Moda

Qui és Dominnico, el dissenyador de Beyoncé i Rosalía

El jove creador és un dels “caps de cartell” del 080 Barcelona Fashion, que comença dimarts recuperant les desfilades presencials

4 min
El dissenyador Dominique a la botiga Gratacós

BarcelonaPotser d’entrada el nom de Domingo Rodríguez Lázaro (Alacant, 1994) no et diu res, però si hi afegeixo el seu alter ego en moda, Dominnico ja és una altra cosa. Sí, el mateix que ha vestit dives internacionals com ara Beyoncé o Lady Gaga, i té entre la seva clientela habitual la cantant Rosalía o Aitana. Això i més ja ho saben els joves de la generació Z que veuen en l’agulla del dissenyador alacantí un canal d’expressió dels valors que els representa. “La moda és una eina per mostrar qui som i què volem transmetre”, assegurava en declaracions a l'ARA.

Dominnico a Gratacós amb fotografies amb models i proves de teixits

A primera vista, Domingo passa desapercebut. I li agrada. Durant l’entrevista el dissenyador vestia de negre amb roba casual, calçat esportiu i dessuadora amb caputxa amb el nom de la capçalera de moda que li va atorgar l’any passat el premi Vogue Who’s On Next a la passarel·la Mercedes-Benz Fashion Week Madrid, un guardó que reconeix les joves promeses de la moda espanyola com també ho han sigut Juan Vidal, Moisés Nieto, Carlota Barrera o Palomo Spain.

Passat, present i futur

Amb 28 anys, a Domingo Rodríguez Lázaro li espera un futur esperançador, però viu del present a Barcelona, on se situa el seu centre d’operacions: “Necessitava una mica de tranquil·litat i estabilitat”, reconeixia el dissenyador a Gratacós, l’empresa familiar en qui confia per escollir els teixits de cada col·lecció. Del passat, cal recordar que va créixer en una família humil: la mare cosia i brodava, ell vestia a les seves Bratz i el seu pare era camioner, una professió que inspira la nova col·lecció que presentarà al 080. “De la meva infància en queda la il·lusió per la moda”, deia entusiasmat. D’Alacant va fer el salt a la capital catalana per estudiar a l’escola de disseny i moda LCI Barcelona, i es va centrar en el tractament de la pell i el pèl. Quan va acabar, l’any 2016 va començar una carrera meteòrica anomenada Dominnico, una marca prêt-à-porter amb acabats d’alta costura que es caracteritza per la meticulositat en el patronatge, la investigació de nous teixits i materials, i la sostenibilitat en els processos. Tot això, embolcallat dins d’una visió retrofuturista de la moda, que beu de referents estètics de principis dels 2000, amb dissenys espectaculars i siluetes voluminoses que inspiren la generació del gènere fluid: “Al principi vestia la dona, però he evolucionat cap al genderless. És més easy!", diu.

Instagram, un aparador de doble cara

Alguns contes de fades actuals s’escriuen a les xarxes socials. I Dominnico va tenir el seu. L’any 2017 i amb només 1.200 seguidors, l’estilista mexicana de Lady Gaga, interessada en els seus dissenys, el va contactar a través d’Instagram per vestir l’estrella de Hollywood al festival de música californià Coachella, conegut per ser un photocall mundial de les últimes tendències en moda. Però, més enllà d'aquesta col·laboració, qui realment el va catapultar a la fama va ser Rosalía quan li va confiar el disseny de la roba que duria als escenaris durant la gira El Mal Querer (2019). “Considero Rosalía com la meva primera clienta”, reconeixia el dissenyador. Des de llavors, la firma ha vestit tota mena d’artistes nacionals, com ara l’eurovisiva Chanel Terrero o la diva del pop internacional Beyoncé, amb peces que s’exhibeixen explícitament al darrer àlbum i roba que la cantant lluirà en les pròximes actuacions.

Dominnico compagina la tasca de vestir celebritats amb incursions en el món del cinema: “He format part de l’equip de vestuari de la nova pel·lícula de Bayona, La sociedad de la nieve, que s’estrenarà ben aviat”, explicava.

Instagram, però, també amaga un cantó fosc, i la popularitat té un cost: “De vegades reconec que em sento una mica jutjat i pressionat, i això que mai mostro res de la meva vida personal”, deia Domingo, conscient de l’expectativa que genera tot allò que comparteix públicament a la xarxa social: “No necessito demostrar res a ningú”, afegia contundentment. En aquest cas, Dominnico és qui millor representa el mateix dissenyador: “Si no hi ha una feina al darrere que justifiqui el que fas, no té sentit exposar-se”, declarava. Per tirar endavant el seu projecte, Domingo confia en tot l’equip que l’ajuda en el seu dia a dia: “Dominnico és una comunitat de persones que milloren i eleven la marca”.

Dues passions familiars: moda i motor

Budapest, Tiblisi, Madrid i, ara, Barcelona. Dominnico s’incorpora per primera vegada al calendari de la passarel·la catalana: “El 080 m’ha donat llibertat per presentar la pròxima col·lecció de manera creativa i innovadora”. La proposta que acaba d’enllestir serà una declaració d’intencions i hi apareixeran tots els seus codis estètics. “Tampoc faltaran peces vinculades al món del motor ni de l’alta costura”, afegia Domingo. En aquest procés d’elaboració, Gratacós ha ajudat el dissenyador a materialitzar la seva idea. “Ho hem fet a través de tafetans de colors, foils metal·litzats i xarxes amb pedreria facetada”, explicava Aida Molano, relacions públiques del negoci familiar. De fet, els teixits Gratacós desfilen habitualment a les passarel·les internacionals. A Barcelona, Menchén Tomàs, Avellaneda i YolanCris acostumen a confiar en l’empresa catalana per elaborar els seus dissenys. “Un bon teixit t’assegura que una part del resultat final sigui fascinant”, conclou Molano.

Altres veus potents del 080

Dominnico és una de les firmes més esperades de la nova edició del 080 Barcelona Fashion, que comença demà recuperant el format presencial en un entorn habitual abans de la pandèmia: el Recinte Modernista de Sant Pau. Fins divendres hi participaran un total de 23 dissenyadors que mostraran les darreres col·leccions, abrigats pel caliu de la seva clientela habitual. També es preveu una legió de fans a les desfilades dels dissenyadors que són celebritats, com ara Juan Avellaneda o Custo Dalmau, i se sumen al calendari altres noms que també aixequen expectativa, com ara la prescriptora de moda Gala González –neboda d’Adolfo Domínguez–, que debutarà amb la firma Amlul. Com a novetats, el 080 Barcelona Fashion també preveu una desfilada de roba de segona mà i una experiència immersiva que vol crear un pont entre el món real i el virtual. Sigui com sigui, aquesta nova edició de la passarel·la catalana promet fer-nos somiar de nou.

 

stats