Disney+ salta a l’arena de l’‘streaming’ espanyol

‘The mandalorian’ és el principal atractiu de la nova plataforma
Disney+ salta a l’arena de l’‘streaming’ espanyol

L’arribada de Disney+ a Espanya era el gran esdeveniment de l’any en el sector de les plataformes de streaming. Les circumstàncies han fet que Disney+, disponible a partir de dimarts, comenci a operar quan la població es troba confinada a causa del coronavirus i els recursos per accedir a continguts online són més demandats que mai. El nou servei, que es postula com a principal competidor de Netflix, aterra amb un catàleg que inclou 500 pel·lícules, 300 sèries i 25 produccions originals i que té com a objectiu captivar el públic familiar, ara especialment necessitat de distraccions.

Disney+ entra en la batalla global pel públic familiar

Durant el mes previ al llançament i fins demà, 23 de març, Disney+ ha ofert els seus serveis per un preu anual de 59,99 euros (l’equivalent a 5 euros mensuals). Un cop passada aquesta oferta inicial, la plataforma de streaming sortirà al mercat espanyol amb una tarifa anual de 69,99 euros (o bé de 6,99 euros al mes), un preu per sota del de Netflix, que en la seva versió més barata costa 7,99 euros mensuals, o el de la HBO (8,99 euros mensuals). Amb la tarifa definitiva, Disney+ inclou una setmana de prova gratis.

Un ídol anomenat Baby Yoda

El mascaró de proa de la nova plataforma és sens dubte The mandalorian, la primera sèrie d’acció de l’univers de La guerra de les galàxies, una de les moltes potes que s’amaguen sota el paraigua de The Walt Disney Company. Estructurada amb una primera temporada de vuit episodis de mitja hora (tot i que ja ha renovat per a una segona entrega), la nova aventura espacial és un western galàctic. La ficció, escrita i dirigida per Jon Favreau, se centra en un caçarecompenses emmascarat (Pedro Pascal) que es veurà forçat a canviar la seva vida quan es creui amb Baby Yoda. Aquest personatge s’ha convertit en l’emblema de la sèrie i serà una de les grans fonts d’ingressos de Disney a través del marxandatge, com va deixar clar la companyia a l’última Fira de la Joguina de Nova York, on va presentar el catàleg de productes inspirats en la ficció.

The mandalorian es podrà veure a Europa quan ja s’ha emès sencera als Estats Units, on el servei va començar a funcionar el 12 de novembre amb un nombre inicial de 10 milions de subscriptors. Tot i la pressió de la pirateria - la sèrie s’ha pogut descarregar il·legalment des del dia de la seva estrena-, Disney+ ha decidit mantenir la política d’emissió setmanal que ha dut a terme al mercat nord-americà i, per tant, cada divendres al matí hi haurà un nou capítol, amb l’excepció dels dos primers, que estaran disponibles des del moment del llançament del servei. Disney confia que l’atractiu de The mandalorian sigui suficient perquè els espectadors espanyols se subscriguin al seu servei i no decideixin tirar pel dret i descarregar-se tota la sèrie completa.

Per publicitar la nova plataforma a Europa, Disney ha arribat a acords amb televisions convencionals per oferir el primer episodi de The mandalorian en obert, un gran anunci en prime time previ al llançament. En el cas d’Espanya, l’emissió de divendres a Cuatro va obtenir un 9,1% de share i va ser seguida per 1,8 milions d’espectadors, una xifra que va convertir la sèrie en la tercera opció de la franja. Més enllà de l’associació amb Mediaset, l’altra branca de l’aterratge de Disney+ a Espanya és l’aliança amb Movistar. Gràcies a l’acord entre les dues empreses, Disney+ estarà inclòs en els diversos paquets Fusión sense augment de preu. D’aquesta manera, els clients que tinguin contractades modalitats com Fusión Selección Plus Ficción, Fusión Total i Fusión Total Plus podran accedir als continguts del nou servei. A més, a partir del 4 d’abril els clients que tinguin contractat el paquet Cine podran accedir a Disney+ durant sis mesos sense increment de preu.

