Xina
Internacional 26/03/2021

La Xina boicoteja marques de roba occidentals per denunciar l'explotació del poble uigur

Botigues buides, productes retirats de plataformes electròniques i famosos trencant col·laboracions

Mar Bermúdez i Jiménez
2 min
Gent passant per davant d'una botiga d'H&M a Pekín

BarcelonaLes denúncies de vulneració de drets humans per part de la Xina a la població uigur, una minoria musulmana, a la província xinesa de Xinjiang i la seva explotació en la producció de cotó han portat diversos països occidentals a imposar sancions al país. En resposta Pequín ha decidit boicotejar conegudes multinacionals occidentals per negar-se a utilitzar el cotó de Xinjiang en els seus processos de fabricació. Les primeres van ser H&M i Nike, i aquest divendres s'han afegit a llista negra Burberry, Adidas i Converse, entre d'altres.

En menys de 24 hores H&M ha quedada esborrat del món digital xinès. No és possible comprar la seva roba per internet, tampoc localitzar les botigues a l'aplicació de mapes més popular, ni tan sols demanar un taxi per anar-hi amb una altra coneguda aplicació. La majoria de les botigues físiques continuen obertes, però amb la capacitat d'impacte del Partit Comunista, la marca podria desaparèixer del país.

L'any passat, la companyia de moda sueca H&M va emetre un comunicat en què es posicionava en contra de l'explotació laboral dels uigurs i assegurava que no feia servir cotó d'aquesta regió de la Xina. També aleshores Nike va expressar la seva preocupació pel tracte cap a la població uigur. En aquell moment la notícia no va generar massa rebombori, però ara, després de l'anunci de sancions a la Xina, s'ha tornat a treure a la llum el comunicat d'H&M, i aquesta vegada sí que ha generat reaccions contundents.

La Lliga de Joves Comunistes va escriure dimecres al matí al seu compte de Weibo, el Twitter xinès: "Difondre rumors per boicotejar el cotó de Xinjiang i al mateix temps voler guanyar diners a la Xina? Ni en somnis!" El text anava acompanyat de captures de pantalla del comunicat d'H&M. Des d'aleshores, mitjans de comunicació estatals van començar a demanar el boicot als productes de les grans multinacionals amb missatges que avisaven que H&M "ha de pagar un elevat preu per les seves males accions".

De fet, la cadena CCTV, el canal de televisió estatal per excel·lència, va publicar un vídeo que mostrava la suposada realitat dels camps de conreu de cotó, on la feina era automatitzada i en la qual un pagès uigur afirma que la gent desitja treballar al sector pels bons sous que es paguen. L'etiqueta "Jo faig costat al cotó de Xinjiang" és la tendència número 1 a Weibo, amb més de 1.800 milions de visites.

La població xinesa s'ha fet ressò de l'acció i les botigues d'aquestes multinacionals de les principals ciutats xineses han quedat desertes. Alguns actors famosos, com Wang Yibo, Huang Xuan i Victoria Song han trencat llaços amb Nike i les principals plataformes de comerç electrònic de la Xina, com ara Taobao, JD i Tmall.com, han deixat de vendre els productes d'H&M.

No és la primera vegada que el gegant asiàtic opta per aquest tipus d'accions: ho va fer amb la marca sud-coreana Lotte, una cadena de grans magatzems que ja no té botigues a la Xina després que s'utilitzés com a eina política en una disputa entre Pequín i Seül.

H&M s'ha justificat a través de Weibo expressant que "no representa cap posició política" i que "sempre respecta els consumidors xinesos".

stats