ACCIDENT AERI
Internacional 22/05/2016

L’alarma per fum va saltar a l’avió d’Egyptair

El president del SEPLA creu que tot apunta a un foc al compartiment electrònic

Sònia Sánchez
3 min
L’exèrcit egipci va publicar ahir imatges de les restes recuperades de l’avió d’Egyptair, entre les quals objectes personals de les víctimes.

BarcelonaL’Agència d’Investigació per a la Seguretat de l’Aviació francesa (BEA) va confirmar ahir que l’alarma per fum va saltar a l’avió d’Egyptair tres minuts abans que desapargués dels radars i s’estavellés al mar Mediterrani, dijous passat, amb 66 persones a bord. D’acord amb la informació feta pública ahir, es va detectar fum (no se sap si foc) al lavabo de davant de l’avió i al compartiment electrònic de la nau, situat sota la part davantera, a més d’altres anomalies. Es desconeix, però, l’origen del possible foc.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons les dades de l’ACARS (el sistema de comunicació de l’avió que envia avisos a la companyia, al fabricant de l’avió i al fabricant del motor) publicades ahir per l’ Aviation Herald, primer va saltar l’alarma de la finestra dreta de la cabina dels pilots: el sensor de congelació i el sensor d’obertura detectaven alguna anomalia. Segons després va saltar l’alarma per fum al lavabo de darrere de la cabina i després l’alarma de fum als aparells elèctrics que hi ha sota aquesta zona de l’avió -on hi ha els ordinadors que controlen la nau-. Tot seguit es va detectar una anomalia a la finestra fixa de la cabina. Els dos últims senyals d’alerta parlen d’anomalies a les superfícies de control de l’avió, ubicades a les ales, i la part posterior de l’aparell, i també en un dels ordinadors que controlen aquests sistemes de comandament del vol, segons explica el president del sindicat de pilots SEPLA, Javier Gómez Barrero.

“En definitiva, són molts missatges d’alerta que no tenen gaire a veure entre ells. Que passin coses tan diferents en tres minuts és una mica estrany”, apunta. A partir d’aquestes poques dades, el president del SEPLA arriba a una possible conclusió: “El que jo crec que pot haver passat és que s’hagi produït un foc (ja sigui fortuït o provocat) en el compartiment electrònic” i que la fallada d’aquests ordinadors hagi pogut produir les anomalies detectades en diverses parts de l’avió.

Per això Gómez opina que, a més de les caixes negres, és prioritari recuperar aquestes parts de l’avió (la finestra dreta de la cabina, les ales i els timons de la cua) per saber si estan bé i, per tant, si la fallada era de l’ordinador que les controla o si realment tenen anomalies. Tal com explica el pilot, la majoria d’avions actuals són pilotats per mitjà de sistemes de control informàtics i el cablejat mecànic que permetia agafar el comandament al pilot de forma manual -era més car- s’ha eliminat.

Sobre les maniobres brusques que l’avió va fer abans de precipitar-se -un gir de 90 graus a la dreta i un de 360 graus a l’esquerra-, Gómez explica que van poder ser induïdes per la fallada als ordinadors que controlen la nau, però que també podien haver estat fetes a propòsit pels pilots, ja que el gir de 90 graus és una maniobra habitual en cas d’emergència per baixar sense topar amb cap altra nau i el gir de 360 -no tan habitual-és una “caiguda en barrina per a la qual s’entrena als pilots per intentar treure l’avió d’una maniobra anòmala”. El misteri només es resoldrà quan es trobin les caixes negres de l’avió. La CBS va informar ahir que ja se n’havia trobat una, però cap font oficial ho va confirmar.

stats