MITJANS PÚBLICS
Mèdia 03/02/2018

El nou Esport3: un canal només esportiu però ‘low cost’

La CCMA, que ha reduït un 71% la compra de drets des del 2011, l’adaptarà a la nova realitat

i
àlex Gutiérrez
3 min
El waterpolo és un dels esports que guanyaran presència a l’Esport3.

BarcelonaUn núvol acompanyava, des de feia mesos, el canal Esport3: l’amenaça del tancament. La finestra esportiva de la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació (CCMA) té una audiència molt discreta -aquest gener es va quedar en un 0,6% de quota de pantalla- i el context de retallades que viu la casa el col·locava com a ferm candidat a desaparèixer. Però finalment el canal continuarà formant part de l’oferta de la Corporació, segons ha pogut saber en exclusiva l’ARA, però amb un abaratiment de costos important.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En paral·lel, l’Esport3 canviarà progressivament la seva fórmula. L’objectiu és convertir-lo en un canal realment esportiu, a diferència d’ara, en què una bona part de la graella s’omple de programes que poc tenen a veure amb aquesta temàtica. Ahir mateix, per exemple, entre les onze del matí i quarts de vuit del vespre només hi va haver un espai dedicat a la pràctica esportiva: Temps de neu. La resta de la franja, en canvi, es va dedicar a programes de viatges, a un documental sobre mercats d’Europa, un altre sobre les costes franceses vistes des de l’aire i fins a sis programes sobre cuina europea i africana.

De fet, la compra de drets esportius de la CCMA ha caigut en picat els últims anys, fruit de les retallades en el pressupost, però també pel desplaçament dels continguts més sucosos a les plataformes de pagament. Així, l’any 2011 la televisió pública gastava 49 milions d’euros en aquesta partida, i el 2017 ja només van ser 14 milions. Un 71% menys.

I el 2018 encara serà més sever. Dels gairebé 40 milions que ha de retallar l’ens públic, uns 10 correspondran a drets esportius. Això inclou deixar de tenir la Champions a partir del setembre.

¿Amb què s’omplirà, aleshores, la graella? Doncs fonamentalment amb competicions d’esports que no són les disciplines estrella -futbol, bàsquet, motor- però que tenen un bon arrelament a Catalunya, com el patinatge, el futbol sala, el rubgi i el waterpolo. També l’esport femení, sobretot en el cas del bàsquet. Una de les idees és potenciar l’esport base i les categories inferiors. Es vol que tinguin una finestra on mostrar les seves activitats: probablement no rebentarà els audímetres, però almenys es complirà una funció social i de servei públic que difícilment pot oferir un documental sobre formatges.

Un soci que podrà ajudar a bastir una graella amb aquest nou model és la Xarxa, que aplega les televisions de proximitat catalanes.

Pel que fa al futbol, la Corporació reté els drets de Segona B i oferirà també algun partit de tercera, com de fet ja fa el canal. I la televisió pública continuarà comprant els drets dels resums dels partits de primera, Copa del Rei i competicions europees, de cara als informatius i els programes de tertúlia esportiva.

Aquesta remodelació de l’Esport3 també comporta un cert moviment humà. Des de fa unes quantes setmanes alguns professionals que pertanyien al departament d’esports -format per una seixantena de professionals- s’han incorporat en programes d’altres temàtiques o informatius. Això lliga amb el procés d’internalització que ha emprès la Corporació, sota la pressió de fer front a un forat enguany de 40 milions i a l’espera de saber si es forma govern a la Generalitat i si, aleshores, aquest últim decideix fer-hi alguna mena d’aportació extraordinària.

Mentrestant, els esforços de la direcció s’enfocaran a salvar tant com sigui possible el canal generalista, és a dir, TV3.

stats