Guia per no perdre's en la nova zona de baixes emissions de Girona
Els vehicles domiciliats a la ciutat fins al 31 de desembre del 2024 no tindran cap restricció i hi haurà diverses maneres d'accedir a la ZBE sense risc de sanció
GironaEl 15 de setembre entrarà en vigor la zona de baixes emissions (ZBE) de Girona. El perímetre de la ZBE de Girona engloba des del parc de la Devesa fins al carrer Emili Grahit i des del carrer del Riu Güell fins al carrer del Carme i el Barri Vell. Els accessos a l'àrea restringida estaran identificats amb un senyal i també s'han instal·lat càmeres de control fotogràfic. L’horari restringit serà de les 7 h fins a les 20 h de dilluns a divendres. Fora de l'horari esmentat, els caps de setmana i els festius intersetmanals tots els vehicles hi podran circular sense excepció. El sistema de control de la ZBE de Girona utilitza vint càmeres situades en tretze punts de la via pública de la ciutat. Aquestes càmeres fan fotografies de tots els vehicles que no disposen d'etiqueta ambiental i que no han estat autoritzats prèviament. Les fotografies dels vehicles sense etiqueta ambiental i no autoritzats s'envien a una base de dades de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, que realitza dues comprovacions independents per assegurar la lectura correcta de la matrícula.
Vint-i-quatre vegades l'any sense sanció per a tothom
La mesura afectarà els vehicles sense etiqueta ambiental (0, Eco, C i B) de fora de Girona, ja que els que estan domiciliats a la ciutat fins al 31 de desembre del 2024 –l’ordenança es va aprovar a finals de l’any passat– podran continuar entrant a la zona de baixes emissions sense cap mena de restricció. En canvi, els vehicles domiciliats a Girona a partir de l’1 de gener del 2025 estaran sotmesos a les mateixes restriccions que els de fora de la ciutat. Amb tot, els vehicles domiciliats fora de Girona també podran continuar entrant a la zona de baixes emissions fins a vint-i-quatre vegades l’any en l’horari restringit sense necessitat d’haver-se d’inscriure enlloc. Els vehicles sense etiqueta ambiental de fora de Girona que hagin d'entrar a la zona de baixes emissions més enllà de les vint-i-quatre vegades permeses a tothom hauran d'estar inscrits al Registre Municipal de Vehicles de la ZBE i comptar amb l'autorització temporal per poder-hi accedir i no rebre sanció. Aquesta sol·licitud ja es pot fer a través d'una web habilitada per a aquests tràmits.
A més, hi haurà diferents exempcions, com ara els vehicles dedicats al transport de persones de mobilitat reduïda (PMR), els dels cossos de seguretat, els d'emergències, els de protecció civil, els funeraris, etc., i excepcions temporals per a vehicles sense etiqueta ambiental. Segons l’Ajuntament de Girona, actualment només hi ha un 5% dels vehicles domiciliats a la ciutat que no compleixen els criteris per circular dins la zona de baixes emissions. El consistori afegeix que aquest 5% és una xifra que es redueix any a any per la renovació dels mateixos vehicles. Els vehicles que no compleixin els requisits ambientals però als quals se'ls permeti circular igualment dins la ZBE no hauran de portar cap mena de distintiu que indiqui que estan matriculats a la ciutat de Girona ni tampoc col·locar al vidre l’etiqueta ambiental.
Càmeres de control fotogràfic
A les entrades de la zona de baixes emissions hi haurà cartells que avisaran que s’hi entra i càmeres com les que ja hi ha per accedir al Barri Vell per registrar les matrícules dels vehicles que hi accedeixen. “Les càmeres captaran les matrícules d’aquells vehicles que han entrat i es comptabilitzarà cada vegada. Podran fer-ho fins a vint-i-quatre vegades l’any sense sanció. A la vint-i-cinquena sí que se'ls imposarà una sanció”, explica Isaac Sànchez, regidor de Mobilitat i Espai Públic de l’Ajuntament de Girona. Les sancions tindran un import de 200 euros a càrrec del titular del vehicle o del conductor si el vehicle va a nom d'una persona jurídica. En cas que la sanció es pagui dins dels primers vint dies següents a la notificació, l'import és de 100 euros.
“El propòsit és intentar millorar el parc de vehicles de la ciutat per millorar la qualitat de l’aire i les emissions de gasos contaminants, però l’ordenança en cap cas té un afany recaptatori. A més, com ja se sap, no és una mesura que ens inventem a Girona, sinó que obeeix una directiva europea que hi obliga totes les ciutats europees de més de 50.000 habitants”, afegeix Sànchez, una mesura que serà de compliment obligat a partir de l’1 de gener del 2026. Més enllà de tenir un aire més net –si bé a Girona normalment és de bona qualitat, segons els registres que fa periòdicament l'Ajuntament–, la mesura també comporta altres avantatges, com una reducció del soroll.
Aire de bona qualitat a Girona
"Girona no té una mala qualitat de l’aire. Compleix amb els límits actuals de diòxid de nitrogen (NO2), un gas associat principalment al trànsit, i que a la normativa vigent té un límit de 40 µg/m3 de mitjana anual.", explica Alba Cabrera, investigadora del Laboratori d'Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la UdG. "Comparada amb altres poblacions amb molt més trànsit pesant, Girona té una situació menys crítica, però sempre hi ha marge de millora. Està àmpliament demostrat que la contaminació atmosfèrica causa malalties respiratòries i cardiovasculars, i el trànsit és responsable tant d’emissions de NO2 com de partícules fines. L’aplicació de la ZBE és una oportunitat per reduir encara més aquests nivells, ja que qualsevol reducció té beneficis per a la salut. Durant la COVID vam veure que quan va baixar dràsticament el trànsit, la contaminació també es va reduir de manera immediata. Per això crec que a Girona l’impacte no serà traumàtic i pot ser positiu per a tothom", afegeix Cabrera.
També existeix una directiva europea que afecta les ciutats de més de 20.000 habitants que no tinguin una qualitat de l’aire que compleixi amb els paràmetres que marquen les institucions europees, i que a les comarques gironines només afectaria Olot, però la capital de la Garrotxa està treballant en el pla de mobilitat urbana (PMU) sostenible i ha instal·lat mesuradors de l'aire a la ciutat per avaluar-ne la qualitat. Girona serà la tercera ciutat de fora de l’àrea metropolitana de Barcelona on s'aplica, després que a Terrassa es comencés a fer l'1 de maig i a Lleida l'1 de juliol. A Granollers ho tenen tot a punt però de moment només l'estan aplicant puntualment, en episodis de contaminació –al Vallès Oriental hi ha indústria potencialment contaminant– i encara no tenen definida la data en què entrarà en vigor. A Catalunya hi ha una seixantena de ciutats que han de tenir en vigor la seva zona de baixes emissions a partir de l’1 de gener de. 2026.
Vehicles que podran circular-hi: