GRUPS MEDIÀTICS

Comcast supera l'oferta de Disney per quedar-se la Fox

La 'teleco' fa el moviment l'endemà que un jutge autoritzi la venda de Time Warner a AT&T

Setmana de sismes mediàtics globals, tremolen les ones. Comcast va anunciar ahir a la nit que oferia 65.000 milions de dòlars per comprar Fox. El gegant de les telecomunicacions vol desbancar així Disney, que el desembre del 2017 va anunciar que es proposava adquirir la divisió audiovisual de Rupert Murdoch per 52.400 milions de dòlars en accions. La resposta de la Fox havia d'arribar el 10 de juliol, però ara haurà de decidir-se entre dos pretendents. En aquest sentit, Comcast ofereix un 19% més i en metàl·lic, però els analistes donen per fet que Disney refarà la seva proposta, de manera que probablement es viurà una subhasta en les pròximes setmanes o mesos.

En tot cas, aquesta OPA hostil haurà de superar l'escull de l'escrutini dels reguladors de la competència. De moment, el grup de pressió Free Press ja s'ha manifestat en contra de l'acord. El director de recerca de l'entitat, Derek Turner, declarava: "No necessitem que el proveïdor de televisió per cable més gran del país i també de la banda ampla controli encara més contingut i es quedi més diners cada mes. Aquesta fusió farà que Comcast tingui tant de poder que dificultarà la competència per part dels rivals".

Aquesta actitud a l'atac per part de la 'teleco' s'interpreta com una resposta pel fet que un jutge aprovés, el dia anterior, l'operació de compra de Time Warner per la també telefònica AT&T. En aquest cas, l'import de l'adquisició és de 85.400 milions de dòlars. La sentència ha suposat un revés a Donald Trump, que va paralitzar l'operació –iniciada fa ja vint mesos– fent que el departament de Justícia presentés una demanda 'antitrust'. Time Warner és propietària, entre d'altres, de la cadena de notícies CNN, demonitzada pel president americà en multitud de tuits des que va accedir a la Casa Blanca. Altres actius que s'inclouen en la compra són la plataforma HBO i els estudis cinematogràfics Warner Brothers, entre molts d'altres.

El fet que una empresa és una 'teleco' i l'altra una productora de continguts fa que es consideri una integració vertical, ja que no elaboren el mateix producte. Això facilita el plàcet per la fusió, ja que no es considera que formalment s'alteri la competència (com sí que passaria si s'unissin dues cadenes grans de televisió). A la pràctica, el fet que televisió i telèfon es contracten sovint alhora fa que les companyies matriu tinguin molt poder a l'hora de determinar com es configura el mercat de continguts.

Comcast certament interpreta l'aprovació de la compra de Time Warner com un senyal de via lliure per al seu creixement. I per això ho intenta amb Fox. La fase de seducció inclou una carta de Brian Roberts, president de la companyia, a Rupert Murdoch i els seus fills Lachlan i James: "Admirem des de fa temps el que la família Murdoch ha construït a 21st Century Fox. De les nostres trobades, l'any passat, n'hem sortit convençuts que les línies de negoci de la Fox que es venguin seran altament complementàries a les nostres, i que la nostra companyia serà la millor casa que podrien tenir, des del punt de vista estratègic. Al mateix temps, admetia que se sentia "decebut" pel fet que Fox hagués entrat en negociacions amb Disney.

Inclòs en el paquet hi ha els estudis cinematogràfics Fox, els canals National Geographic, el paquet que tenen de la televisió britànica de pagament Sky i l'operador asiàtic també de pagament Star TV, entre d'altres. Murdoch retindria, però, tant el canal Fox News com els diaris 'The Wall Street Journal', 'The Times' i 'The Sun'.

Més continguts de