Turisme
Estils Viatjar 03/09/2022

Consells i rutes que no et pots perdre per descobrir Catalunya en moto

Viatjar en moto és una experiència única que permet sentir que es forma part del paisatge ja des del principi

7 min
Viatjar en moto per Catalunya.

BarcelonaEs fa difícil explicar què té la moto que enganxa, especialment a aquells que han decidit donar-li una oportunitat com a mitjà de transport per als seus viatges d’oci. Probablement és perquè permet una proximitat amb el paisatge única i perquè facilita experimentar en la pròpia pell les sensacions que ens desperta l'entorn. La periodista, viatgera, motorista i escriptora Alicia Sornosa té clar per què va triar la moto per viatjar. "La moto és el vehicle de motor més permeable: et permet olorar per on passes, sentir la temperatura, la pols... amb moto formem part del paisatge des del principi", explica.

Sornosa, amb milers de quilòmetres fets en moto, assegura que aquest vehicle et dona unes sensacions úniques, com ara "la llibertat de moure't per carreteres, camins de terra, travessar rius... sortir-te del camí establert". I continua: "T'obliga a viatjar amb allò que és estrictament necessari, però sobretot destacaria la llibertat que dona sentir el vent al cos. Sembla molt romàntic, però alhora és molt dur, i superar aquesta duresa em fa feliç". Reconeix que el que encara l’enamora de viatjar sobre dues rodes és el mateix del primer dia: "Formar part del camí, poder aturar-me al voral de qualsevol lloc a contemplar un paisatge, desviar-me del camí... i meditar. Anant en moto en solitari ets dins del casc amb el teu jo. El viatge amb moto et permet parlar amb tu mateixa i conèixer millor els teus límits".

Carretera a l'altura del Coll de Sant Marçal, al massís del Montseny.

Quan ha de preparar els seus viatges, Sornosa, autora dels llibres Toda aventura comienza con un sí (Anaya Touring) i 360 grados: una mujer, una moto y el mundo (Bandaaparte), fa una tasca de recerca dels països pels quals passarà: "Rebusco en blogs i mapes llocs especials i intento arribar-hi. M'interessa la cultura d'allà on vaig, el que és autèntic, fora dels circuits típics turístics. La resta, ho deixo al camí". El seu primer viatge llarg abans de l'aventura de la volta al món en moto va ser una ruta Madrid-Andorra-Madrid. Uns 2000 km. "Em van entusiasmar les sensacions que regala la moto: sents la fragilitat, però alhora et sents poderosa d'avançar. Em va encantar la sensació de llibertat... ho vaig fer sobre una Harley Sportster! Em deien que m'esgotaria, però no va ser així. Vaig passar fred i calor, va ploure... però mai he estat tan contenta. El pas següent va ser fer la volta al món i la moto em va enganxar", explica.

Emocions i sensacions

De les seves rutes, la periodista i viatgera destaca els aprenentatges que ha anat fent. "He après a relativitzar molt les coses, a valorar el que tinc, la meva educació i la meva forma de vida. He après a ser humil, a no creure que la meva forma de vida és la millor. A escoltar més i a entendre que els nostres límits són al nostre cap. I he après a demanar ajuda, que abans em costava moltíssim. Viatjar amb moto és una gran escola", subratlla. Tota una aventurera que s’ha sentit observada moltes vegades simplement pel fet de ser dona i motorista: "Encara hi ha gent que se sorprèn. Alguns per bé, com altres dones que en alguns llocs s'han sentit orgulloses de veure'm sobre una moto. Als que els sembla estrany, els diria que no ho és, que em mirin; si jo puc, pot qualsevol persona que s’ho proposi. Ens hem de treure prejudicis de sobre. M'encanta viatjar amb moto i ningú ha aconseguit aturar-me".

