10 pistes per detectar 'fake news' a Instagram i Tiktok

El Consell d'Adolescents de Girona, a partir de dos tallers sobre notícies falses amb l'ARA, elabora una guia sobre desinformació a les xarxes socials

Taller sobre notícies falses impartit per la periodista i delegada de l'ARA a Girona, Mariona Ferrer, al Centre Cultural la Mercè amb el Consell d'Adolescents de la ciutat.
Consell d'Adolescents de Girona*
09/06/2025
7 min

Girona9 de novembre del 2024. L'Argentina. El corresponsal a Europa de la televisió La Nación+ (LN+), Christian Martin, que informa des del Regne Unit, parla de les inundacions de Cadaqués amb una imatge falsa. En lloc d'aparèixer en pantalla fotos de cotxes amuntegats a la riera, l'informatiu argentí il·lustra els aiguats amb l'Onyar, a l'altura de les emblemàtiques cases de colors de Girona, ple de cotxes arrossegats per la força del riu. El que els argentins van percebre com una notícia més, per als gironins –quan el vídeo es va propagar per les xarxes socials– va ser una mostra de fins a quin punt les imatges generades per intel·ligència artificial poden alterar la nostra percepció de la realitat i generar desinformació.

Captura de la imatge falsa propagada pel canal de televisió argentí LN+ per parlar de les inundacions de Cadaqués.
Imatge real de la riera de Cadaqués difosa pels bombers, amb una trentena de cotxes amuntegats sota un pont.

Amb aquest cas, des del Consell d'Adolescents de Girona van arrencar de la mà de l'ARA, l'Ajuntament de Girona i Unicef un taller participatiu sobre el dret a la informació i notícies falses. Però del que ens vam adonar de seguida va ser que el vídeo de la televisió argentina no ens havia arribat pels mitjans de comunicació socials, sinó per les xarxes socials. WhatsApp, Instagram, TikTok i YouTube s'han convertit en les formes de consum habitual d'informació per part de les noves generacions. Segons dades del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), el 83% dels joves d'entre 18 i 34 anys s'informen a través de les xarxes socials.

El retrat que en fa un estudi de la Revista Mediterránea de Comunicación va més enllà: hi ha un interès creixent per la informació entre els joves enquestats de 15 a 24 anys, però no l'obtenen a través dels mitjans de comunicació tradicionals, sinó de les xarxes. Instagram i WhatsApp són les més utilitzades (el 90% dels enquestats), seguides per TikTok (el 80%), que té un fort creixement pel que fa al consum d'informació.

Fa anys que s'imparteixen formacions als joves per discriminar rumors, desinformacions i notícies falses, però els exemples acostumen a ser informacions que surten en mitjans de comunicació tradicionals. Per això, com a adolescents de 10 a 12 anys que s'inicien en l'ús del mòbil, han entomat el repte de donar 10 consells de com detectar-les a les xarxes socials, que és per on se solen informar habitualment.

Primera pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Mirar els comentaris.
1.

Mira els comentaris

Abans de compartir qualsevol vídeo, és millor mirar els comentaris, ja que ajuda a contrastar la informació amb el que saben altres persones. Per exemple, si algú envia un vídeo dient que Girona s'està destruint i mires els comentaris, potser gent de l'altra banda del món creu que és veritat perquè no coneix la ciutat, però un gironí pot deixar clar que és mentida.

Segona pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: No comparteixis si no ho tens clar.
2.

No comparteixis si no ho tens clar

No compartir la notícia si no estàs segur o segura que és real, perquè això és el que alimenta aquestes fonts falses. Us volem donar un exemple de com afecta compartir informacions falses. Als vídeos de TikTok, la major part de les vegades diuen que ho compartim amb els amics perquè així la persona en qüestió aconsegueix més visualitzacions i, de retruc, més diners. Però si no tenim clar que aquella informació és certa, estem fent d'altaveu a rumors, falsedats o desinformacions.

Tercera pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Tenir sentit comú.
3.

Compte amb els titulars alarmants: fes cas al sentit comú

La informació té un títol alarmant? O bé és molt rebuscada o exagerada? Costa de creure? Fins i tot té un punt surrealista? En aquests casos, fes cas del sentit comú. Fes ús del teu sentit crític. Més encara si es tracta d'un vídeo molt subjectiu o amb un to molt emotiu. Els periodistes parlen de clickbait quan es tracta d'un titular que està fet per clicar-hi i guanyar visites. I la majoria de les vegades no ofereix la informació que es promet o bé no l'argumenta com caldria. L'impacte genera audiència, però no sempre informació adequada i veraç.

