França

França vol aliar-se amb Espanya per prohibir l'accés dels menors de 15 anys a les xarxes i Instagram s'hi nega

París insta a una coalicío amb Grècia i Irlanda per pressionar Brussel·les a establir una legislació europea

Meta Platforms, Inc. és un conglomerat tecnològic i l’empresa matriu de Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger Live i Threads
ARA
13/05/2025
2 min

BarcelonaFrança vol promoure una legislació europea que prohibeixi l'accés a les xarxes socials –com Instagram, Twitter i Facebook– als menors de 15 anys. L'objectiu és aconseguir “un acord europeu” que obligui les plataformes digitals a verificar l’edat dels seus usuaris i, en cas d'incompliment, establir sancions. Ho ha dit Clara Chappaz, ministra d’Afers Digitals i Intel·ligència Artificial, en una entrevista al diari La Tribune Dimanche. L'any passat el president francès, Emmanuel Macron, ja es va pronunciar a favor d’aquestes restriccions i fins i tot va proposar prohibir l'ús del mòbil abans dels 11 anys.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

“Les xarxes socials, abans dels 15 anys, no”, diu Chappaz, que fins i tot fixa un termini de tres mesos per “mobilitzar” els socis de la UE. Per començar el procés, França busca ara “construir una coalició, amb Espanya, Grècia i Irlanda, per convèncer la Comissió Europea”, afegeix la ministra. La participació d’Irlanda és especialment rellevant, ja que moltes de les grans empreses tecnològiques hi tenen la seva seu europea, atrets per unes polítiques fiscals favorables.

A França ja s'han aprovat dues lleis que obliguen les plataformes a verificar l'edat dels usuaris, però aquesta legislació no s'aplica. El motiu és que les empreses acusen París de no respectar el marc europeu de serveis digitals que no requereixen controls d'edat. És per això que la ministra vol un canvi legislatiu a nivell europeu. En segon lloc, hi ha obstacles de caràcter tècnic i polític, perquè les empreses asseguren que tècnicament controlar l'edat dels internautes pot vulnerar el dret a la privacitat i perquè els controls podrien fer més vulnerables els sistemes als ciberatacs.

Instagram diu que és cosa dels pares

Instagram ha estat la primera xarxa social a reaccionar. L'empresa ha posat el focus en la responsabilitat dels pares i ha reclamat la implementació de controls parentals a les botigues d’aplicacions. En un anunci a doble pàgina pagat a l'edició de dilluns de Le Monde, l'empresa fa èmfasi en la responsabilitat paternal: “Els adolescents poden descarregar tota mena d’aplicacions, incloses les que no són apropiades per a la seva edat. Donar als pares més control sobre aquestes descàrregues pot ajudar en la seguretat dels adolescents”.

Anunci a doble pàgina d'Instagram a 'Le Monde'.

L'empresa també ha volgut recordar a la Unió Europea que per accedir a les xarxes socials els menors han de passar per l’Apple Store o per la Play Store, i que, per tant, la verificació d’edat o algun mecanisme de consentiment parental també s’hauria d'aplicar directament en aquestes botigues virtuals.

Austràlia, pionera d'una mesura similar

El novembre del 2024 Austràlia va aprovar l'online safety amendment, una normativa que restringeix l’accés a les xarxes socials com Snapchat, TikTok, Facebook, Instagram i X per als menors de 16 anys. Aquesta llei obliga les plataformes a prendre “mesures raonables” per verificar l’edat dels seus usuaris i evitar l’accés dels menors, amb sancions que poden arribar fins als 30 milions d’euros en cas d’incompliment. La normativa, que entrarà en vigor a finals del 2025, estableix alguns dels controls més estrictes del món, incloent-hi un sistema de verificació d’edat que podria requerir dades biomètriques o algun tipus d’identificació oficial emesa pel govern.

stats