05/12/2022

L'àngel exterminador de TV3

2 min

A la pel·lícula El ángel exterminador, Luis Buñuel situava els seus personatges en una mansió. Després d'un sopar social, intentaven abandonar la casa, però alguna força invisible i misteriosa els ho impedia. Mentre llegia les 58 pàgines del Pla Estratègic que va presentar divendres la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, pensava en aquesta pel·lícula i m'imaginava els gestors actuals de l'ens, confinats i condemnats perpètuament a romandre en la mansió dels documents teòrics, sense poder travessar la porta de sortida que els permetria passar a l'acció.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aviat farà un any del canvi de guàrdia a la Corporació. La presidenta ja ha elaborat la seva proposta de contracte-programa –l'acord pluriennal amb el Govern que li permet operar amb un mínim d'estabilitat i previsió–, que se suma a les quatre propostes redactades per l'equip anterior i que no es va aconseguir que s'assumissin des de Palau. Els nous gestors van fer un treball previ de reflexió i ho van plasmar en un pla de refundació, que és la base de l'acord entre el PSC, Esquerra i Junts per repartir-se les cadires del consell de govern de l'ens públic.

Ara arriba aquest pla estratègic, molt raonable i endreçat. L'únic retret que li faria és passar de puntetes sobre dos dels assumptes més delicats que ha d'encarar la casa: la mirada crítica sobre l'estructura de personal i el debat sobre els canals secundaris. Probablement no es podia anar més enllà. Per la resta, és un document ambiciós, que dibuixa una Corporació més capaç de connectar amb el públic. I té, com a punt positiu, haver comptat amb les aportacions d'un miler de professionals de la casa. Després d'uns anys marcats per la polarització entre treballadors i empresa, veure que hi ha un intent de treballar coordinadament és bon senyal (i probablement la inconcreció sobre si la casa hauria de consumir dos terços de pressupost en personal hi ha ajudat). En tot cas, tant de bo tenir la Corporació que dibuixa en aquest PDF. Amb una plataforma audiovisual que planta cara a Netflix, sent un agent destacat en matèria de videojocs...

Però falten els diners. Segueixen faltant els diners per fer que tot plegat no quedi en un brindis al sol.

La lectura del Pla Estratègic, de fet, resulta amarga perquè sense recursos addicionals –els famosos 100 milions que s'han demanat– no només serà impossible executar les línies d'actuació que es proposen per adequar la CCMA a l'any 2022 i els que hagin de venir sinó que, directament, ni tan sols es podrà mantenir el que es manté ara de forma precària. El flamant SX3 estrenat fa setmanes, per exemple, confiava en poder mantenir-se l'any que ve a partir d'un increment de pressupost. Si no arriba, o bé caldrà renunciar-hi, o bé retallar programació de TV3 i, per tant, posar en risc el lideratge del primer canal.

L'àngel exterminador és cruel i escanya amb la seva mà invisible: la mà del temps perdut i de la política partidista que tot ho encalla.

stats