IFA 2019, la fira dels consumibles

Les marques ja han arribat al nivell següent de competència: tots els nostres aparells són intel·ligents i ara la disputa és veure quin ho és més

Els telèfons mòbils tenen un protagonisme poc habitual en aquesta edició de l’IFA, la gran fira europea d’electrònica de consum que té lloc a Berlín des de divendres i que s’allargarà fins dijous. Tot i ser nominalment un saló de televisors, rentadores i torradores de pa, les cues més llargues de la jornada prèvia reservada a la premsa les van convocar dues marques de telèfons: Samsung i Huawei. La primera, perquè era la primera ocasió que teníem els periodistes de tocar el model desplegable Galaxy Fold reformat, després que el fabricant coreà hagi resolt els problemes de fiabilitat que el van obligar a suspendre la comercialització de l’aparell abans d’iniciar-la. Aquí es podrà comprar a mitjans d’octubre, sempre que s’estigui disposat a desembutxacar gairebé 2.000 euros. Samsung també va presumir de ser la marca que ofereix més models de mòbil compatibles amb les noves xarxes 5G: cinc, comptant el Fold.

L’altra marca de mòbils que ha captat l’atenció inicial a Berlín és Huawei. Richard Yu, el president de la seva divisió de consum, ha sigut el ponent inaugural d’aquesta edició i tothom esperava que revelés si el Mate 30, el nou mòbil emblemàtic que presentarà el dia 18 a Munic, encara portarà el sistema operatiu Android de Google i les seves aplicacions o bé n’haurà de prescindir per culpa del bloqueig comercial imposat pel govern de Donald Trump. Però després de la seva intervenció seguim sense saber-ho: les noves variants de color de l’actual model P30 Pro es van anunciar destacant que sortiran amb la versió 10 d’Android, però això era previsible perquè es tracta d’un model existent; la incògnita es manté de cara als telèfons nous. Yu, això sí, va presentar el Kirin 990, un nou processador amb més de 10.000 milions de transistors que integra tots els components d’alt nivell necessaris per fabricar smartphones compatibles amb les xarxes 5G híbrides actuals i amb les futures xarxes 5G pures, fins i tot amb dues targetes SIM.

També han presentat mòbils altres marques com Nokia i la japonesa Sony, que ha dotat el nou Xperia 5 del mateix sistema de seguiment i enfocament automàtic de l’ull del subjecte que porten les seves càmeres fotogràfiques professionals. I és que l’IFA no pot passar per alt que el segment dels smartphones, tot i haver caigut un 2% des del 2018, facturarà aquest any el 43% dels 1,01 bilions que representa el conjunt del sector de l’electrònica de consum.

Més enllà dels mòbils, les novetats d’aquest any en televisors, un dels productes tradicionalment estrella de l’IFA, s’han tornat a centrar en l’increment de resolució i de mida de pantalla. Gairebé la meitat dels 208 milions d’aparells que es vendran aquest any seran UltraHD, i Samsung es confirma com la marca que aposta més fort per la resolució 8K, amb diversos models de tecnologia QLED entre 55 i 98 polzades. No són els 8K més grossos de l’IFA (Sharp en té un de 180 polzades), però la marca coreana insisteix que el seu processador d’imatge justifica comprar un televisor 8K fins i tot en absència de contingut nadiu d’aquesta resolució, perquè millora la qualitat de les imatges menys detallades, i assegura -amb raó- que amb un televisor 8K tant li fa des de quina distància mires la pantalla, perquè ja no és possible distingir els píxels.

Una tendència interessant és l’interès de les marques per obrir nous canals de distribució com les botigues d’interiorisme oferint productes específics en què el disseny importa tant com les prestacions: ho fa Samsung amb les gammes Serif i The Frame, però també el seu rival amb la sèrie Signature.

El disseny i les opcions de personalització també prenen importància en el segment dels grans electrodomèstics: a l’IFA s’han vist neveres modulars en què el client pot triar la quantitat de portes, la configuració, el material i el color dels acabats, fins al punt que comprar un frigorífic s’acabarà assemblant molt a comprar un cotxe, amb la complicació que implica per a les botigues. Ja són habituals tant les neveres com les rentadores amb funcions intel·ligents, orientades a millorar tant l’eficiència energètica com la rapidesa del rentat, en alguns casos sense detergent per maltractar menys la roba. També es dona per descomptat que cada marca disposa almenys d’un model connectable amb les majordomes digitals dominants (Alexa, Google Assistant, Siri i Bixby), per integrar-lo en uns sistemes de domòtica encara incipients i d’allò més variats, en totes les combinacions possibles. Hi ha marques que inclouen el concentrador domòtic en algun dels dispositius, com pot ser el termòstat. D’altres, com Devolo, TP-Link i la citada Huawei, ofereixen adaptadors per estendre la cobertura wifi a tots els racons de la llar i permetre així que es pugui connectar tot el que sigui connectable.

També es generalitza l’interès dels fabricants per seguir venent coses al consumidor més enllà del producte inicial. Fa anys que algunes rentadores demanen reposició de detergent abans que s’acabi, però a l’IFA hi ha empreses incipients que basen en els consumibles tot el seu negoci: la japonesa DrinkShift et ven una nevera amb capacitat per a 12 cerveses i et promet reposar-les quan encara no t’hagis quedat sense; la francesa Véritable ofereix minihorts urbans de sobretaula amb il·luminació i reg automàtics, i paquets amb llavors d’herbes aromàtiques i minihortalisses; l’alemanya Luqel proposa per 3.600 euros una font d’aigua que la depura i permet afegir-hi bombolles i diversos minerals a voluntat mitjançant càpsules a raó de 23 cèntims per litre; i la francesa CatsPad ven un dispensador de pinso i aigua per a gats que requereix canviar cada mes el filtre del líquid. Aquest aparell forma part de la categoria pet tech d’aparells per a mascotes, on també trobem els arnesos nipons Langualess, que ens informen amb indicadors lluminosos del grau d’estrès que pateix el nostre gos.

La llista de dispositius exòtics vistos a l’IFA és interminable: des del termòmetre Meater per a carn, que es connecta per Bluetooth amb l’aplicació mòbil, fins al Food Marble, un sensor que et mesura l’alè i t’indica quin problema digestiu tens. O la multitud de robots aspiradors (Ecovacs, Roborock) que aspiren a superar les Roomba en potència i temps d’autonomia. També destaca la preocupació per localitzar objectes perduts o robats: Sennheiser té uns auriculars que es poden trobar amb l’aplicació de Tile. Però, assolida la connectivitat general, a l’IFA les marques ja han arribat al nivell següent de competència: tots els nostres aparells són intel·ligents, però el meu ho és més que el teu.

Més continguts de