Mèdia 28/01/2022

Ofensiva parlamentària pels vincles de TV3 amb el 3% de Convergència

La cúpula de la Corporació defensa les contractacions a la productora Triacom i subratlla que l'ens no està encausat

4 min
Imatge d’arxiu dels estudis centrals de TV3.

BarcelonaEl finançament il·legal de Convergència encara fa créixer núvols sobre l'honorabilitat de TV3, que els directius volen foragitar mentre una part significativa de l'arc parlamentari els atia. Una filtració periodística de la investigació que lidera el jutge Santiago Pedraz ha centrat avui la Comissió de Control al Parlament de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. En concret, s'ha discutit entorn dels diners pagats a la productora Triacom durant el període 2008-2016, empresa a la qual s'acusa de pagar factures per feines inexistents i sufragar d’aquesta manera opaca empreses que havien treballat per a Convergència. Cinc partits –tots menys Junts i la CUP– han formulat preguntes al respecte.

La diferència entre dues xifres és la que alimenta les especulacions. D'una banda, hi ha els 27,3 milions d'euros que va ingressar de TV3 la productora dirigida per Oriol Carbó, exgerent de la mateixa TV3, entre el 2010 i el 2016, segons dades publicades als mitjans i presentades a la cambra per la diputada republicana Raquel Sans. De l'altra, els 14,7 milions que va pagar Triacom a Mediapro perquè executés tècnicament aquests programes, entre els quals hi havia el cèlebre El gran dictat. La diferència són uns 2 milions d'euros anuals.

Vicent Sanchis, director de TV3, ha recordat durant la sessió que ell va accedir al càrrec després d'aquest període, però igualment ha contemporitzat l'aparició d'aquests articles de premsa, recordant que es basaven en "unes filtracions susceptibles de ser parcials i interessades". A més, ha suggerit que no tot el marge entre el que facturava i el que subcontractava Triacom era benefici net, ja que assumia partides com la idea, l'equip de guionistes i el presentador. "En tot cas, la Corporació ha ajudat els dos cops que ens han requerit informació", ha dit el directiu en referència a les dues sol·licituds rebudes per la televisió pública, el 2019 i el 2021. "TV3 no és pas part encausada", ha subratllat. I la presidenta en funcions de la Corporació, Núria Llorach, ha insistit en el fet que ni tan sols tenen accés al procediment.

Dos dels partits –En Comú Podem i el PSC– han assenyalat l'anterior president de la Corporació, Brauli Duart, com a responsable del que consideren un sobrecost en l'adjudicació. Tot i que les contractacions a Triacom van començar durant el tripartit, la diputada Beatriz Silva ha recordat que "quan Convergència va guanyar les eleccions, aquesta productora va multiplicar per quatre els ingressos provinents de TV3, fins al punt que en algun moment el 92% dels diners que ingressava provenien de la televisió pública". Durant la sessió s'ha atribuït una relació estreta entre Duart i David Madí.

"Els filtres no van fallar"

Sanchis ha volgut defensar, tanmateix, la normalitat de les contractacions fetes aquells anys. "Els filtres no van fallar de cap manera. Requerits pels tribunals, nosaltres hem passat una comptabilitat absolutament clara i transparent que diu que els preus pagats a una productora a canvi d'uns programes que van arribar a aquesta casa són els adequats. Són els corresponents en aquell moment a un programa d'aquelles característiques, al mercat".

Part de les intervencions s'han centrat en demanar si actualment hi ha els mecanismes per evitar que es produeixin casos similars. La cúpula de la CCMA ha recordat que el 2016 es va implantar una mesa de contractació que n'assegura com a mínim la transparència. "La contractació a les televisions públiques està exclosa de la llei de contractes del servei públic", ha insistit Llorach. "Però tot i això, el 2016 la Corporació es va dotar d'una norma reguladora per contractar. I és l'única televisió pública de l'estat espanyol que disposa d'una norma reguladora. La resta es basen en aquesta exclusió, que els permet escollir a dit quines empreses executen els seus contractes".

Des de les files del PP, Lorena Roldán ha demanat que mentre no s'aclarís el paper de Mediapro en aquest entramat es deixés de comptar amb l'empresa com a proveïdora. També Anna Grau, de Cs, ha qüestionat la relació de TV3 amb la productora de Jaume Roures i Tatxo Benet. "No han deixat de contractar aquesta productora. Si se'ls acaba el paper de vàter, el compren a Mediapro. O es gasten 150.000 euros en externalitzar el canal de YouTube. És aquest el seu regal de comiat, senyor Sanchis?", li ha etzibat la diputada taronja. L'al·ludit ha respost: "Nosaltres, sense condemna, sense cap judici, no podem descartar dels concursos una de les principals productores d'aquest país. Si ho féssim incorreríem en prevaricació". En una intervenció posterior, Llorach ha xifrat en 33.000 euros l'import del contracte i ha criticat que es faci córrer una xifra, publicada en premsa, incorrecta.

Equilibri amb partida extra

La sessió ha servit també per conèixer el tancament econòmic provisional de l'exercici del 2021. La Corporació ha tancat amb un dèficit de 171.000 euros, després de rebre in extremis una aportació extraordinària de la Generalitat de 6,6 milions d'euros. Aquest any s'han facturat 48,5 milions d'euros en publicitat (el 2020 van ser 41,9) i s'han aconseguit 6,5 milions més en vendes i marxandatge. Hi ha pendent, mentrestant, l'anomenat conflicte de l'IVA. Llorach va quantificar en 23,7 milions el que considera que deu l'Estat, una quantitat susceptible de créixer els pròxims anys. "Com que no tenim aquests diners, tenim problemes de liquiditat i tresoreria, que cobrim amb pòlisses. Els nostres assessors jurídics confien que la resolució serà satisfactòria, però no a curt termini".

stats