En ruta

Si, com Alicia Sornosa, ens plantegem fer una ruta en moto, hem de tenir present que, tot i que les grans màquines GT o maxitrail són les més còmodes i potents per viatjar, es pot fer ruta amb qualsevol tipus de moto i cilindrada sempre que es tinguin presents les seves limitacions. Fins i tot ho podem fer amb qualsevol dels grans maxiescúters actuals, ja que són còmodes, potents i estan ben equipats, tot i que tenen algunes mancances. El més important és que hàgim fet un bon manteniment del vehicle i que planifiquem la ruta amb seny, sense preveure etapes marató que poden passar factura.

Abans de pujar a la moto és convenient revisar l'estat dels pneumàtics.

Sergi Mejías, periodista especialitzat en el món de la moto, apunta algunes idees bàsiques per quan viatgem en moto. El primer és revisar l’estat de la moto, "especialment l’estat i pressió dels pneumàtics", però també "has de tenir present quants quilòmetres has de fer i a partir d’aquí revisar altres aspectes com l’estat de la cadena (greixar-la i mirar com està de tensió), revisar la bateria i el nivell d’oli". Dit això, Mejías incideix en la importància d’anar ben equipats, especialment pel que fa al vestit. "Cal portar botes o botins especials per anar amb moto i vestit de dues peces, ja sigui de cordura, pell o fins i tot texans de Kevlar combinats amb una jaqueta, sobretot si fem moto turisme i anem fent parades per visitar coses. Evidentment, hem de portar guants i un casc integral". Pel que fa a l’equipatge, Mejías recomana portar només el que sigui imprescindible, i no oblidar roba impermeable. "A partir d’aquí cadascú organitza l’equipatge al seu aire, però jo recomanaria sempre portar la granota d’aigua en un lloc accessible i una bossa a sobre del dipòsit on puguem guardar-hi la documentació, el mòbil i altres elements que vulguem tenir a mà", aconsella.

Per preparar la ruta, el periodista apunta que avui dia hi ha múltiples aplicacions que ho faciliten, com el mateix Google Maps. "Ara, si volem fer-ho més romàntic, podem seguir fent servir un mapa. Hi ha gent a qui li agrada anar a l’aventura, però jo entenc que viatjar amb moto és per gaudir-ho, i per això el millor és planificar bé la ruta, preveure on dormirem, el temps de les tirades, com és la carretera o la previsió del temps". Ja en ruta, Mejías recorda la importància d’hidratar-se bé, especialment si fa calor, així com no fer àpats massa copiosos i tenir present la norma de zero alcohol. "Si volem fer un bon àpat o una copa, esperem-nos a la nit", ressalta. També recomana no tenir pressa per arribar als llocs: "No hem de fer cas al timing. Si arribem més tard no passa res".

Apuntades totes aquestes recomanacions, és un bon moment per començar a planificar la vostra pròxima ruta. Mejías explica que una de les seves preferides és creuar el Pirineu des de Viella fins a la Costa Brava, un repte atractiu que completem amb altres propostes interessants. Gas i seny!

De Sort a la Seu d’Urgell pel port del Cantó

Probablement és una de les carreteres més boniques que tenim al país. Un port de pas del Pallars Sobirà a l’Alt Urgell, situat a més de 1.700 metres i amb una carretera molt atractiva plena de revolts que recorre l’impressionant paisatge de l’Alt Pirineu. Aprofiteu la ruta per fer parada en alguns pobles amb encant com ara Vilamur, i tingueu present que a l’hivern sovint hi ha restriccions per la neu.

Les rutes de l’Empordà

La Costa Brava, amb les seves carreteres revirades i els seus penya-segats, és una de les zones de ruta obligada per als amants de la moto. A la zona hi teniu opcions per fer rutes diverses com la que va de Tossa a Sant Feliu de Guíxols, seguint la coneguda com a carretera dels mil revolts, la GI-682. Són una vintena de quilòmetres de revolts i vistes impressionants sobre les cales de la Costa Brava. Una segona ruta molt interessant és la de les Gavarres, amb sortida i arribada a Girona, que podeu seguir passant per llocs tan atractius com ara Monells, Sant Sadurní de l’Heura o Cassà de la Selva.