Quarta pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Mirar faltes d'ortografia.
4.

Mira si té faltes d'ortografia

Un clàssic que no falla, tot i que la intel·ligència artificial està fent que cada cop sigui menys habitual. La puntuació és l'adequada, hi ha errors d'ortografia, gramaticals o de sintaxi? Si hi ha errors, desconfia. Pot ser una informació feta molt ràpidament, per generar audiència o amb informació inconnexa agafada de diferents llocs o mal traduïda.

Cinquena pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: detectar si els vídeos o imatges són de bona qualitat.
5.

Detectar si els vídeos o imatges són de bona qualitat

Si les imatges són de mala qualitat, amb vídeos i àudios curts, ens pot donar pistes que sigui un deepfake generat amb intel·ligència artificial. És a dir, s'està fent un vídeo amb alteració de les cares i de la veu dels seus protagonistes per demostrar una informació. Això és l'extrem de la notícia falsa, però també ens podem trobar que una informació no tingui imatge que corrobori el que es diu, o bé que les imatges o vídeos estigui fora de context o no corresponguin amb el que diu el locutor o el text per obtenir un altre propòsit informatiu.

Sisena pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Comprovar les dades.
6.

Contrastar les dades

Els periodistes sempre es fan una pregunta quan miren una informació que els crida l'atenció: Qui ho diu? D'on ve la notícia? El que és vital en tota informació és saber la font i, en saber-ho, poder-la contrastar. Si un vídeo no ens acaba de quadrar, podem buscar en motors de cerca si aquella dada que menciona, per exemple sobretot amb temes d'immigració, surt publicada en algun organisme oficial o un mitjà de comunicació tradicional de referència. Si no trobem aquella dada o font, té molts punts de ser una notícia falsa.

Setena pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: fixa't si està fet per IA.
7.

Fixa't si està fet amb IA

Observa la manera com està escrita la notícia, i pensa si una persona ho podria escriure de manera similar. Malauradament, cada cop és més difícil de descobrir. Però el que passa sovint amb la intel·ligència artificial és que no se cita l'origen de les fonts. A més, el que és més greu de la intel·ligència artificial és l'alteració d'imatges o vídeos, així com la veu dels àudios. Si qui locuta el vídeo és també una eina d'IA, és un altre motiu per posar la informació en quarantena.

Vuitena pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Llegeix la notícia sencera.
8.

Llegeix o mira la notícia sencera

No és el mateix veure 5 segons d'un vídeo que tot complet. L'inici d'una explicació pot ser molt cridanera, però després els arguments poden fer aigües. És vital per comprendre si una informació és falsa o no llegir la informació completa i analitzar-ne el context. Molt sovint ens quedem només amb els titulars o els primers segons d'un reel a Instagram, a tall d'exemple, que estan fets per enganxar, crear audiència i seguiment. Però pot ser que després perdi qualitat.

Novena pista per esbrinar 'fake news' a les xarxes, segons el Consell d'Adolescents de Girona: Comprovar la font.
9.

Comprova la fiabilitat de l'emissor

Una cosa és contrastar les fonts que té una informació i l'altra és comprovar la fiabilitat de l'emissor. És a dir, tradicionalment jutjaríem si el mitjà de comunicació en qüestió és fiable i de confiança. Però en l'era en què molts influencers han passat a informar, no sempre és fàcil destriar el gra de la palla. Si un comunicador diu una informació que crida molt l'atenció i no et quadra, comprova a través de motors de cerca si surt en altres mitjans més coneguts. Intenta, sempre que puguis, comprovar-ho i contrastar-ho. Si no és correcte: denuncia-ho o deixa-ho en comentaris perquè no es propagui una informació falsa.

Desena pista per lluitar contra les 'fake news': Consultar espais sobre notícies falses.
10.

Espais contra notícies falses

Per prevenir fake news és millor buscar informació de fonts fiables, com els espais que han proliferat en els darrers anys, que es dediquen a fer el que s'anomena fact-checking: mirar que les dades que es diuen siguin reals. Seria el cas de Verificat, en català, i Maldita.es o Newtral en castellà, entre d'altres.

Tipus d'informacions falses

Segons l’organització sense ànim de lucre First Draft, recollida en la guia de la Federació Internacional de Periodistes (FIJ), hi ha 7 tipus d’informacions falses:

   •   Sàtira o paròdia: no busquen causar cap mal o engany.

   •   Contingut enganyós: es fa un ús enganyós de la informació per incriminar algú.

   •   Contingut impostat: és una informació que suplanta fonts originals i genuïnes.

   •   Contingut fabricat: informació principalment falsa, concebuda per enganyar i perjudicar.

