Campanyes del català
Llengua 15/03/2023

¿Recordes les grans campanyes de la llengua? De la Norma a la Queta 3D

Quatre dècades de campanyes de política lingüística es poden resumir en pocs lemes, des del recordat "El català, cosa de tots"

3 min
La Norma que va dibuixar Juste de Nin

BarcelonaQuaranta anys de campanyes de política lingüística es poden resumir en cinc vídeos, amb lemes que han arribat amb prou fortuna a la població. De la necessitat de restaurar la llengua, amb la imatge de la Norma, vam passar a la necessitat d'incloure els nouvinguts entre els parlants de català. Actualment, l'èmfasi es posa en incrementar els usos de la llengua, ja que el coneixement està molt estès. Ara que la Generalitat ha llançat la nova campanya de foment de la llengua és hora de recordar les campanyes de foment: de la Norma a la Queta 3D.

1.
La Norma i "El català, cosa de tots"

1982

La Norma que va dibuixar Juste de Nin

La primera campanya de promoció del català que va poder fer la Generalitat democràtica va ser el 1982. L'objectiu era, senzillament, la recuperació de la llengua en la societat catalana al marge de qualsevol diferència d'origen o ideològica. El lema era el recordat "El català, cosa de tots". Calia conscienciar sobre la situació sociolingüística i ampliar l’ús del català en tots els àmbits públics. El 1981 el projecte es va presentar als ajuntaments. El 1983 es va aprovar la llei de normalització lingüística.

2.

"Que aquí es parli català depèn de tu"

1985-1986

Seguint la nova llei, la Direcció General de Política Lingüística engega una campanya sectorial perquè els catalanoparlants siguin els que vagin guanyant espais d'ús de llengua. L'eslògan era "Que aquí es parli català... depèn de vostè / de tu" i ja servia perquè els catalanoparlants no canviessin a la primera.

3.
"El català sobre rodes"

1990

El català sobre rodes

També s'han anat fent campanyes sectorials, com ara en l'àmbit de les autoescoles, que encara avui no s'ha catalanitzat. El lema era "El català sobre rodes". "Si encara dius freno, ventanilla, escape, faros... no vas bé. Posa a punt el teu vocabulari". La Generalitat havia editat una guia per normalitzar aquest sector. Les campanyes parcials han estat diverses, des de llavors: dedicades al català al comerç, a la restauració, a l'entorn laboral, als jutjats, als esports... L'última promou el català a les xarxes, a YouTube, Instagram i TikTok i altres xarxes socials amb l'eslògan: "A la xarxa, peta-ho en català" i l'etiqueta #JoHoPetoEnCat.

4.
"Tu ets mestre"

2003

'Tu ets mestre'

"Cada any, a Catalunya, més de 65.000 persones que venen de fora aprenen el català. Però perquè el parlin, tu ets el millor mestre". Això és el que deia l'anunci d'aquesta campanya sectorial que volia conscienciar de la necessitat de parlar català als nouvinguts. "Ajuda'm, parla'm en català", demanava un dels protagonistes. Els espots assenyalaven tres situacions: a la feina, a l'escola i al mercat.

5.
La Queta i "Dona corda al català"

2005-2006

La campanya de llengua de la Queta (2005)

Va ser una campanya original i musical. La imatge era molt gràfica, una boca saltadora, la Queta (del diminutiu de boqueta, un nom que van triar els espectadors del programa El Club de TV3), i deia que perquè la llengua avanci se li ha de donar corda, s'ha de parlar. El lema era "Dona corda al català", però la cançó propulsava tres lemes més: "Parla sense vergonya", "Parla amb llibertat" i "Per començar, parla en català". Es va allargar també el 2006, però encarada als joves amb el lema "El català va amb tu".

6.
"Encomana el català"

2009-2010

'Encomana el català', la campanya del 2010

La música havia funcionat i es va tornar a apostar per una cançó, aquesta vegada pensada per promoure l’ús del català en contextos en què se sol canviar de llengua innecessàriament. L'espot és com un número de teatre musical i les accions que l'acompanyaven van ser participatives: tallers, jocs, karaokes i altres esdeveniments, a més de la publicitat. La idea era implicar-hi la societat civil catalana i els agents locals. Va ser la primera campanya que apareixia a Facebook.

7.
La Queta 3D i "Provem-ho en català"

2023-2024

La Queta 3D en la nova campanya

L'última campanya de promoció del català recupera l'antic personatge del 2005 de la Queta i li dona una nova vida amb el lema "Provem-ho en català". L'objectiu és que sigui una campanya inclusiva (sobretot per la gràfica: els colors, els accents, la música, etc.) i que alhora incentivi l'increment dels usos en català. Que tothom hi posi "el seu gra de sorra", en paraules del Secretari de Política Lingüística, que tothom faci un pas més en l'ús.

L'espot de la Queta 3D
stats