L'excursió
Girona Oci 01/02/2023

Ruta per la platja de la Costa Brava que els veïns van salvar

La platja del Castell, a Palamós, és un dels pocs espais verges que queden al tram litoral del Baix Empordà

ARA
01. La platja de Castell, a Palamós, es va aconseguir protegir després d’un referèndum i una lluita d’anys als tribunals.  02. Una grua a la zona de cala Saguer, al mateix municipi.

GironaHi ha una única platja al Baix Empordà que no està urbanitzada. És la del Castell, a Palamós. I si avui en dia no té més passeig marítim que una pineda i unes dunes és gràcies a una victòria popular. Veïns i entitats ecologistes, sota l’emblema de Salvem Castell, van impulsar als anys 90 una campanya frontal en contra de la urbanització de la plana de la platja –on avui en dia hi ha un ampli aparcament de pagament a l’estiu– i la construcció de 100 habitatges familiars a la zona del Paratge. La lluita va desembocar en un referèndum que els veïns van guanyar i, després d’un viacrucis judicial per la impugnació de la Generalitat, el 2002 finalment els terrenys es van requalificar com a sòl no urbanitzable.

És, doncs, un bocí de la Costa Brava preciós per descobrir. La ruta que us proposem es pot escurçar tant com es vulgui, però en poc més de dues hores és possible conèixer des de les cases de pescadors de s’Alguer –i fer-ne una foto des de la pineda d’en Gori–, fins a la cala Estreta. Passarem també per la roca foradada, la cala Canyers i després la cala dels Termes, per tornar per la pineda interior de Puig de Terme.

La pineda d'en Gori vista des de la platja del Castell (Palamós).
A cala Estreta s'hi arriba a peu pel camí de ronda.
  1. Deixem el cotxe a l'aparcament de la platja del Castell, que a l'estiu és de pagament.
  2. Aquí podem decidir en quina direcció preferim anar. Nosaltres prioritzarem fer primer el litoral en direcció a la pineda d'en Gori.
  3. Passem la pineda i la zona de pícnic propera a la platja i, ja a la sorra, anem cap a la dreta fins a trobar unes roques que ens porten al camí de ronda direcció a s'Alguer.
  4. Arribar a la cala de pescadors és molt ràpid. Tenim l'opció de fer el camí arran de mar, per les terrassetes dels antics llocs per guardar la barca, reconvertits en apartaments, o bé passar per dalt.
  5. De seguida arribarem a la pineda d'en Gori, on hi ha unes bones vistes sobre s'Alguer i el Castell. Antigament s'hi podia aparcar, però recentment se n'ha controlat l'accés i s'ha enjardinat la zona.
  6. Desfem el camí i tornem fins a la platja del Castell, que creuarem fins a l'altra punta, on agafarem el camí de ronda (marques grogues) per l'altra banda en direcció a cala Estreta.
  7. De seguida trobarem unes magnífiques vistes sobre la roca Foradada.
  8. El camí passa enfilat al mar per aquesta zona. Hi haurà un moment que ens n'haurem d'anar terra endins per una sèrie de finques, però de seguida podem tornar arran de costa a la cala Corbs, passada la punta Canyers.
  9. I les vistes ja ens porten de seguida a la cala Estreta, que fa honor al seu nom.
  10. Desfilant per la sorra arribem a la cala de Roca Bona, després a la cala del Cap de Planes, que té una sèrie d'illes, i finalment a la cala dels Termes.
  11. És al Crit, la darrera cala abans de la del Vedell, que ja enfilarem muntanya amunt per tornar per l'interior.
  12. El camí mena fins al puig de Terme i fins a l'aparcament de la cala del Castell.
  13. Si no es vol passar entre els cotxes en època d'estiu, hi ha un bonic camí que serpenteja la riera. Atenció, però, si creueu el pontet per anar a l'altra banda, perquè no en trobareu un altre fins al final, tocant a la platja, i us costarà poder tornar al cotxe.