Mèdia 19/08/2019

Forjar espases i la moda dels ‘realities’ singulars

El concurs ‘Forjado a fuego’ és la punta de llança dels formats que aposten per temàtiques inusuals

Alejandra Palés
3 min
Forjar espases i la moda dels ‘realities’ singulars

Veure quatre persones forjant espases, catanes japoneses o destrals no sembla, d’entrada, el tipus de xou que pot arrossegar espectadors a la televisió. I, malgrat tot, Forjado a fuego ho aconsegueix. Aquest reality show, originari dels Estats Units, s’ha convertit en les últimes temporades en el programa estrella de Mega, l’autodenominada “cadena masculina” del grup Atresmedia. El format va tancar el juliol com un dels espais de referència del canal marcant una quota de pantalla de l’1,9% i 275.000 espectadors, unes xifres superiors a la mitjana del canal, que es va situar en un share de l’1,6%.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Forjado a fuego va néixer l’any 2015 a History Channel com un format que reinventava la mecànica dels talents de cuina tradicionals centrant-se en l’art dels ferrers, una temàtica més pròxima als gustos dels espectadors de la cadena temàtica. En les sis temporades que porta d’emissió fins ara, el programa aconsegueix presentar l’acte de fabricar una arma com una gesta gairebé èpica. El seu plantejament és similar al que tenia Maestros de las armas, un format de Discovery dedicat a la construcció de tot tipus d’armament.

Per l’especificitat de la seva proposta, el programa dels ferrersés un exemple de com els realities han canviat els seus plantejaments. Ras i curt, en comptes de buscar una audiència tan àmplia com sigui possible han acabat apostant per trobar nínxols de públic amb interessos singulars. De fet, aquesta és una de les línies que està seguint Mega, que aquest estiu ha estructurat la seva programació a partir d’aquest tipus de propostes. Una de les seves estrenes estivals ha sigut l’ spin-off Forjado a fuego: cuchillo o muerte, una proposta que va un pas més enllà fent que els concursants, a més de demostrar les seves habilitats amb la forja, s’enfrontin a diferents reptes que permetran provar les diferents armes que fabriquen. El premi per a qui superi totes les proves que planteja el jurat són 20.000 dòlars.

Mega, però, no només viu de ferro. Aquest estiu també ha estrenat Pickups & Furious, una competició protagonitzada per camionetes i els seus conductors. En cada capítol d’aquest format, quatre conductors han de mostrar la seva capacitat per remodelar els seus vehicles i deixar-los preparats per superar un circuit amb obstacles extrems. El premi per al millor és de 10.000 dòlars.

Els realities singulars no són exclusius de les cadenes temàtiques. Les plataformes per streaming també han incorporat aquesta tendència als seus catàlegs. Aquest juliol, Netflix estrenava Sopladores de vidrio, un format canadenc que recorda poderosament Forjado a fuego, amb l’excepció que aquí 10 concursants competeixen per fer la millor escultura de vidre amb l’objectiu de guanyar 60.000 dòlars però també un stage al Museu del Vidre de Corning, a l’estat de Nova York, per aprofundir en aquesta tècnica. La primera temporada són 10 episodis de 23 minuts, una durada que permet als espectadors fer un visionat en marató, un dels objectius de Netflix.

Els últims anys s’ha demostrat que les temàtiques per a aquest tipus de concursos són infinites i a Netflix n’hi ha per a tots els gustos. Des de l’automoció - Fastest car fa competir cotxes tunejats pels seus propietaris- fins a disciplines més artístiques, com el body pa inting amb Skin wars,un format presentat per l’actor RuPaul. Entre les sorpreses que amaga el catàleg de Netflix, per exemple, hi ha Los nuevos agentes secretos de Churchill, un reality en què 14 concursants s’enfronten a les mateixes proves que havien de superar els candidats que volien formar part de la direcció d’operacions especials creada per Winston Churchill durant la Segona Guerra Mundial.

L’expansió dels límits de les competicions televisives i la recerca de l’especialització també ha acabat afectant els tradicionals formats de cuina: a Netflix es pot trobar un format com Colocados en la cocina,el primer concurs dedicat a la gastronomia amb cànnabis.

La tendència de realities que busquen temàtiques inusuals o allunyades del que se sol considerar convencional vol demostrar que només és necessari un petit grup de concursants amb una passió comuna per posar en marxa un programa. Així s’entén, per exemple, l’èxit de Forjado a fuego o Lego Masters, el concurs de la britànica Channel 4 en què diferents equips competeixen per aixecar el millor projecte fet amb peces d’aquest joc de construcció.

stats