Hulu: el pas següent?

Amb un catàleg que inclou des de pel·lícules clàssiques de Disney fins a títols de Pixar, produccions de Marvel i National Geographic, la nova plataforma està pensada per a tots els públics. La necessitat que les produccions pròpies s’ajustin a aquest criteri ha provocat alguns moviments polèmics, com ara la decisió de prescindir de la sèrie Con amor, Simon -centrada en un adolescent homosexual- o aturar la producció del reboot de Lizzie McGuire. La revista Variety assenyalava que, tot i que els responsables de programació de Disney+ siguin progressistes, les seves tries han de respondre a la imatge de marca que es vol projectar: “Neta, lleugera i gairebé sempre asexual”.

Disney+ no és l’única plataforma per streaming de la qual és propietària The Walt Disney Company. Un dels tentacles de la companyia és Hulu, un servei de continguts a la carta que ha fabricat èxits com ara The handmaid’s tale i que actualment ofereix sèries com ara l’adaptació d’ Alta fidelitat, que a Espanya no es pot veure en cap plataforma. És a aquest servei, pensat per al públic adult, on ha anat a parar Con amor, Simon. Després que Disney comprés Fox, també estaran disponibles a Hulu les principals ficcions, tant noves com antigues, del segell FX, com ara American horror story, Sons of anarchy i Nip/Tuck.

Qui entrarà el 2020 en l'olla a pressió de l''streaming'?

Amb una línia tan definida, Disney no amaga que el pas següent de la seva estratègia internacional és el llançament de Hulu, un servei que als Estats Units està disponible des del 2007 i que ja està consolidat. Bob Iger, actual president de Disney, reconeixia aquest febrer que el salt de Hulu a Europa es produiria el 2021, i apuntava així la data del penúltim assalt en la guerra de l’ streaming.

Un cop d'ull a l'oferta de Disney+

'Star Wars: The clone wars', el plançó animat de 'La guerra de les galàxies'

The mandalorian és la gran basa de Disney+, però no és l’única de les seves propostes que neix de La guerra de les galàxies. Un dels projectes que ofereix el catàleg de la plataforma és la continuació de la sèrie d’animació Star Wars: The clone wars. La ficció es va estrenar originalment l’any 2008 i als Estats Units es va poder veure a Cartoon Network, que en va emetre cinc temporades. La sisena entrega va fer el salt a Netflix, que va acabar cancel·lant-la. Amb l’anunci de Disney+, la companyia va revelar que tenia previst ressuscitar-la amb una setena temporada i donar-li el final que els seguidors feia temps que reclamaven.

A banda de The mandalorian i The clone wars, Disney+ ja treballa en una altra sèrie inspirada en el món de George Lucas. La ficció se centrarà en Cassian Andor, personatge aparegut a la pel·lícula Rogue One i que tornarà a interpretar el mexicà Diego Luna.

'Proyecto héroes de Marvel', el valor extraordinari de les persones normals

El segell Marvel és un altre dels que han quedat sota l’aixopluc de Disney. L’anunci que la companyia del ratolí Mickey preparava el seu propi servei de streaming va provocar que Netflix cancel·lés totes les sèries de superherois de la marca Marvel que tenia al seu catàleg. Eliminada aquesta competència, Disney no només pot explotar totes les pel·lícules generades per aquesta factoria, sinó que pot crear-ne noves produccions.

Sorprenentment, la primera producció Marvel per a Disney+ s’allunya del seu habitual món fantàstic. Proyecto héroes de Marvel és una sèrie documental que explica com diferents nens i joves han influït positivament en la seva comunitat. És el cas de la Jordan, una noia de 13 anys a qui li falta un braç i que intenta conscienciar sobre la necessitat de fer el món més accessible. Malgrat això, amb col·laboració de la seva mare imparteix tallers en què animen altres nens a crear invents que tinguin en compte tot tipus de cossos i capacitats.

