Trump acusa el president de Colòmbia de ser "un líder del narcotràfic"
El president estatunidenc anuncia que paralitza l'ajuda financera al país sud-americà
BarcelonaEl president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat aquest diumenge que paralitzarà l'ajuda financera a Colòmbia per la seva suposada inacció en la lluita contra el narcotràfic, i ha acusat el seu homòleg colombià, Gustavo Petro, de ser "un líder del narcotràfic". Li ha advertit que si no tanca "aquests camps d'extermini immediatament", els Estats Units s'encarregaran de tancar-los.
La reacció de Colòmbia no s'ha fet esperar. El ministeri colombià de Relacions Exteriors ha indicat que les declaracions del president estatunidenc són "una amenaça directa a la sobirania nacional perquè planteja una intervenció il·legal en territori colombià", i ha anunciat que recorrerà a instàncies internacionals.
D'altra banda, els Estats Units han informat aquest diumenge que divendres van disparar contra una altra embarcació en aigües del mar Carib i van matar tres suposats narcotraficants, als quals han vinculat amb la guerrilla colombiana Exèrcit d'Alliberament Nacional (ELN). És el setè atac al mar Carib des que la Casa Blanca va declarar "un conflicte armat" contra els traficants de drogues.
Les declaracions
"El president colombià Gustavo Petro és un líder del narcotràfic que incentiva la producció massiva de drogues, tant en camps grans com petits, per tot Colòmbia. S'ha convertit, amb diferència, en el negoci més gran de Colòmbia, i Petro no fa res per aturar-lo, malgrat els pagaments i subsidis a gran escala dels Estats Units", han estat les paraules literals del president Trump aquest diumenge a la xarxa Truth Social. I ha afegit: "A partir d'avui, aquests pagaments, o qualsevol altra forma de pagament o subsidi, deixaran d'enviar-se a Colòmbia. El propòsit d'aquesta producció de drogues és la venda massiva als Estats Units, on causen mort, destrucció i estralls".
El 15 de setembre els Estats Units van eliminar Colòmbia de la llista de països que lluiten contra les drogues per haver "incomplert manifestament" durant l'últim any les seves obligacions segons els acords internacionals d'antinarcòtics. Ara, les declaracions de Trump suposen un pas més en aquesta ofensiva diplomàtica.
La relació entre els dos països també s'ha enrarit per les crítiques de Petro als atacs amb míssils contra llanxes que suposadament surten de Veneçuela carregades amb droga. De fet, aquest dissabte el president colombià va demanar a la Fiscalia que actuï en cas que es confirmi que una de les embarcacions atacades pels Estats Units al mar Carib el passat 16 de setembre és colombiana, i va titllar als Estats Units de país "assassí" per haver matat un pescador que estava fent la seva feina.
És evident que les dures declaracions de Petro no van agradar a Trump, que aquest mateix diumenge ha pres represàlies. "Li recomano a Trump llegir bé Colòmbia i determinar en quina part són els narcos i en quina, els demòcrates", ha contestat inicialment Petro en un missatge a la xarxa X. Més tard, però, el ministeri colombià de Relacions Exteriors ha apujat el to i ha anunciat que recorrerà a instàncies internacionals per defensar la sobirania de Colòmbia i la dignitat del seu president.