Caces espanyols de l'OTAN s'activen per la incursió de dos avions russos a Lituània

Rússia torna a violar l'espai aeri d'un aliat de l'Aliança Atlàntica durant divuit segons

Avions Eurofighter durant la desfilada del 12-O a Madrid
23/10/2025
2 min

Brussel·lesNova incursió d'aeronaus russes en territori de la Unió Europea i de l'OTAN. Aquesta vegada només durant divuit segons i a Lituània, segons informen les autoritats lituanes i confirmen fonts de l'Aliança Atlàntica a l'ARA. "Aquest incident demostra una vegada més que l'actitud de Rússia és com la d'un estat terrorista, que no té en compte la legalitat internacional i la seguretat dels països veïns", ha assegurat la primera ministra lituana, Inga Ruginiené, per les xarxes socials.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Arran de la incursió, dos caces espanyols Eurofighter Typhoon de l'operació Sentinella de l'Aliança Atlàntica s'han activat i ara estan controlant la zona. Les mateixes fonts apunten que dos avions russos, un Su-30 i un avió cisterna de reproveïment Il-78, possiblement estaven en una missió de reproveïment en vol quan han entrat 700 metres dins del territori de Lituània des de la regió de Kaliningrad cap a les 15:00 h de la tarda.

La incursió per part de l'exèrcit rus d'aquest dijous a l'espai aeri de Lituània arriba després de la que van protagonitzar tres caces russos a Estònia el 19 de setembre. Aleshores, però, les aeronaus russes s'hi van estar durant uns dotze minuts i caces italians van intervenir en el marc de la mateixa operació Sentinella de l'Aliança Atlàntica. En aquell cas, els avions de l'exèrcit italià van acompanyar els russos fins que van sortir altra vegada del territori comunitari i de l'OTAN.

Més enllà dels caces, però, Rússia també ha protagonitzat diverses incursions amb drons a l'espai aeri comunitari i de l'Aliança Atlàntica, especialment a Polònia. Ara bé, hi ha diversos països de l'Est que acusen el Kremlin d'estar al darrere d'aquestes incursions aèries i fins i tot Dinamarca està investigant si els aparells que van interrompre en més d'una ocasió l'activitat d'aeroports danesos també estaven pilotats per l'exèrcit de Vladímir Putin.

Per aquest motiu, tant l'OTAN com la Unió Europea estan decidits a reforçar la vigilància aèria a tot el bloc, especialment a les zones limítrofes amb Rússia. De fet, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ja ha qualificat el conflicte amb Rússia de "guerra híbrida" i un grup d'estats membres han acordat crear un mur de drons que entri en funcionament d'aquí un o dos anys.

Sánchez reivindica l'operació

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha reivindicat la intervenció espanyola en la incursió russa com una mostra del compromís d'Espanya amb la seguretat del global dels aliats de l'OTAN, especialment després dels retrets de Donald Trump a la Moncloa per no voler-se gastar un 5% del producte interior brut (PIB) en defensa. "Espanya és un soci fiable", ha remarcat el dirigent socialista en la roda de premsa posterior a la cimera europea d'aquest dijous a Brussel·les.

stats