Els agricultors ecològics, en peu de guerra contra el nou segell de la Generalitat
Reclamen que almenys es canviï el terme 'sostenible' perquè els consumidors no confonguin aquests aliments, que poden dur pesticides, pels ecològics
BarcelonaEl sector de l'agricultura ecològica catalana està en peu de guerra contra el projecte de llei del Govern que pretén implantar un nou segell de Producció Agrària Sostenible (PAS). Denuncien que aquest nou segell, que farà servir una "calculadora de la sostenibilitat agrícola" per puntuar les bones pràctiques de les explotacions agràries catalanes, atorgarà la certificació de sostenible a productes que fan servir pesticides i herbicides, i generarà confusió entre els consumidors, que els confondran amb productes ecològics. "És el cop final per als petits productors ecològics i ens el dona la mateixa Generalitat de Catalunya", denuncia a l'ARA Josep Mestres, del grup motor de l’Associació de Productores Agroecològiques de Catalunya (APACAT).
Mestres considera aquest segell directament com "un greenwashing" per "netejar la cara de l'agricultura convencional", ja que el nou sistema de càlcul de la "sostenibilitat" es farà, diu, segons molts paràmetres que beneficiaran les grans explotacions. Es tindran en compte dades com el tipus de sistema de rec, l'ús de les energies renovables, la cobertura vegetal, "i fins i tot si es tenen màquines de precisió amb GPS", assegura Mestres. "L'única producció que afavoreix aquest segell és la producció a gran escala", conclou.
El Govern vol impulsar aquest any la tramitació de la llei per crear aquesta nova certificació PAS, segons fonts del departament d'Agricultura. L'any passat ja va presentar la proposta de llei davant de la Unió Europea (UE) i va iniciar el procés per registrar la marca PAS. Segons l'explicació de la Generalitat, la calculadora farà que cada explotació agrària registri multitud de dades telemàticament i que respongui un qüestionari qualitatiu per poder avaluar paràmetres ambientals, socials i econòmics. Els paràmetres mediambientals estan basats en el sistema europeu Product Environmental Footprint (PEF), que té en compte principalment la petjada de carboni i la petjada hídrica. Els cultius ecològics podrien sortir més mal parats que explotacions més grans "perquè la seva productivitat per hectàrea és més baixa i, per tant, l'impacte per quilogram de producte pot ser més gran, però els beneficis que aporten són uns altres", explica l'expert en petjada de carboni Jordi Oliver, de la consultoria Inèdit.
Des del departament d'Agricultura apunten que "la PAS és inclusiva, però que no és una unificació; la idea és que et puguis certificar en PAS i PAE (producte agrari ecològic)". Però els petits productors ecològics de Catalunya creuen que aquesta multiplicitat de segells –també n'hi ha un propi de l'agricultura integrada que fa servir el terme "sostenible" amb el logo d'una marieta– confondrà el consumidor en detriment dels seus productes. Alerten que el nou sistema certificarà com a "sostenibles" productes "amb un ús sistèmic de productes tòxics, perquè potser tenen plaques solars", explica Mestres.
"Demanem que almenys es canviï el nom del segell i no es faci servir la paraula sostenible perquè és una sentència de mort per al sector ecològic", apunta també Alejandro Guzmán, gerent d'Ecocentral i Ecologístic, l'empresa d'alimentació ecològica que abasteix els menjadors escolars catalans. Segons Guzmán, l'anterior departament d'Acció Climàtica es va comprometre amb els petits productors ecològics a canviar el nom del segell, però aquesta promesa ha quedat incomplerta.
"Vetllarem perquè compleixi tota la normativa"
El sindicat Unió de Pagesos (UP), majoritari en la pagesia catalana, assegura que no està "ni a favor ni en contra del nou segell PAS", però vetllaran perquè el nou sistema respecti les lleis i tota la normativa vigent, diu a l'ARA la responsable de comercialització agroalimentària de l'entitat, Ester Andreu. Dins d'UP hi ha representants dels tres tipus d'agricultura presents a Catalunya: l'ecològica (minoritària), la convencional i la integrada, que és la que està a mig camí entre les altres dues. En l'agricultura integrada s'hi inclouen productors com Ametller Origen o Bon Preu. "No veig a qui més beneficia aquest nou sistema PAS que no sigui a l'Ametller", apunta Mestres. Guzmán hi està d'acord: "Molta gent ja es pensa que l'Ametller és menjar ecològic i no ho és".
La Unió Europea (UE) ha fixat l'objectiu d'un 25% de la producció agrària ecològica per al 2030 i, en general, ha orientat la nova política agrària comuna (PAC) a prioritzar els criteris de sostenibilitat que redueixin la petjada climàtica i mediambiental de tot el sector. La resposta de la Generalitat és aquest nou sistema de certificació PAS. Però els productors ecològics es queixen que en els últims anys els diners que el Govern ha destinat a promocionar els seus aliments és "zero".