Mèdia 14/03/2014

La retirada d’audímetres de llars on es parla català amenaça el lideratge de TV3

Mediaset esgrimeix el cens per forçar el canvi i tomba l’estudi específic que reclamava la Corporació

i
àlex Gutiérrez
3 min
APARELLS  A Catalunya hi ha repartits 580 audímetres, gestiona l’empresa Kantar.

BarcelonaFinalment Mediaset ha aconseguit imposar les seves tesis i ha forçat un repartiment diferent dels audímetres que infrarepresenta les llars catalanoparlants respecte a la situació anterior. Els efectes ja s’han començat a notar: des que va començar el mes, TV3 ha acumulat un 11,6% d’audiència i està mig punt per sota d’Antena 3, amb qui en el global de l’any passat, en canvi, va mantenir un avantatge de 2,6 punts. No tot es pot atribuir, però, al ball d’audímetres d’aquestes últimes setmanes. Les vagues, els mals resultats del Barça -que afecten els shares des dels Telenotícies fins al Crackòvia, passant pel Zona zàping i el Zona Champions - o el fet que ha estat un primer trimestre amb poques estrenes potents (al contrari que a la competència) han contribuït també a aquesta tempesta perfecta per a TV3.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els 580 audímetres que hi ha a Catalunya determinen les xifres d’audiència per a cada canal i, en conseqüència, la facturació publicitària que acabaran tenint (en el cas de TV3, es preveu facturar 57 milions d’euros aquest any). El parc d’aquests aparells el controla l’empresa Kantar Media, que té un comitè d’usuaris -format per les cadenes- en què es discuteixen les decisions tècniques. A l’hora de repartir aquests ginys en funció de la llengua de les llars, es fa servir l’enquesta del cens. I l’últim cens -del 2011, però que tot just s’ha publicat fa tres mesos- determina que un 75% de les persones saben parlar català. A partir d’aquí, s’ha aprovat rebaixar el percentatge d’audímetres en mans d’espectadors catalanoparlants: del 87% ha passat en poques setmanes al 79% i seguirà caient fins al 75%.

Des de TV3, però, s’ha objectat en nombroses reunions del comitè d’usuaris que el cens presenta una sèrie de problemes: és autoadministrat (no hi ha un enquestador que pugui resoldre dubtes), la pregunta sobre llengua és poc clara i està perduda enmig de moltes altres qüestions, s’actualitza només cada deu anys i les dades triguen igualment molt a sortit. Per això TV3 proposava que fos l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) qui determinés quanta gent parla català a partir del seu estudi específic d’usos lingüístics, que és quinquennal. L’última edició correspon a enquestes del 2013. Tot i que encara no se’n saben els resultats, TV3 va portar al comitè d’usuaris la proposta de fer servir aquest estudi per decidir el repartiment d’audímetres. Ho va fer, a més, amb l’aval de l’Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación, responsable de l’EGM, que també està representat al comitè d’usuaris de Kantar, i que va certificar que des del punt de vista tècnic era impecable. L’Idescat defensa, així mateix, la idoneïtat d’aquest estudi, per sobre del cens (que també és responsabilitat seva a Catalunya). L’únic punt en què el cens guanya és amb la mostra: consta de 7.000 entrevistes -la qual cosa es considera estadísticament suficient-, però queda a molta distància dels 630.000 formularis repartits per l’oficina del cens.

TVE, amb Telecinco

La setmana passada es va produir la votació definitiva, en la qual TV3 necessitava el 75% dels vots (14 sobre 18). En va obtenir 13, comptant-hi el del representant dels anunciants, al qual no se li pressuposa un interès concret en favor d’un grup o altre. Però hi van votar en contra els dos membres de Mediaset, que impulsen el nou repartiment, més el representant de les televisions temàtiques de pagament (com Fox i National Geographic) i també els dos representants de TVE. Els dos vots de la pública espanyola van causar sorpresa a TV3, perquè la decisió perjudicarà els resultats de la programació que emeten en català des de Sant Cugat.

Nou aval a l’externalització comercial a TV3

El Parlament va tornar a donar suport ahir a l’externalització del departament comercial de TV3. El PSC va presentar al ple una moció amb diferents punts relatius a la Corporació, un dels quals era el suport a aquesta polèmica operació. El partit va justificar la seva postura adduint que s’havien introduït garanties de control i per als treballadors. Però Esquerra, Iniciativa i la CUP s’hi van oposar. I el diputat socialista Joan Ignasi Elena -del grup dels crítics- va optar per no votar. A més, ahir el procés d’externalització va rebre una nova crítica: l’Assemblea Nacional Catalana s’hi va pronunciar en contra en un comunicat.

Durant el debat de la moció, Sergi Sabrià (ERC) va dir que l’externalització suposava “regalar el coneixement adquirit i la cartera de clients a la competència”. Marta Ribas, d’Iniciativa, va criticar el plec de clàusules perquè no ofereix, al seu parer, “prou garanties”. David Fernàndez, de la CUP, va titllar l’operació de “temerària” i “incomprensible” perquè “descapitalitza TV3”. Albert Batalla, de CiU, va recordar que la publicitat ha caigut dos terços des de l’inici de la crisi i que cal fer-hi alguna cosa.

stats