Estils 05/07/2021

Oblidar-se el passaport o fer la maleta a mitges, els turistes acusen la falta de pràctica

Després de més d’un any sense viatjar, la gent torna a pujar als avions però amb alguns errors de principiants

Sarah Firshein. The New York Times
4 min
Una noia amb maletes esperant a l'aerport

Nova YorkKira Seagal és una persona molt organitzada quan viatja. Normalment fa llistes de tot allò que s'ha d'emportar i ha de fer durant les vacances amb el seu marit i els quatre fills –amb edats que van dels 6 mesos als 7 anys–. El mes de març passat, després que ella i el seu marit rebessin la segona dosi de la vacuna, Seagal va preparar tot el que necessitaven per a unes vacances a Anguilla, una de les illes del Carib, incloses les PCR i els passaports dels més petits. Però es va oblidar la crema solar, els barrets i les samarretes de niló per protegir-se del sol. “És com si m'hagués oblidat completament que anàvem al Carib”, diu Seagal: “En un altre moment hauria agafat tots els productes necessaris per anar a la platja, però ara mateix les mascaretes van molt per davant del protector solar”. 

Mentre la vacunació avança en algunes parts del món, hi ha països que obren portes i moltes persones comencen a preparar viatges, però amb poca traça. De fet, la companyia d’hotels Accord ha fet una nova campanya digital amb l’actor Neil Patrick Harris que precisament captura aquesta sensació, perquè l’actor comença l’anunci dient: “Fa molt de temps que no marxem de casa. Per tant, la idea de fer les maletes per a un viatge pot sonar una mica complicada”. “Per culpa d’aquesta interrupció que ha durat més d’un any, les coses que abans ens eren familiars –que donàvem per fetes o que fèiem automàticament– s’han complicat”, assegura Qi Wang, professor de la Cornell University.

Els viatgers han perdut la pràctica

Chad Kelley és assistent de vol de Delta Air Lines i explica que recentment ha notat que la gent demanava més auriculars que abans a l'avió i es troba amb una gran quantitat de peticions de coses que normalment no tenen, com pasta de dents i medicines. “Quan la gent puja a l’avió sembla que s'hagin oblidat com funcionaven les coses”, diu. “La gent es queda molta estona mirant els compartiments superiors i els seients, com pensant: hi cabré? Podré posar la maleta aquí dalt? Estem massa acostumats a seure al sofà”.  Abans de la pandèmia, Kelley solia veure pares i mares molt preparats amb menjar i jocs per als fills: "Ara les bosses estan molt desordenades, sembla que la gent hi hagi entaforat les coses sense pensar-hi, perquè fa molt temps que no en feien cap per anar a algun lloc”.

L'agost passat, quan Anthony Berklich, fundador de la consultora de viatges de luxe Inspired Citizen, va arribar a l’aeroport per al seu primer vol internacional després de la pandèmia, es va adonar que no duia el passaport a sobre. “M'havia oblidat completament que el necessitava per deixar el país”, diu fent broma. Però la veritat és que va haver de canviar de vol. “Els protocols estan canviant molt de pressa i això confon els viatgers”, diu Berklich, que normalment voltava pel món tot l'any.

Qi Wang explica que viatjar implica el que es coneix com a “memòria prospectiva”, és a dir, l’habilitat de recordar una tasca en un futur, com per exemple portar el passaport a l’aeroport o posar crema solar a la bossa: “Si perds aquesta rutina, quan tornis a viatjar hauras de repassar més vegades les maletes. Abans, quan viatjàvem més sovint, tot això ho teníem automatitzat”.

Oblidar-se les maletes

William Rademacher, director general de l’hotel Wayfinder a Newport, recorda el dia en què un dels seus clients regulars –que passava èpoques a l’hotel per feina– hi va tornar: “El seu primer dia després de la pandèmia li vam preguntar si necessitava ajuda amb les maletes i ens va mirar estranyat. Va anar al cotxe i en va tornar dient que se les havia oblidat a casa”.

I després hi ha la qüestió del covid que, amb tots els requeriments que suposa a l'hora de viatjar, ara domina l’atenció dels viatgers. 

PJ Scott és director d’operacions de l’agència Roar Africa, una companyia de safaris de luxe, i explica: “Hem tingut clients tan nerviosos amb les proves pel covid que s'havien oblidat del tot altres vacunes com la de la febre groga”. “Els clients estan tan centrats en el covid, que tota la resta queda en un segon pla”, considera.

Lisa Farbstein, portaveu de la Transportation Security Administration dels EUA, diu que “hi ha gent que, com que fa tant de temps que no ha agafat un avió, s'adona que té el passaport caducat o que hauria d’haver portat sabatilles quan ja són a bord; s’han de tornar a familiaritzar amb tots aquests processos". Farbstein explica que estan veient un gran volum d’errades de principiants als controls de seguretat dels aeroports, com per exemple posar recipients amb líquids a les maletes. “Estem veient pocs viatgers de negocis i en canvi molts viatgers de plaer, gent que va de vacances perquè ja no aguanta més a casa. Es vacunen i diuen: 'Me’n vaig"' I se'n van sense pensar-hi gaire”. 

Gray Malin viatjava molt per feina a tot el món, però quan el Nadal passat va arribar a l’aeroport per volar a les illes Hawaii es va adonar que el seu carnet de viatger freqüent –que li permet passar els controls de seguretat de manera molt més ràpida– havia caducat. “Vaig haver de passar pel control normal, em sentia com un principiant. Quan viatges molt, saps perfectament quan una persona no en té gaire experiència. Doncs aquell dia, aquella persona era jo”, confessa. I al viatge de tornada es va oblidar l’ampolla d’aigua a la maleta. “No em podia creure que hagués fet aquella badada. Quan tens una rutina interioritzada, les coses et surten naturals, però quan atures la rutina és difícil tornar a agafar-la”, reconeix.

stats