Reconeixements

L’ARA, finalista en dos premis internacionals WAN-IFRA

El diari ha estat seleccionat per l’interactiu ‘SOS: el Montseny s’ofega’ i per la campanya ‘Descarta el cunyadisme’

Wanifra ara
ARA
30/03/2026
3 min

WAN-IFRA, l’Associació Mundial d’Editors de Notícies, ha anunciat els finalistes dels Digital Media Awards 2026, considerats un dels reconeixements internacionals més prestigiosos del sector. En aquesta edició, l’ARA ha estat seleccionat com a finalista en dues categories: Millor visualització de dades, per l’interactiu SOS: el Montseny s’ofega, i Millor campanya de màrqueting per Descarta el cunyadisme.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els premis han rebut aquest any 811 candidatures d’arreu del món, de les quals 278 han arribat a la fase final, en representació de 78 països. Els guanyadors es donaran a conèixer el 2 de juny a Marsella, en el marc del World News Media Congress 2026.

La categoria Millor visualització de dades premia treballs que aconsegueixen convertir la informació complexa en relats clars, atractius i accessibles. És per això que ha estat distingit SOS: el Montseny s’ofega, una investigació multimèdia que combina periodisme de dades, anàlisi satel·litària i narrativa visual per explicar com el Parc Natural del Montseny ha perdut prop de 900 hectàrees de bosc en els últims vint anys. El projecte és fruit de la col·laboració entre l’ARA, els investigadors i acadèmics de la UB i la UNAM, els experts del CREAF i la direcció del parc.

L'interactiu "SOS: el Montseny s’ofega" és una investigació multimèdia que explica com el Parc Natural del Montseny ha perdut prop de 900 hectàrees de bosc en els últims vint anys.

L’interactiu posa el focus en una idea aparentment contraintuïtiva: el bosc no es degrada només per la sequera, sinó també per la manca de gestió forestal i pel seu creixement descontrolat. A través de mapes interactius, comparadors visuals i gràfics pensats per facilitar-ne la comprensió, el reportatge identifica els principals factors que expliquen el deteriorament del Montseny i recull també la veu de científics i especialistes per apuntar possibles solucions. 

La segona nominació és per a Descarta el cunyadisme, finalista en la categoria de Millor campanya de màrqueting per a una marca periodística, que reconeix les campanyes més impactants impulsades per mitjans per fer créixer l’audiència, reforçar el posicionament de marca i enfortir la confiança i el valor públic del periodisme.

Descarta el cunyadisme

La campanya parteix d’una figura molt reconeixible de l’imaginari popular: la del “cunyat” que opina amb seguretat sobre qualsevol tema, sovint a partir de tòpics, prejudicis o desinformació. Converteix el cunyadisme en un antagonista i reivindica el periodisme com la millor eina per rebatre afirmacions infundades amb dades contrastades i context que es poden llegir en els seus continguts. 

La idea creativa s’inspira en els codis visuals propis del llenguatge mem, reinterpretats amb el to i la identitat de marca de l’ARA. El resultat és una campanya que combina humor i precisió informativa per posar en valor un periodisme útil, capaç de fomentar el pensament crític en un context marcat per la desinformació.

Aquests dos reconeixements situen l’ARA entre els mitjans finalistes d’uns premis que distingeixen alguns dels projectes més destacats del periodisme digital, la innovació de producte i la relació amb les audiències a escala internacional. 

Si, com l’Associació Mundial d’Editors de Notícies, també valores el nostre periodisme, t’animem a fer-te una subscripció a l’ARA en la modalitat que prefereixis. I si ja ets subscriptor/a, pots ajudar-nos a fer créixer la comunitat regalant una subscripció a qui vulguis amb un descompte exclusiu.

stats