Control editorial
Mèdia 15/02/2022

Les polèmiques a Spotify es multipliquen mentre la companyia es dessagna a borsa

Denuncien la plataforma per promocionar cançons antivacunes

3 min
L'aplicació mòbil de Spotify. / SPOTIFY

Barcelona"El meu cos, el meu temple, la meva tria, les meves regles. Pares, traieu els nens de l'escola, perquè volen crear una raça satànica amb la joventut: només vacunes, vegetals i fruites". El raper Remeece canta aquests versos a boca descoberta en un metro novaiorquès ple a vessar de gent amb mascareta (i cara de circumstàncies). És el vídeo oficial del seu himne antivacunes Dont tek di vaccine, una de les diverses cançons amb contingut similar que Spotify ha estat promocionant servint-la a les llistes automàtiques que proposa als seus usuaris.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Plou sobre mullat, perquè la companyia encara arrossega els efectes de la polèmica sobre el podcast de Joe Rogan, que va contractar en exclusiva per 100 milions de dòlars i en el qual s'han convidat uns quants antivacunes il·lustres perquè disseminin les seves teories contràries al consens científic. Un grup de músics encapçalats per Neil Young han retirat la música de la plataforma, en senyal de protesta, però Spotify branda la llibertat d'expressió per mantenir el programa radiofònic en el seu catàleg.

Tot plegat s'apunta com a causa probable del fort descens en borsa que està patint la companyia en aquest últim mes. El 18 de gener les seves accions cotitzaven a 210,87 dòlars. Aquest dilluns, en canvi, havien caigut fins als 162,21 dòlars, la qual cosa suposa una patacada del 23,07%, que aguditza una tendència negativa des que l'1 de novembre es va marcar un màxim per acció de 300,95 dòlars.

La crisi de reputació ha empès Daniel Ek, el director general de Spotify, a pronunciar-se en el blog de la plataforma. "Escull quasi qualsevol tema i segur que trobes gent amb opinions a una banda i l'altra", escrivia. "Personalment, hi ha molta gent i missatges a Spotify amb els quals discrepo enormement. Sabem que hem de jugar un paper important en la defensa de l'expressió dels creadors alhora que ho equilibrem amb la seguretat dels nostres usuaris".

L'executiu, però, sí que admetia no haver estat prou transparent i es comprometia a deixar clares les línies vermelles que han de seguir els continguts que es pengen a Spotify. "M'ha quedat clar que tenim l'obligació de fer més per aportar equilibri i accés a la informació majoritàriament acceptada per les comunitats mèdiques i científiques, que ens guien a través d'aquests temps sense precedents", assegurava, i anunciava que aquells podcasts que versessin sobre el covid tindrien un anunci previ amb un enllaç a un repositori de recursos informatius sobre la malaltia i les maneres de combatre-la.

Episodis eliminats

Malgrat aquesta aparent defensa de la neutralitat, el cert és que una setantena d'episodis del podcast de Joe Rogan han desaparegut discretament. En el decurs dels últims dies, s'havia assenyalat també com en les emissions el locutor havia fet servir la paraula nigger (un terme pejoratiu per negre que, en l'ecosistema comunicatiu americà, està proscrit per als blancs, fins i tot per citar el que ha dit algú altre). Alguns dels capítols eliminats incloïen el locutor fent servir el terme. I Ek, per la seva part, ha anunciat que igualarà els 100 milions de dòlars oferts a Rogan comprant continguts centrats en la defensa dels col·lectius vulnerables.

En tot cas, la nova polèmica –destapada pel diari The Observer aquest diumenge– no afecta els podcasts sinó la part musical. I, en aquest cas, emparar-se en la llibertat de creació no és suficient, ja que l'algoritme ha acabat amplificant –cal entendre que de manera inadvertida– cançons antivacunes proposant-les a usuaris a través del motor de recomanacions. "Han enganyat tot el món amb les proves PCR. La policia del pensament està patrullant. ¿No veieu què s'està preparant? Tot acabarà un cop la gent es revolti", es podia sentir en un altre dels temes. Arran de la denúncia pública, el servei ha eliminat algunes de les cançons, però d'altres encara estan disponibles.

Hi va haver un temps (relativament) feliç per a Spotify, quan el principal problema per a la seva imatge eren les queixes recurrents dels artistes pels pocs diners que obtenien. Haver fet un pas per convertir-se en una ràdio global, però, li està passant factura, en imatge i a la borsa. 

De qui són les lletres de les cançons?

Per acabar de complicar la setmana a l'empresa sueca, els grups My Bloody Valentine i Cocteau Twins han denunciat que les lletres que apareixen al servei d'algunes de les seves cançons no es corresponen ni remotament amb la realitat i són "insultants". Això ha obert el debat sobre de qui són propietat les paraules de les cançons i si es poden reproduir sense permís dels autors. Molts músics prefereixen no fixar les lletres de les seves cançons en els llibrets dels seus discos, com a opció estètica, per no distreure de la música o senzillament perquè prefereixen deixar-les obertes en comptes de fixar-les. My Bloody Valentine, per exemple, són famosos per enterrar la línia vocal en un mar de guitarres atmosfèriques i, per tant, forma part de la seva proposta que les lletres siguin inaudibles i difícils de desxifrar. Spotify les inclou per defecte a través d'un acord amb l'empresa Musixmacht. Aquesta companyia també genera descontentament en el sector, ja que el sistema de transcripció es basa en pocs editors en nòmina i una comunitat de milions de voluntaris no retribuïts, de manera que la immensa majoria de propostes enviades no són revisades per professionals.

stats