Guerra a Gaza

Espanya confirma que es retirarà d'Eurovisió si Israel continua al festival

RTVE se suma al boicot contra l'estat hebreu de països com Irlanda i els Països Baixos

Yuval Raphael, representant d'Israel en l'última edició del festival d'Eurovisió, celebrat el maig del 2025 a Basilea
16/09/2025
3 min

BarcelonaEl consell d'administració de RTVE ha decidit que Espanya es retiri d'Eurovisió si Israel continua participant-hi. La mesura es pren arran de la proposta del president de l'ens, José Pablo López, de retirar-se del festival si Israel participa en la pròxima edició, que se celebrarà el 16 de maig del 2026 a Viena. El consell de RTVE està format per 15 membres, cinc dels quals són proposats pel PSOE, quatre pel PP, dos per Sumar i la resta per Junts, ERC, el PNB i Podem. El boicot d'Espanya a la participació d'Israel s'ha aprovat per majoria absoluta de l'òrgan d'administració de la corporació, amb deu vots a favor, quatre en contra i una abstenció (per part de Junts). La decisió de RTVE és un pas més en l'estratègia de pressió del govern espanyol contra Israel per la guerra a Gaza.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Espanya és un dels països que formen part dels anomenats big five, que són els que aporten més diners a la Unió Europea de Radiodifusió, que és qui gestiona el festival. La resta del grup el formen França, el Regne Unit, Itàlia i Alemanya, i aquests dos últims ja han manifestat la seva voluntat que Israel continuï participant a Eurovisió. Aquest any són diversos els països que han fet una crida al boicot si Israel continua concursant a Eurovisió. Els Països Baixos, Irlanda, Islàndia i Eslovènia han afirmat que no participaran en el festival si la UER insisteix en mantenir Israel en el certamen, i recorden que s'hi va prohibir la presència de Rússia per la invasió d'Ucraïna. La UER, però, encara no ha pres cap decisió, perquè està immersa en un període de consultes als diferents membres de l'organització per saber el seu parer sobre aquesta qüestió i decidir "com gestionar la participació i les tensions geopolítiques" que viu el festival. Les emissores i televisions públiques d'Europa tenen fins al desembre per confirmar la seva participació en el festival. "Depèn de cada membre decidir si vol participar en el concurs, i respectarem qualsevol decisió que prenguin les emissores", ha dit Martin Green, director d'Eurovisió.

La polèmica del televot

La presència d'Israel a Eurovisió fa anys que incòmoda alguns dels països participants en el festival, i la tensió no ha deixat d'augmentar des de l'inici de la guerra de Gaza. En l'edició del 2024, celebrada vuit mesos després de l'atemptat de Hamàs i de l'inici de l'ofensiva israeliana a Gaza, van ser diversos els països que van demanar que es vetés la participació d'Israel al festival, de la mateixa manera que s'ha fet amb Rússia, però això encara no ha passat. Aquell any la participació va estar envoltada de polèmica: inicialment l'organització va rebutjar la cançó d'Israel per contenir missatges polítics, i no va ser fins que van presentar una tercera opció "apolítica" que la UER va donar el seu vistiplau. A la final d'Eurovisió, el malestar generat per la participació d'Israel es va fer patent quan la cantant hebrea Eden Golan va sortir a l'escenari. La seva actuació va ser rebuda amb una barreja d'esbroncada, xiulets i tímids aplaudiments. Tot i això, Israel va quedar en cinquena posició en la classificació final gràcies als vots del públic: va rebre 323 vots del televot, malgrat que el jurat professional només n'hi havia atorgat 52.

En l'edició del 2025 la història es va repetir, i encara es va posar més en dubte el paper del vot popular, ja que Israel va quedar en segona posició gràcies al televot, que li va aportar 297 punts. Durant l'emissió de la final, RTVE va emetre un missatge de suport a Palestina i va desafiar així la consigna d'Eurovisió, que havia amenaçat amb "multes punitives" si els comentaristes espanyols mencionaven la guerra de Gaza, tal com havien fet durant les semifinals. "Davant dels drets humans, el silenci no és una opció. Pau i justícia per a Palestina", deia el text que va aparèixer sobreimpressionat en pantalla.

Es retransmetrà el festival?

Més enllà de la seva participació en el festival, aquest dimarts Compromís també ha reclamat a RTVE que en cap cas es retransmeti Eurovisió si Israel continua formant-ne part. "Donar segons per transmetre la idea d'un país modern, fins i tot si m'ho permeten LGBTI-friendly, d'un país genocida com Israel no pot estar al full de ruta d'una televisió pública democràtica i, per tant, no n'hi ha prou que Espanya no hi participi si es permet que Israel en formi part. Recordem que Rússia no hi pot participar, no cal donar-hi espai", ha dit el diputat de Compromís en el grup parlamentari Sumar Albert Ibáñez.

Tot i això, RTVE encara no ha pres cap decisió sobre aquesta qüestió. El que sí que han assegurat és que la decisió que s'ha pres avui no altera els plans de l'ens públic pel que fa al Benidorm Fest, el festival amb què la televisió pública tria el seu representant per Eurovisió. Asseguren que es tracta d'un festival "amb identitat pròpia i totalment consolidat".

stats