Ficció
Mèdia Sèries 08/07/2022

Com ha aconseguit 'Stranger things' que 'Running up that hill' sigui la cançó del moment?

El tema dels anys 80, de Kate Bush, juga un paper fonamental en la quarta temporada de la sèrie, que l'1 de juliol estrena la seva última part

5 min
La Max en un moment de la quarta temporada

BarcelonaSi us heu arribat a la quarta temporada de Stranger things, segurament us deveu haver sorprès a vosaltres mateixos taral·lejant la tornada de Running up that hill, el tema del 1985 de la britànica Kate Bush. La cançó, amb un punt èpic i també oníric, juga un paper fonamental en la nova entrega de la sèrie de ciència-ficció: és el salvavides de la Max (Sadie Sink) quan l'assetja el dimoni Vecna, el dolent oficial de la temporada, i, per tant, sona de manera recurrent. Aquest divendres Stranger things estrena la segona part de la quarta temporada –es tracta dels episodis 8 i 9, d'una hora i mitja i dues hores i 19 minuts, respectivament– amb la cançó de Kate Bush propulsada al capdavant de les llistes dels temes més escoltats de Spotify, així com als primers llocs d'èxits del Regne Unit i els Estats Units, fent ombra a cançons com As it was de Harry Styles. En ple 2022 la cançó de moda és un tema de mitjans dels anys 80 que l'actriu Sadie Sink no havia sentit mai.

Bush va començar la seva carrera l'any 1978, quan tenia 19 anys i molt abans que naixés cap centennial. Abans que el seu tema aparegués a Stranger things la cantant britànica era una desconeguda per a les generacions més joves. Després de l'estrena de la sèrie de ciència-ficció, el hashtag #runningupthathill (en referència al títol de la cançó) ha generat a TikTok més de 700 milions de visualitzacions. La xarxa social preferida dels més joves s'ha omplert de vídeos de tot tipus que van acompanyats d'un fragment de trenta segons de la cançó.

Agraïment de Kate Bush

La cantant britànica no sol fer gaires declaracions, però s'ha mostrat encantada amb la resurrecció del seu tema. "Estic aclaparada per l'escalada d'afecte i suport que està rebent la cançó, i perquè tot està sent molt ràpid, com si estigués impulsat per una mena de força elemental. Haig de reconèixer que estic molt emocionada. Gràcies per convertir la cançó en un número u d'una manera tan inesperada", deia Bush la setmana passada a través de la seva pàgina web. La cantant assegura que al convertir el tema en un "talismà" per a la Max, la cançó s'ha situat en el centre emocional de la trama.

La responsable de la tria de Running up that hill és Nora Felder, supervisora musical de Stranger things. Va ser ella qui va proposar als germans Duffer, creadors de la sèrie, utilitzar-la per acompanyar la Max en els seus contactes amb el Món del Revés. "Em va semblar que els acords intensos de la cançó podien connectar bé amb les emocions de la Max i el tema va anar guanyant significats a mesura que hi pensava", explica Felder a Variety. La cançó no només té importància en la trama sinó que també afegeix simbolisme a la sèrie gràcies a versos com "If I only could / I'd make a deal with God / And I'd get him to swap our places" (Si pogués, faria un pacte amb Déu perquè ens intercanviéssim els llocs), que poden ser entesos com una referència al trauma que arrossega la Max per la mort del seu germanastre, el Billy, però també com una crida desesperada per abandonar la foscor en què està instal·lada la noia.

En la seva croada per aconseguir convèncer els Duffer que Running up that hill era la millor opció per a la banda sonora de la sèrie, Felder va tenir una aliada, Winona Ryder, que interpreta la Joyce a Stranger things. En l'estrena de la nova temporada, Ryder, nascuda l'any 1971, va trencar la seva sòbria vestimenta –vestit jaqueta negra i camisa blanca– amb un pin amb la cara de Kate Bush. En una entrevista al USA Today, l'actriu recordava la seva fascinació per la cantant: "Estic obsessionada amb ella des que era nena. Durant els últims set anys he anat deixant pistes en el set de rodatge vestint totes les meves samarretes de Kate Bush. A l'escola, quan tocava anar a canviar-se per les classes de gimnàs, moltes vegades no ho feia, em quedava en un racó amb els auriculars escoltant-la. És una de les meves heroïnes". Trenta-set anys després, adolescents de tot el món imiten Ryder i escolten Running up that hill en bucle.

Altres cançons 'vintage' amb segones vides televisives

1.
'Gotta get up' (Harry Nilsson)

'Russian doll' (Netflix)

'Russian doll'

La Nadia, la protagonista de la sèrie, viu a la Nova York actual però el seu estil sembla d'una altra època, de quan la ciutat era territori de la contracultura. Amb aquest posat no és estrany que el tema Gotta get up, del 1971, l'acompanyi en el seu cicle (quasi) etern de morts accidentals i resurreccions inesperades. La cançó sona tantes vegades a la sèrie que l'espectador pot passar d'adorar-la a odiar-la. Gotta get up la van triar les cocreadores de la sèrie, Leslye Headland i Natasha Lyonne, que també n'és la protagonista. "Per a mi Harry Nilsson ha sigut una figura clau de la meva vida per ser part d'un llinatge de persones que van picar a la porta de la mort, tot i que en el seu cas no va sobreviure". Nilsson va morir el 1994 d'un atac de cor després d'anys d'addicció a les drogues. Per la seva banda, Lyonne també va tenir problemes d'addicions i va haver de sotmetre's a una operació a cor obert.

2.
'Hello, it's me' (Todd Rundgren)

'And just like that' (HBO Max)

A And just like that les protagonistes són la Miranda, la Carrie i la Charlotte.

No, no és la cançó d'Adele, sinó el tema que Todd Rundgren va publicar el 1968 amb el seu grup Nazz i que el 1971 va enregistrar en solitari. El tema té un paper central en l'spin-off de Sexo en Nueva York: és una de les cançons preferides del Big i l'última que escolta amb la Carrie abans de la seva sobtada mort. Hello, it's me sona en diverses ocasions al llarg de la temporada, la més lacrimògena és durant el funeral del Big. El seu estil nostàlgic i l'associació amb un moment dramàtic per a la protagonista de la sèrie fa que sigui impossible escoltar-la sense que se t'encongeixi una mica el cor.

3.
'Don't stop believin'' (Journey)

'Glee' (Netflix)

Els protagonistes de Glee

La cançó dels Journey ha aparegut en infinitats de pel·lícules i sèries. Va ser la cançó amb la qual es tancava Los Soprano, però per a unes quantes generacions és la sèrie amb què començava Glee, la fantasia musical de Ryan Murphy. El tema sona en sis episodis de la sèrie i la versió que va enregistrar el repartiment de la comèdia va entrar en el top cinc de vendes digitals als Estats Units, Irlanda, el Regne Unit i Austràlia. No només va ser un èxit de vendes, sinó que també va deixar empremta en el cultura pop; només cal veure quina cançó va triar Eufòria per a la seva gala de repesca.

stats