Ficció

París torna a ser la ciutat de l'amor? Les sèries i pel·lícules de plataforma diuen que sí

Ficcions com ‘L'estiu que em vaig enamorar’, ‘El otro París’ o ‘Champagne problems’ tornen a situar la capital francesa com la Meca del romanticisme

Una escena d''El otro París'
19/10/2025
4 min

BarcelonaEl concepte de romanticisme varia segons cada persona, però durant molts anys París ha estat anomenada la ciutat de l'amor i, en els últims mesos, sèries i pel·lícules de plataformes d'estríming s'han abonat a intentar recuperar aquesta imatge idealitzada de la capital francesa. Una de les produccions que ho han fet de manera més explícita ha estat L'estiu que em vaig enamorar, un dels grans fenòmens de la temporada. En aquesta sèrie, creada per la nord-americana Jenny Han i basada en una trilogia escrita per ella mateixa, la Belly intenta escapar-se d'un triangle amorós mudant-se a París, la ciutat on es retrobarà amb ella mateixa i on també es decidirà per un dels dos germans que li han fet ballar el cor durant anys.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La trama d'aquesta sèrie juvenil és de tot menys original i, de fet, és una clara picada d'ullet a Sabrina, una de les pel·lícules més cèlebres d'Audrey Hepburn i un dels referents estilístics i narratius d'aquesta ficció d'Amazon. Als llibres originals de Han, la Belly marxava a Espanya. A l'hora de traslladar l'acció a la pantalla petita, la creadora va decidir que se n'anés a París, un destí que li semblava més romàntic. "Sempre m'ha agradat la idea d'una noia anant a París a trobar-se amb ella mateixa i enamorant-se, és molt més romàntic", explicava a Entertainment Weekly sobre el canvi de localització. El tram final de la sèrie es va rodar a la capital francesa i la visió que es trasllada a l'espectador de la ciutat és força idealitzada: malgrat tenir feines precàries i treballar sense contracte, la Belly acaba vivint en un apartament amb vistes al Sacré Coeur (igual que Sabrina a la pel·lícula del 1954).

La Belly, la protagonista de 'L'estiu que em vaig enamorar', a París.

La passió parisenca de Netflix

Una de les últimes comèdies romàntiques estrenades per Netflix també té París com a rerefons. A El otro París una aspirant a artista de Texas s'apunta a un reality show de cites que ha de tenir lloc a la capital francesa i que li ha de permetre pagar-se l'escola d'art parisenca on ja ha estat admesa. A l'hora de la veritat, el programa es grava en un altre París, el que hi ha a Texas. Així i tot, el clímax de la pel·lícula sí que té lloc a la Ciutat de la Llum.

Netflix fa temps que empeny perquè París recuperi l'estatus de ciutat romàntica que havia tingut en el passat. Un dels exemples més evidents de la fascinació que produeix la ciutat en les produccions nord-americanes és Emily a París, que al desembre estrenarà la cinquena temporada. Protagonitzada per Lily Collins, la sèrie explica l'arribada d'una nord-americana a París i les seves vicissituds professionals i amoroses. La ficció cau en tots els tòpics sobre la ciutat i els francesos i també incorre en detalls poc realistes, com el fet que l'Emily pugui desenvolupar la seva vida a França sense parlar francès. Així i tot, la sèrie ha estat un revulsiu per al turisme de la ciutat i ha donat peu al conegut com a "efecte Emily". El 2024 un estudi del Centre Nacional del Cinema i la Imatge de França assenyalava que un 38% dels turistes enquestats citaven la sèrie com una de les raons que els havien impulsat a visitar la ciutat (un 11% triaven Lupin com a motiu). Quan la quarta temporada va traslladar part de la seva acció a Itàlia, Emmanuel Macron va sortir ràpidament a dir que lluitarien perquè la sèrie es quedés a França. "Crec que és bona per a la imatge de França. Emily a París és superpositiva en termes d'atracció per al país. Per al meu negoci, és una molt bona iniciativa", va dir Macron a Variety. De fet, la dona del president, Brigitte Macron, va fer un cameo a la quarta temporada.

La idea d'una noia nord-americana que troba l'amor a París es repetirà en una de les pel·lícules que Netflix té preparades per a aquest Nadal, Champagne problems, prevista per al 19 de novembre. En aquest cas, la protagonista és una executiva que viatja a França per encarregar-se de la compra d'una famosa marca de xampany. Només arribar a la capital, viurà un tòrrid idil·li amb un parisenc que resultarà ser fill del propietari de la marca que ha de comprar. Els americans no són els únics que estan explotant el suposat caràcter romàntic de París sinó que els mateixos francesos s’hi han llançat. També a Netflix fa poques setmanes que s'ha estrenat French lover, amb Omar Sy (Lupin) en el paper d'un actor que s'enamora d'una cambrera acabada de divorciar. La cinta fa tres setmanes que està en el rànquing de les deu pel·lícules de parla no anglesa més vistes de la plataforma.

Després dels Jocs Olímpics del 2024 i de l'impacte de sèries com Emily a París, la capital francesa viu un esclat de turisme que preocupa els veïns de barris com Montmartre. El 2024 la regió de París va rebre 48,7 milions de visitants i s'espera que el 2025 la xifra sigui superior. Segons Reuters, les autoritats parisenques asseguren que el gener d'aquest any ja van detectar un increment del 20% de reserves en comparació amb el 2024. La fascinació televisiva per París no sembla tenir aturador: The White Lotus, una de les sèries que més contribueixen a l'augment del turisme amb les seves localitzacions, ha triat França com a escenari de la quarta temporada.

stats