29/05/2021

Encerclats per les fronteres

2 min

El final del judici del 17-A no ha esvaït a Ripoll el terrible neguit de no haver sabut veure a temps una frontera invisible entre aquells nois magribins i la comunitat que creiaque els integrava. Les fronteres són sempre escenaris de violència. Ho hem vist a Ceuta però també ho veiem en aquests desnonaments en què “policia catalana sota mandat judicial” restableix violentament fronteres que separen el públic del privat, vorejant, trepitjant, el dret a un habitatge digne. La proclamació dels drets humans que tantes Constitucions invoquen és un intent d’ensorrar fronteres encara massa sòlides en les nostres creences i valors. Les fronteres, que van ser claus per crear illes “de civilització” -separant humans de bàrbars i ciutadans d’esclaus-, que van aixecar imperis, són avui el gran obstacle per avançar en el full de ruta humanitzador traçat per la Il·lustració.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Comencen al que anomenem “casa nostra”, equipada amb una alarma i una porta blindada, aïllada de zones comunitàries que ens farien la vida més fàcil si no hi renunciéssim per evitar conviure amb veïns que sovint ni sabem qui són i arribem a mirar amb la mateixa aprensió que el sensesostre de dos portals més enllà. Continuen en la “nostra normalitat”, que fa anormal i exclou de drets bàsics qui no arriba a certs estàndards, com denuncia amb tota la força del teatre Mare de sucre de Clàudia Cedó. I es fan fortes en el gènere. En el masclisme que posa límits a la vida de tantes dones i fa tants homes minusvàlids sense la seva submissió. La violència que genera és la millor prova de com deshumanitzen els privilegis.

Haver-nos alliberat de les muralles que envoltaven pobles i ciutats no ens ha ajudat a ser conscients de les moltes fronteres invisibles -culturals, econòmiques, religioses- que són defensades violentament per protegir el nostre reducte de privilegis. En ple segle XXI vivim escindits entre una teòrica defensa dels drets universals i una pràctica defensa dels privilegis: dels “drets per a uns quants”. Només la dreta extrema els reivindica obertament. La majoria social prefereix creure que defensar fronteres (i privilegis) és cosa dels poders econòmics i polítics. I no és cert: no hi ha “poders” cruels i egoistes i “gent” empàtica i generosa. Hi ha uns polítics que, al marge que tinguin poca o molta qualitat humana, saben que la majoria de “gent” els exigeix que defensin els seus privilegis, per molt que la que surt al carrer, s’organitza i es manifesta sovint sigui molt més solidària.

La defensa violenta de les fronteres, dels privilegis, és tan humana com humanament insostenible. També, i sobretot, com a part que som de la Natura. La Terra està dient prou havent-nos donat prou temps perquè hi aprenguem a viure. I aquest aprenentatge també passa per liquidar fronteres i privilegis. Ja hem après que som part dels éssers vius i que els cossos celestes no giren al voltant de la Terra. Hem d’acabar d’assumir que som una petita part del Tot i no pas el seu centre: per deixar de veure la mort com una gran tragèdia i per sobreviure com a espècie.

Albert Pla Nualart és lingüista i escriptor.

stats