De ruta pel Priorat

El Priorat és un paradís per als amants de les motos pel seu terreny irregular i abrupte i per la varietat de paisatges que ofereix, sempre dominats per la imponent serra del Montsant. Compta amb una bona xarxa de carreteres plenes de revolts i amb indrets molt especials on fer parada com ara Siurana, la Vilella Baixa, Porrera o Falset. No deixeu de passar per la cartoixa d’Escaladei, una visita obligada per a tots aquells que vulguin fer un viatge als orígens vitivinícoles de la comarca.

Carretera amb revolts que travessa les muntanyes de Prades, al Priorat.

De la Costa Daurada al delta de l’Ebre

Una ruta molt atractiva, d’uns 180 km, que podeu començar resseguint la costa des d’Altafulla, tot seguint cap al sud per Tarragona i Cambrils. A partir d’aquí podeu aprofitar les carreteres d’interior per passar per Tortosa, Deltebre i Sant Carles de la Ràpita, fins a acabar al delta de l’Ebre. És una ruta que combina costa, cultura, bona gastronomia i paratges fluvials únics.

De Barcelona al Montseny

Una ruta que us portarà des del Tibidabo fins al Turó de l’Home, recorrent uns 130 quilòmetres que us permetran gaudir de paisatges naturals de primer ordre sense allunyar-vos gaire de la ciutat. Des de Sant Celoni podeu agafar la carretera BV-5114 i endinsar-vos al Parc Natural del Montseny. Podeu seguir la ruta per les carreteres locals que porten a Seva i Viladrau, fins a arribar al Turó de l’Home, a 1.700 metres, després d’haver passat per l’ermita de Sant Marçal o el preciós paratge de Sant Fe del Montseny.

Motorista a la carretera de la Rabassada, que travessa Collserola enllaçant Barcelona i Sant Cugat.

Consells abans de pujar a la moto

  1. Planifica la ruta. És important tenir clara la ruta que seguiràs i preveure les aturades de descans necessàries, així com els llocs on podem parar a fer els àpats o posar benzina. També cal tenir presents les condicions climatològiques.
  2. Revisa la moto. Si has de fer ruta llarga és important fer una posada a punt del vehicle repassant la pressió i l’estat dels pneumàtics, revisant les llums i portant un kit d’eines bàsic per si hi ha algun contratemps.
  3. Equipatge lleuger. Tant si és una sortida llarga com curta, és recomanable portar un equipatge tan lleuger com sigui possible. Cal portar només el que sigui imprescindible i disposar d’alforges o maletes que permetin dur l’equipatge amb seguretat. La col·locació correcta de la càrrega és vital, ja que pot afectar l'estabilitat de la moto.
  4. Equipament adequat. És un punt fonamental: a banda del casc, porteu guants, botes, pantaló llarg i jaqueta, a més de roba impermeable. Porteu elements reflectants per guanyar visibilitat.
  5. Intendència. És bo fer un esmorzar lleuger abans de sortir i assegurar-se de portar aigua per mantenir-se ben hidratat. Recordeu que cal fer descansos cada 2 hores o 200 quilòmetres.

Consells sobre la moto

  1. Posició sobre la moto. Portar una postura còmoda facilitarà que es pugui rodar més temps amb menys cansament.
  2. Viatja tranquil. Hauràs planificat una ruta per plaer, de manera que no cal marcar cap volta ràpida. L’important és gaudir de la conducció respectant les normes.
  3. Mantingues un ritme constant. Apujar el ritme pot provocar situacions de risc innecessàries.
  4. Si vas amb passatger, recorda que, en portar més pes, la moto respondrà diferent. No facis maniobres que puguin agafar-lo desprevingut i estableix un senzill codi de senyals per comunicar-vos.
  5. Comunicació. És important poder comunicar-se amb altres motoristes en cas d'anar acompanyats. I recorda portar el telèfon mòbil carregat per si hi ha alguna avaria o algun incident.
stats