Delcy Rodríguez capgira el govern i les institucions veneçolanes
La presidenta interina relleva perfils propers a Maduro per situar-hi figures de la seva confiança i de l'anomenat "chavisme il·lustrat"
BarcelonaDesprés de dotze anys al capdavant del ministeri de Defensa veneçolà, Vladimir Padrino López ha abandonat el càrrec aquesta setmana. No ha estat un canvi ni casual ni aïllat: la presidenta Delcy Rodríguez l'ha destituït i ha afegit el seu nom a la llista cada cop més extensa de figures clau del chavisme rellevades dels seus càrrecs. Des del gener, la successora de Nicolás Maduro ha implementat 13 canvis a l'executiu, a més de la destitució del fiscal general i de diversos càrrecs militars.
Els canvis impulsats per Rodríguez s'orienten a situar perfils més aviat tècnics al capdavant de les principals carteres i institucions, tot i que no en tots els casos el moviment és tan clar. Els relleus no necessàriament resten poder al chavisme, sinó que estan més enfocats en situar al poder persones de confiança de la nova presidenta i que formen part del que al país es coneix com a "chavisme il·lustrat", format per figures amb més formació tècnica que militar. Diversos analistes apunten que tot i que alguns canvis poden respondre a una lògica de mostrar-se de cara a la comunitat internacional com un executiu trencador amb el de Maduro, majoritàriament s'expliquen més aviat per un intent de mantenir el control de les institucions i evitar fractures internes.
D'aquesta forma, Rodríguez intenta sobreviure en una situació d'extrema complexitat, en què ha de mesurar al mil·límetre no sortir excessivament dels límits ideològics del chavisme, tenir els cercles de poder a favor seu i, al mateix temps, estar prou oberta a les exigències dels Estats Units. El cas del ministeri de Defensa és paradigmàtic: relleva una figura clau de l'època de Maduro al govern, però en comptes de nomenar un perfil trencador, hi situa Gustavo González López, un militar especialitzat en intel·ligència proper a Diosdado Cabello, ministre d'Interior, i Nicolás Maduro. A més, al nou titular de Defensa també se'l relaciona amb l'entorn dels germans Rodríguez (la presidenta del país, Delcy Rodríguez, i el president de l'Assemblea Nacional, Jorge Rodríguez).
González López, sancionat des del 2015 pels Estats Units i la Unió Europea per violacions dels drets humans durant la seva etapa com a ministre d'Interior, té el repte de reflotar el prestigi d'un ministeri que va quedar especialment tocat després de l'atac dels EUA. Diverses fonts han apuntat públicament que els soldats estatunidencs van entrar i avançar al país sense trobar grans resistències militars per la banda veneçolana. De fet, l'anella de seguretat que els va costar més de superar, d'acord amb aquestes informacions, va ser la dels militars cubans que duien a terme tasques de seguretat per al chavisme, fet que va deixar Padrino López fortament qüestionat.
Reduir els vincles amb Maduro
El mateix dia que anunciava el canvi a Defensa, Rodríguez també ordenava moviments en ministeris com el de Treball, el de Transport, el d'Energia Elèctrica i el d'Educació Universitària. Al capdavant d'aquestes carteres s'hi situen ara majoritàriament personalitats que, tot i que no deixen de ser chavistes, tenen un perfil més tecnocràtic. Alhora, se'ls considera propers ideològicament –i alguns també personalment– a Delcy Rodríguez, que ja durant la seva etapa com a vicepresidenta va impulsar mesures per flexibilitzar algunes legislacions en matèria econòmica, sempre dins els marcs ideològics del chavisme.
Un dels noms que Rodríguez també ha apartat i que està clarament lligat a Maduro i assenyalat pels EUA és Alex Saab, que fins al gener era ministre d'Indústries i Comerç Nacional. La nova presidenta el va destituir pocs dies després d'arribar al càrrec, enmig d'acusacions de Washington –i de l'ex fiscal general veneçolana Luisa Ortega Díaz– que asseguren que era el principal testaferro de Maduro. A més d'haver estat destituït, fa setmanes que no se'l veu públicament. Els EUA demanen la seva extradició, i diversos mitjans com el New York Times apunten que deu estar detingut a Veneçuela des de principis de febrer.
Si bé Maduro també va modificar en diverses ocasions els seus executius, Rodríguez ho està fent d'una forma molt més comprimida en el temps i prescindint de persones que en diversos casos feia anys que estaven als càrrecs. Els relleus, a més, van més enllà del govern. Al gener, Tarek William Saab, una figura clau de l'època Maduro, va renunciar com a fiscal general quan feia gairebé una dècada que estava al càrrec. A la Fiscalia General, la successora de Maduro hi ubica ara Larry Devoe, un advocat proper a ella que des del gener forma part del Programa per a la Pau i la Convivència Democràtica creat per l'executiu chavista després de l'atac dels EUA.
En l'àmbit militar, Rodríguez també hi ha fet canvis. Al gener va implantar-hi diversos relleus, designant nous comandants i càrrecs de les forces armades veneçolanes. I aquesta setmana, la presidenta interina va fer nous nomenaments a la contraintel·ligència militar i en la Guàrdia d'Honor Presidencial en càrrecs que quedaven buits per la tria del nou ministre de Defensa i que són claus per mantenir els suports interns.