L'excursió
Girona 23/11/2022

Ruta a peu per la Costa Brava verge on es pot arribar en tren

Una excursió sense agafar el cotxe: es pot anar fins a Colera en Rodalies, caminar fins a Llançà i tornar a agafar el tren de tornada

ARA
Vistes de la platja del Borró i Cap Ras des del port d'en Joan, just abans d'arribar a la platja de Garbet pel camí de ronda que uneix Colera amb Llançà.
  • Recorregut: 10,5 km
  • Desnivell: 197 m positius (sobretot al principi)
  • Temps aproximat: 3,5 h

Actualment, només existeixen dues platges de la Costa Brava on es pot arribar amb tren: la del Port de Llançà i la de Portbou. Però antigament n'hi havia una altra: la de Garbet. Situada entre Colera i Grifeu, és una platja gairebé verge que alberga tot de caletes impressionants al seu voltant. L'excursió a peu que us proposem aquesta setmana és possible fer-la igualment sense cotxe si es té a prop una estació de la línia de Rodalies 11.

S'agafa el tren i es va fins a Colera, i, d'aquí, agafant el camí que surt just al costat del port, es ressegueix tota la costa pel camí de ronda. Ens portarà per la punta del Frare, veurem l'illa Grossa i l'illa Petita, el cap Ras i les vinyes més exclusives del celler Perelada: la Finca Garbet. El recorregut és fàcil –potser en algun moment ens hem de mullar els peus passat el Port d'en Joan– i arriba fins a la platja de Garbet, on antigament hi havia un càmping i ara és només un xiringuito als estius.

Però potser els millors racons d'aquesta zona de la Costa Brava arriben just després: la zona de cap Ras és la més verge del recorregut, amb la platja nudista del Borró i, passada la punta de cap Ras, la majestuosa cala Bramant, que precedeix el búnquer de cap Ras. Després ja s'arriba a la zona construïda: la platja de Canyelles fins a Grifeu i un trosset de carretera i urbanitzacions per arribar ja al tram que ens durà fins a la platja del Port de Llançà, on cal enfilar per anar cap a l'estació, que es troba a l'interior.

1. La ruta està senyalitzada amb marques grogues o blanques i vermelles quan es coincideix amb el GR-92. Un dels punts de discrepància és just al principi: es pot fer la ruta per l'interior amb el GR-92 o bé per la costa. Nosaltres us recomanem sortir just pel costat del port de Colera i anar sempre arran de mar.
  2. Al principi és l'únic moment que és més costerut, però no s'arriba ni als 200 metre d'altitud. De seguida serem arran de mar amb unes vistes excepcionals.
  3. Anant cap a Garbet passarem al costat de l'illa Grossa i l'illa Petita, a l'altura de la platja del Carbassó.
  4. Després passarem el Port d'en Joan (foto), una casa d'estiueig construïda arran de mar. Antigament moltes zones de la costa s'havien privatitzat, però arran de la llei de costes del 1988 –que estableix que s'han de deixar almenys 6 metres d'amplada de pas arran de mar o, en cas de ser un terreny complicat, 20 metres– es van anar recuperant progressivament.
  5. S'arriba a la platja de Garbet, on als estius hi ha un xiringuito per fer un beure o dinar, i cap a la meitat-final de la platja hi ha senyalitzada la continuació del camí per anar fins a la zona del cap Ras.
  6. Arriba el tram més verge: l'anomenada costa de les Azucenes, amb la platja naturista de Borró al fons amb vistes a les vinyes de Garbet. D'aquí es continua cap al cap Ras.
  7. Després de passar la platja del Rastell, se segueix fins a la cala Bramant, que també és un racó molt bonic.
  8. I ja s'arriba a la zona construïda: la platja de Canyelles, amb tot de casetes arran de mar, fins a la platja de Grifeu (Llançà).
  9. Queda pujar unes escales, seguir pel costat de la carretera i continuar per les marques blanques sempre vora la costa fins a la platja del Port de Llançà.
  10. Des d'aquest punt, si s'ha anat amb tren, només falta caminar fins a l'estació de Renfe de Llançà, que queda a l'interior.