03/05/2013

Tanqueu les webs d'una vegada

2 min

El País i El Mundo , els dos diaris espanyols que més es venen, pensen seriosament a tancar les seves webs i fer-les de pagament. De fins a quin punt les tancaran encara no se'n sap gran cosa. En qualsevol cas, és una decisió responsable. Molts del que s'hi oposen argumenten que "tancar" la web és contrari a la natura de la web, que vol ser oberta, lliure i gratuïta, i que, en qualsevol cas, la informació que busquen la publicaran de franc altres racons d'internet. Potser sí. Això ja ho he rebatut molts cops: no hi ha periodisme de qualitat que sigui de franc. És un producte pel qual cal pagar perquè, si no, s'acaba el producte i la informació gratuïta és, normalment, informació de baix nivell. Sí, hi ha excepcions. Excepcions. Bé.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Però deixi'm que li expliqui la part important de fer pagar pels continguts. Primer que res, un usuari (abans lector) que paga cal registrar-lo i d'un usuari registrat en pots traçar l'ús que fa de la teva cosa: què llegeix, quan, en quin dispositiu, per on t'arriba, cap on se'n va, l'edat, el sexe… i desenes de dades més sobre els clients de la teva web. No pateixi: tot això es pot fer anònimament i també es pot anonimitzar l'anàlisi de les dades individuals. La interpretació d'aquest grapat de dades és un servei crucial per a la publicitat. Els anunciants poden orientar la campanya exactament a la mena de consumidor que desitgen amb una taxa d'error baixa. Això vol dir que els diners que hi esmercen es gasten tots a impactar amb precisió el públic per al qual han pensat el seu producte o servei.

La gent que treballa als departaments de màrqueting ha de justificar cada cèntim que gasta. En quins mitjans li sembla que invertiran, en els que no expliquen fil per randa com rendeixen els anuncis o en els que sí que ho fan? Doncs això. Tanquin la web. Tots hi sortirem guanyant.

stats