El 'thriller' policíac del creador de 'Gambito de dama' que triomfa a Netflix
'Dept. Q', basada en una saga de novel·les daneses, està protagonitzada per Matthew Goode
BarcelonaUn policia malcarat però brillant i perseverant. Aquest és un dels grans tòpics de la ficció detectivesca que, malgrat haver estat explotat fins a l'extenuació, continua funcionant. Un nou exemple d'això és la sèrie Dept.Q, estrenada recentment a Netlix i que ja ha entrat al rànquing del més vist de la plataforma. La producció arriba amb l'aval de ser un projecte del creador del superèxit Gambito de dama, Scott Frank, i comptar amb un repartiment molt solvent encapçalat per Matthew Goode, amb una trajectòria que en televisió va des de Downton Abbey, a The good wife i The Crown.
Dept.Q és un nordic noir passat per un filtre escocès, cosa que fa inevitables les comparacions amb altres thrillers policíacs i detectivescs com Line of duty o Shetland. La sèrie adapta una saga de deu novel·les de l'escriptor danès Jussi Adler-Olsen de la qual ja es va fer una adaptació televisiva a Dinamarca en format telefilm. En la versió que ha estrenat Netflix, ambientada a Edimburg, Matthew Goode és Carl Morck, un policia anglès que viu a Escòcia i que torna a la feina després d'una llarga baixa per un tiroteig. No només ell va resultar ferit, sinó que el seu company i millor amic va quedar paralític i un jove agent va morir, dos fets dels quals se sent culpable.
Morck és fatxenda i desagradable amb els seus companys. Per evitar problemes, la seva cap li encomana encarregar-se d'una nova unitat que ha d'investigar casos antics que van quedar sense resoldre i el desterra al soterrani de la comissaria. Entre urinaris rovellats, pols i humitat, Morck i els seus ajudants –un refugiat sirià amb cops amagats i una jove policia que també arrossega una bona dosi de trauma– comencen a gratar en la desaparició de Merritt Lingard, una jove i ambiciosa fiscal a la qual es va donar per morta tot i que mai se'n va trobar el cos. A mesura que avancen en la investigació d'aquest cas recaragolat i amb punts de truculència, la relació entre els membres de l'equip s'estreny, un dels aspectes més interessants de la sèrie.
A banda de conviure amb els seus companys, Morck també ha d'aprendre a entendre's amb el seu fillastre adolescent, del qual té la custòdia per desig de la seva exdona i mare del noi, i amb la psiquiatra que ha de visitar regularment per ordre dels seus caps.
Un personatge pensat per a Matthew Goode
Scott Frank, que ha escrit o coescrit els nou episodis de la sèrie i n'ha dirigit sis, confessa que sempre va pensar en Matthew Goode per interpretar el protagonista perquè ja havien treballat junts a la pel·lícula The Lookout (2007). "Estic segur que la gent de Netflix volia un "nom" més gran, ja que el cost de la sèrie seria elevat per a la seva divisió britànica", explica Frank a Vanity Fair. "Però quan vaig assenyalar la diversitat de papers que havia interpretat Matthew, així com el fet que, avui dia, la majoria de les vegades és la sèrie la que fa l'estrella, i no al revés, van donar l'aprovació i després no van expressar res més que un gran entusiasme per la seva actuació", afegeix. Goode admet que és conscient que potser no era una cara prou popular i que, tot i que la seva carrera és extensa, sempre ha mantingut un perfil baix. "El Frank va haver de lluitar per mi perquè, siguem sincers, no soc Tom Hardy o Zendaya", diu.
Goode, així com la resta del repartiment de Dept. Q, ha assegurat que està obert a fer més temporades, una possibilitat més que probable si es té en compte que Adler-Olsen ha escrit deu llibres sobre els casos de Morck. "Encara hi ha molts misteris sobre molts dels personatges. Tant de bo això sigui un senyal que hi haurà més temporades", afegeix.