Guerra híbrida

Com Rússia fa mesos que ataca el GPS dels avions europeus amb tècniques de guerra híbrida

Els ciberatacs als sistemes de localització s'han incrementat notablement des de l'any passat, sobretot a la regió del Bàltic

L'avió en què viatjava Ursula von der Leyen, que va patir un suposat ciberatac rus.
4 min

BarcelonaEl presumpte ciberatac a l'avió en què viatjava la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha fet que les últimes hores hagi guanyat visibilitat un concepte tècnic de l'àmbit de l'aviació: el GPS jamming, una tàctica de guerra híbrida que pateixen especialment les aerolínies que cobreixen les zones més pròximes a Rússia i Ucraïna. El pilot de l'aparell en què volava Von der Leyen va haver d'aterrar a la ciutat búlgara de Plovdiv amb mapes analògics, després que el sistema de navegació GPS de l'aeronau hagués deixat de funcionar, per un atac que haurien comès els serveis d'intel·ligència de Rússia.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Aquest mètode de guerra híbrida no és nou. L'abril de l'any passat l'aerolínia finlandesa Finnair va anunciar que suspenia temporalment els seus vols a la ciutat estoniana de Tartu a causa de l'increment de les interferències als GPS dels avions. Pocs dies després, el ministeri d'Exteriors d'Estònia va cridar a consultes l'ambaixador rus per protestar per aquestes pràctiques, que el país bàltic atribueix a Moscou.

En un informe publicat el setembre del 2024, OpsGroup –una organització que integra 8.000 professionals de diverses àrees del sector de l'aviació– va constatar que els casos de GPS jamming havien crescut un 500% durant els primers sis mesos del 2024 en comparació amb el primer semestre de l'any anterior: una mitjana de 1.500 vols afectats cada dia, amb una especial incidència a l'Europa de l'Est, el mar Negre i el Pròxim Orient. Un document intern del Consell de la UE del maig passat indica que des de l'agost del 2024 s'ha registrat un "augment espectacular" de les interferències dels senyals de GPS a avions i que des de principis d'aquest any també han augmentat els atacs en vaixells.

Aquest dilluns el comissari de Defensa de la Unió Europea, Andrius Kubilius, va assegurar que el bloc comunitari incrementarà el nombre de satèl·lits en òrbita baixa per millorar la detecció d'interferències. La Comissió també va dir que havia imposat sancions a diverses empreses implicades en la interrupció del senyal GPS "en el cas evident i descarat que són originades a Rússia".

'GPS jamming'

El GPS –abreviatura de Sistema de Posicionament Global (Global Positioning System en anglès)– és una xarxa de satèl·lits i dispositius receptors que s'utilitzen per al posicionament i la navegació i és una de les eines de navegació més importants en l'aviació, que ha substituït els tradicionals dispositius terrestres que transmetien senyals de ràdio per guiar els avions cap a l'aterratge. Però també és relativament fàcil bloquejar o distorsionar els senyals de GPS i els exèrcits han invertit en tecnologia per poder-ho fer.

El concepte de GPS jamming, que es podria traduir com a embotellament de GPS, es refereix a la pràctica de fer servir un dispositiu transmissor de freqüència per bloquejar o interferir les comunicacions, generalment emetent senyals des de terra que són més potents que els senyals dels satèl·lits. D'aquesta manera, l'avió deixa de rebre informació sobre la ubicació, l'altitud i/o l'hora real. Els aparells tenen altres sistemes alternatius al GPS per poder mantenir el vol sense problema, però aquests ciberatacs afecten sobretot l'operació de l'aproximació a l'aeroport per aterrar. És el que va passar amb l'avió de Von der Leyen, i per això el pilot va haver de fer servir mapes analògics.

'GPS spoofing': suplantació d'identitat

Últimament, però, els pilots també estan constatant un increment d'una altra pràctica, potencialment més perillosa, coneguda com el GPS spoofing, que es podria traduir com a suplantació d'identitat. En aquest cas, es tracta de manipular els senyals transmesos pel sistema de GPS per proporcionar informació falsa sobre la ubicació o l'hora, de manera que el sistema mostra l'avió en unes coordenades incorrectes o canvia l'hora del rellotge. "Per exemple, podria dir-nos que ara mateix ens estem acostant a una muntanya, cosa que no té lògica, a l'altura en què estem", explica un pilot de SAS en un vídeo al portal Flight Radar 24, una web que mostra el trànsit aeri en temps real. Assegura que hi ha algun tipus d'interferència –o bé cau el sistema o bé dona informació errònia– cada cop que s'acosten a Ucraïna i també sovint al nord de Noruega i a prop de l'enclavament rus de Kaliningrad, al mar Bàltic.

El juliol del 2024, OpsGroup va calcular que el GPS spoofing havia crescut un 400% durant el segon trimestre de l'any passat: el nombre de vols afectats havia passat d'uns 200 diaris de mitjana a uns 900 diaris, i que les tripulacions de vol alertaven que la intensitat de l'spoofing anava a l'alça.

Un mapa de Flight Radar 24 que mostra les zones amb més interferències als GPS dels avions, l'1 de setembre.

A causa de l'increment de les interferències als GPS dels avions, Flight Radar 24 ha desenvolupat un mapa que mostra en quines zones del món els aparells estan experimentant aquest tipus d'afectacions. També ofereix aquesta informació la web GPS Jam, que permet comparar la situació amb anys anteriors i constata un increment destacat des de l'inici de la invasió russa d'Ucraïna el 2022.

Els països bàltics fa temps que denuncien aquestes pràctiques, que ara s'han intensificat i expandit. A Lituània, per exemple, aquests atacs s'han disparat de manera espectacular en només un any: de 46 casos detectats el juny del 2024 a 1.022 el juny d'aquest any, segons l'agència de notícies BNS. Davant d'aquesta tendència, 13 estats membres de la UE han demanat a la Comissió Europea que hi respongui, i l'Organització de l'Aviació Civil Internacional (OACI) ha instat Rússia a deixar d'interferir amb els senyals de GPS, i ha alertat que representa una "greu amenaça" per als vols de passatgers, especialment a la regió del Bàltic.

stats