Sèries
Mèdia 05/08/2021

El malson psicològic de 'Cruel summer' arriba a Amazon

La sèrie juga amb la fragmentació del punt de vista narratiu i la temporalitat

3 min
Les dues protagonistes de 'Cruel summer'

BarcelonaL'adolescència és una època d'intenses preguntes a l'entorn de la pròpia identitat. A Cruel summer, una de les apostes d'Amazon en format minisèrie per a aquest estiu, l'espectador s'enfronta a un retrat calidoscòpic de la complicada Jeanette Turner. A mig camí entre el drama teen i el thriller psicològic, la sèrie arriba aquest divendres al catàleg del gegant de l'streaming després d'haver tingut un bon recorregut als Estats Units.

Una de les peculiaritats de la sèrie és que se centra en tres dies concrets: el 21 de juny –moment que marca l'inici de l'estiu– dels anys 1993, 1994 i 1995. En el primer any, la Jeanette és una adolescent dubitativa i insegura, amb ferros a les dents i ulleres tal com correspon al clixé de nerd. Al segon any, s'ha transmutat en una mena de còpia de la Kate Wallis, la noia més popular de l'institut. En canvi, el 1995, la foscor s'abat sobre la seva cara: s'ha convertit en una de les persones més odiades d'Amèrica per un fet relacionat amb la desaparició, precisament, de Wallis un any enrere. El muntatge de la sèrie alterna constantment entre les tres línies temporals, de manera que s'acaba traçant un cert discurs sobre les causes i conseqüències de les petites decisions que es prenen en el dia a dia.

"¿Algun dia seré, així de cop, bonica i popular i tothom es fixarà en mi?", li pregunta la Jeanette el primer 21 de juny, que és també el dia del seu aniversari. L'anhel de passar pel món presa en consideració, la cruel competició als instituts per aquesta entelèquia anomenada popularitat, la descoberta de la sexualitat i el desig o les famílies en declivi són alguns dels temes que enfila aquesta minisèrie, de tonalitats clarament obscures.

La fractura temporal no és l'únic trencament de la narració lineal que aplica Cruel summer. Com ja passava a The affair, hi ha també un desdoblament dels punts de vista. La noia segrestada també explica la seva versió de la història i, de la mateixa manera que la fictícia ciutat de Skylin, a Texas, acaba posicionant-se a favor d'una o altra de les protagonistes, també l'espectador es veu empès a intentar jutjar quin dels dos relats és més versemblant.

L'elecció de traslladar l'acció als anys 90 permet recuperar algunes de les bandes i solistes que van marcar aquella dècada, com Garbage, The Cranberries, Susan Voelz, Tiger Trap o Mazzy Star. En aquest sentit, segueix l'estela d'altres sèries que –després d'haver esgotat el revival dels vuitanta– han triat per revisitar i reavaluar una època de ressaca i desencís, després del colorisme i la despreocupació del decenni anterior. La recuperació dels 90 passa també per remakes de títols clàssics de l'època com Rugrats, El príncipe de Bel-Air o Walker Texas Ranger.

Al darrere d'aquesta sèrie hi ha el guionista i dramaturg Bert V. Royal, que s'ha especialitzat en explorar l'univers adolescent. Nascut a Colorado fa 43 anys, es va donar a conèixer amb l'obra Dog sees God: Confessions of a teenage blockhead, que va ser una petita sensació a Off-Broadway l'any 2005. En el món del cinema, va firmar el guió de la pel·lícula Easy A. El repartiment està encapçalat per la quasi debutant Chiara Aurelia, que interpreta en realitat tres Jeanettes ben diferents, i Olivia Holt com a noia segrestada. Froy Gutiérrez, Harley Quinn Smith o Brooklyn Sudano completen el càsting principal d'una sèrie que té l'actriu Jessica Biel com a productora.

Cruel summer va debutar a l'abril als Estats Units. I ho va fer com a ficció més vista del canal de cable Freeform, propietat de Disney: 3,81 milions de persones la van veure a través d'un dispositiu o altre, durant la primera setmana. Les crítiques americanes, a més, han sigut majoritàriament positives.

stats