Portugal

Les primeres investigacions indiquen que un cable subterrani del funicular de Lisboa es va trencar

Els tècnics estimen que el sinistre va passar en només 50 segons i el vagó va col·lisionar a una velocitat de 60 km/h

Equips d'emergència, treballant al lloc de l'accident
ARA
07/09/2025
2 min

BarcelonaUn cable subterrani que unia els dos vagons de l'històric funicular que es va accidentar dimecres a Lisboa es va trencar en el punt de fixació d'una de les cabines, segons les primeres conclusions de la investigació que està duent a terme l'organisme governamental encarregat del cas. En total, 16 persones van morir i 23 més van resultar ferides en el tràgic accident. Ara el Gabinet de Prevenció i Investigació d'Accidents d'Aeronaus i d'Accidents Ferroviaris (GPIAAF, de les sigles en portuguès) ha informat que es va activar el fre pneumàtic i el fre manual del funicular, però això no va detenir el moviment ni reduir la velocitat del funicular que va descarrilar. El sinistre va passar en només 50 segons.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'organisme ha fet una reconstrucció dels fets i precisa que cap a les 18 h del 3 de setembre, els dos vagons estaven aturats en una estació, fent el recorregut normal de la línia. Tres minuts més tard, es van començar a moure, però "van perdre sobtadament la força d’equilibri garantida pel cable que les uneix" quan només havien avançat sis metres. El vagó del darrere va retrocedir bruscament 10 metres enrere i va sortir parcialment de la via, mentre que el del davant va continuar baixant a mesura que augmentava la velocitat. Va recórrer uns 170 metres fins que, a l'arribar a un revolt, va descarrilar i va xocar contra un edifici.

Manteniment "al dia"

Es calcula que la primera col·lisió es va produir a una velocitat de 60 km/h i tot va succeir en menys d'un minut. Els tècnics que han elaborat l'informe detallen que el cable que va cedir té una vida útil de 600 dies per a aquest tipus d’ús i que havia estat instal·lat feia 337 dies. A més, segons les proves observades fins ara, el pla de manteniment "estava al dia" i aquell mateix matí es va realitzar la inspecció visual programada i no es va detectar cap anomalia ni al cable ni als sistemes de fre. Ara bé, aclareixen que a la zona on el cable es va separar no és possible fer una visualització sense un desmuntatge.

També avisen que el funicular, fundat el 1885, no està sota la supervisió de l’Institut de Mobilitat i dels Transports portuguès, i de moment no disposen d’informació "fidedigna" sobre el seu encaix legal ni sobre quina és l’entitat pública amb obligació de supervisar-ne el funcionament i la seguretat. El GPIAAF presentarà el seu informe preliminar en 45 dies, que transcorre en paral·lel al penal que desenvolupa la fiscalia i una auditoria interna, amb la participació d’assessors externs, de Carris, la gestora del funicular.

stats