir-lo en públic. Janina Juli, la dona del president Pere Aragonès, va escollir el mateix vestit el maig passat per assistir a la inauguració del 080 i la posterior desfilada d’estiu de Simorra. I, uns dies abans, ella mateixa va anar a buscar-lo a la botiga de l’Eixample. "Buy now, see later".

stats