   •   Connexió falsa: quan els titulars, les imatges o les llegendes de les dades no confirmen el seu contingut.

   •   Contingut fals: quan el contingut original es difon amb informació de context falsa o enganyosa.

   •   Contingut manipulat: quan la informació o les imatges originals es manipulen per induir a l’engany.

Adolescents fent el taller sobre notícies falses organitzat pel diari ARA i l'Ajuntament de Girona amb el Consell d'Adolescents de la ciutat.
Adolescents fent el repte del taller.
El Consell d'Adolescents, un òrgan per transformar Girona

El Consell d'Adolescents de Girona és un projecte de participació ciutadana articulat a través de la implicació de nois i noies d'instituts i col·legis en temes d'interès per a ells i per a la ciutat. Es reuneix un cop al mes, en horari extraescolar, i està format per representants escollits pels grups classe de 1r i 2n d'ESO. L'objectiu és que sigui un òrgan que permeti als adolescents de Girona expressar les seves idees i fer propostes d'accions concretes per transformar la ciutat, exercint així el seu dret a participar.

Durant el curs 2024-2025, el Consell d'Adolescents ha fet dos tallers amb l'ARA sobre notícies falses i desinformació impartits per la periodista i delegada del diari a Girona, Mariona Ferrer i Fornells. No s'ha posat l'enfocament en els mitjans tradicionals, sinó que s'ha posat en les xarxes socials, tenint en compte que el 83% dels joves s'informen mitjançant, sobretot, el TikTok, Instagram i YouTube.

*En l'elaboració d'aquesta guia hi han participat 15 estudiants de 8 centres educatius de Girona de 1r i 2n d'ESO el curs 2024-2025:

  • Zainoune Abdine, Jaume Vicens Vives
  • Cristina Arbusé Cabezas, Maristes Girona
  • Laila Badi, Santiago Sobrequés i Vidal
  • Valentina Borrell, Ermessenda
  • Paloma Duque Serna, Jaume Vicens Vives
  • Íngrid Escobar, Montilivi
  • Txell Escobar Ayats, Santiago Sobrequés i Vidal
  • Martí Gallardo, Vedruna Girona
  • Ona Juan Roig, Carles Rahola
  • Arij Mesly, Ermessenda (Can Prunell)
  • Kira Nadal Martínez, Jaume Vicens Vives
  • Gabriel Pérez, Santiago Sobrequés i Vidal
  • Lucia Ruta, Montilivi
  • Lídia Silvas Palomo, FEDAC Sant Narcís
  • Guillem Vidal, Santiago Sobrequés i Vidal
Taller sobre notícies falses impartit per Mariona Ferrer, del diari ARA, al centre cultural la Mercè amb el Consell d'Adolescents de Girona.
Un suplement del diari ARA escrit per adolescents sobre el dret a la informació

Aquesta guia creada pel Consell d'Adolescents de Girona forma part del projecte del Diari dels Nens, que l'ARA impulsa des del 2013 cada 20 de novembre, coincidint amb el dia internacional dels Drets de l'Infant. Segons la Convenció sobre els Drets de l'Infant del 20 de novembre de 1989, tot infant ha de tenir dret a l'accés a la informació adequada. En concret, la convenció estableix que "els mitjans de comunicació social compleixen un paper important pel que fa a la difusió d’informació destinada als infants, que tingui com a finalitat promoure el seu benestar moral, el coneixement i comprensió entre els pobles, i que respecti la cultura de l’infant". I que és "obligació de l’Estat prendre mesures de promoció respecte a això i protegir l’infant contra tota informació i material perjudicial per al seu benestar".

Partint d'aquesta premissa i del fet que el tema de l'edició del 2024 fos "Tecnologia i Digitalització", amb un enfocament especial en l'ús de les pantalles en la infància i adolescència, l'ARA i Unicef van acordar que en l'edició del 2025, de la mà dels centres educatius de Girona, es fes un pas més enllà i s'abordés el dret a la informació. En els tallers amb el Consell d'Adolescents ens hem preguntat com ens informem, hem parlat de la feina dels periodistes i com detectem les 'fake news'. El reportatge publicat és fruit d'un treball per grups i en comú per elaborar una guia escrita pels mateixos adolescents.

Si bé fins ara les edicions del Diari dels Nens del 20 de novembre coincidien en el fet que diferents infants dibuixessin les pàgines del diari. En aquesta edició fem un altre pas més enllà i aprofitant que cau en dijous, quan es publica el suplement Comarques Gironines, seran els mateixos adolescents els que escriuran el contingut d'aquestes pàgines.

stats