Transport marítim
Internacional 14/04/2021

El macrovaixell de Suez torna a estar encallat: ara en un embolic judicial pel cost del bloqueig

Egipte reté l'embarcació i reclama 767 milions d'euros, però el litigi pot ser llarg perquè el propietari és japonès, l'operador de Taiwan i l'embarcació té bandera panamenya

ARA
3 min
El vaixell Ever Given encallat al canal de Suez
Disponible en:

BarcelonaEl portacontenidors Ever Given, que va bloquejar el canal de Suez durant una setmana, s'ha encallat un altre cop, ara en un embolic judicial. Les autoritats egípcies l'han confiscat i un tribunal d'Ismailia ha processat el seu propietari japonès pels costos de l'operació de rescat i per l'afectació en el trànsit marítim. L'accident del macrovaixell –que té una envergadura superior a l'alçada de l'Empire State Building– va afectar 442 embarcacions que van quedar aturades en aquest pas vital per al comerç internacional entre l'Àsia i Europa.

"No volen pagar res", ha dit a la televisió pública Osama Rabie, president de l'autoritat que gestiona el canal. El propietari de l'embarcació, la naviliera nipona Shoei Kisen Kaisha, per ara no ha fet declaracions. El procediment no serà fàcil: el vaixell pertany a una empresa japonesa, però està operat per un transportista de Taiwan i té bandera de Panamà. El portacontenidors, de 400 metres d'eslora i una capacitat de més de 200.000 tones, va ser sotmès a inspeccions tècniques per comprovar que no havia patit danys i estava previst que reprengués el seu rumb cap a Rotterdam (Països Baixos), però ha estat retingut per les autoritats.

El vaixell de càrrega Ever Given bloqueja el canal de Suez

Resposta de l'asseguradora

L'asseguradora britànica UK P&I Club ha lamentat en un comunicat l'"arrest" del vaixell i ha revelat que les autoritats han imposat el pagament d'una compensació de 767 milions d'euros. L'asseguradora va esgrimir que l'Autoritat del Canal de Suez "no ha ofert una justificació detallada" per a aquesta reclamació, que inclou una partida de 300 milions de dòlars (251 milions d'euros) per "pèrdua de reputació" i uns 300 milions de dòlars més en concepte de "bo de salvament". A més, ha subratllat que els propietaris i els seus asseguradors han estat "negociant de bona fe amb l'Autoritat del Canal de Suez" i que el dia 12 d'abril es va fer una "oferta generosa i estudiada". L'asseguradora es mostra "decebuda" perquè el vaixell quedi retingut a Egipte fins al pagament d'aquesta suma i lamenta que "la seva tripulació no podrà abandonar-lo durant aquest temps".

En una primera estimació després de l'incident, l'Autoritat del Canal de Suez va calcular pèrdues d'entre 12 i 15 milions de dòlars (entre 10 i 12,8 milions d'euros) per cada dia de bloqueig. Segons Lloyd's, l'aturada va provocar una retenció de mercaderies per un valor d'uns 9.600 milions de dòlars diaris. Un altre informe d'Euler Hermes estima que el tancament del canal va poder costar entre 6.000 i 10.000 milions de dòlars diaris al comerç global.

L'Ever Given va quedar encallat el 23 de març, quan va travessar en un dels punts més estrets del canal i la proa va quedar clavada al fons del costat est, a pocs quilòmetres de la ciutat de Suez, a l'entrada nord del pas. Després de diversos intents i amb equips internacionals que van drenar el fons i van remolcar el vaixell, i l'ajuda de la marea alta de la lluna plena, el 29 de març els equips de rescat van aconseguir alliberar-lo. Però el mal al comerç internacional estava fet i la factura s'eleva a centenars de milions d'euros, en un sector ja malmès per l'impacte de la pandèmia. Després el vaixell va navegar fins al Gran Llac Amarg, on ha quedat intervingut.

En paral·lel els tribunals estan investigant les causes de l'accident, que es va produir en un moment de forts vents i una tempesta de sorra, i no descarten el factor humà. Les primeres conclusions de la investigació de l'autoritat del canal s'han de fer públiques dijous.

stats