'Diario de una futura presidenta', reivindicació del món llatí als Estats Units

Per a una de les seves primeres sèries originals, Disney+ s’ha aliat amb Gina Rodriguez, protagonista de Jane the virgin i una de les principals veus de la comunitat llatina als Estats Units. Creada per Ilana Peña, guionista de Crazy ex-girlfriend, Diario de una futura presidenta explica la història d’Elena Cañero-Reed (Tess Romero), una nena de 12 anys de família cubana que s’acabarà convertint en presidenta dels Estats Units. Rodriguez ha exercit de productora, directora i actriu convidada, ja que interpreta l’Elena en la seva edat adulta.

Ambientada a Miami, aquesta comèdia familiar arrenca amb l’entrada de l’Elena a l’institut i explica els diferents problemes amb què s’anirà trobant al llarg de la seva vida fins a arribar a ocupar la Casa Blanca. En el seu periple l’acompanyen la seva mare, la Gabi (Selenis Leyva), que treballa com a advocada i acaba de començar una relació amb el Sam; el seu germà Bobby (Charlie Bushnell), que es qüestiona la seva sexualitat, i la Sasha, la seva millor amiga.

'Los Simpson', més de 600 episodis de la família groga de Springfield

Quan Disney va comprar Fox per més de 70.000 milions de dòlars, un dels premis grossos que es va endur va ser Los Simpson. En el moment de l’operació, la companyia no va revelar què faria amb la sèrie de la família de Springfield, però pocs mesos després anunciava a bombo i platerets que les 30 temporades de la sitcom animada -la 31a està en emissió- estarien completes a la plataforma, malgrat que el seu humor s’allunya dels valors familiars que defensa Disney.

D’aquesta manera, Disney+ té el coixí de més de 600 episodis d’una sèrie d’èxit contrastat i pot viure un fenomen similar al que va experimentar Netflix quan va incorporar al seu catàleg les deu temporades de Friends. Tot i que ja s’havia emès feia temps, la comèdia es va convertir en un dels productes més consumits de la plataforma.

La incorporació dels Simpson a Disney+ ha anat acompanyada d’una polèmica derivada d’un element tècnic. La plataforma va pujar les temporades en format 16:9 en lloc de l’original 4:3. La modificació del format va fer que algunes bromes visuals quedessin tallades i va provocar la ira d’alguns dels seguidors més acèrrims de la sèrie.

'El mundo según Jeff Goldblum', una visió particular de la vida

Aquesta proposta de no-ficció -forma part del segell National Geographic, també sota el paraigua de Disney- convida els espectadors a seguir l’actor Jeff Goldblum en les seves reflexions sobre objectes i elements del dia a dia, encara que siguin coses tan trivials com unes sabatilles o un gelat. A través de la seva investigació, Goldblum acosta als espectadors històries sobre ciència, noves perspectives i personatges singulars.

En el primer episodi, Goldblum s’interessa per la indústria multimilionària de les vambes d’esport i intenta explicar com un element que simplement era una protecció per al peu s’ha acabat convertint en un fenomen de masses.

Aquest gener Disney anunciava que tenia intenció de seguir descobrint el món a través de la mirada de Goldblum i que havia encarregat una segona temporada, que, com la primera, tindrà deu episodis.

'Vuelta al escenario', Kristen Bell s’apunta als musicals

L’actriu Kristen Bell és la productora executiva i presentadora d’aquest espai, que reuneix un grup d’excompanys d’un institut de Califòrnia que fa 23 anys van representar plegats Annie, el musical clàssic de Broadway. El programa els proposa tornar a reproduir l’espectacle en la reunió d’antics alumnes, però amb l’ajuda d’un equip de professionals de Broadway.

L’Annie, que comparteix nom amb la protagonista de l’obra, va intentar durant molt de temps tenir una carrera en el món dels musicals, però finalment va tornar a Califòrnia per formar una família. Per la seva banda, el Jeremy, que va superar un càncer i ara és ajudant de xèrif, reprèn el paper d’Oliver Warbucks. La Jaimie, que va ser reina de la graduació, fa el paper de la senyoreta Hannigan, i, com el seu personatge, està envoltada de criatures, ja que té quatre filles i treballa en una llar d’infants. Tots es retroben durant una setmana per fer el musical.