25/11/2019

El perill de la cançó de l’enfadós amb les llengües a Catalunya

2 min

Els mitjans de comunicació i les xarxes bullen novament amb la mateixa cançó. No pas cantada per Cs, el PP o el govern espanyol sinó pel PSC amb el seu posicionament sobre les llengües i la immersió lingüística. Diuen que des de la tardor de 2017 la situació política que vivim invalida els pactes civils forjats a la Transició per ser un sol poble. És curiós que el PSC digui que els nacionalismes han instrumentalitzat la llengua amb un ús partidista perquè el català s’ha associat a la causa independentista. Quin nacionalisme els invalida? Qui ha menystingut i deixat de banda per posicions partidistes la llengua del país? N’hi ha prou amb tenir presents força debats al Parlament del país d’aquests últims temps.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Fer batalla política de la llengua em sembla irresponsable. Fer creure que el castellà no té prou entorn d’ús per ser après, que no s’aprèn en algunes escoles o que és menystingut em sembla irresponsable i una solemne falsedat. Vegeu l’últim Informe de Política Lingüística que acabem de presentar. Hi destaquem que el castellà té uns índexs de coneixement que freguen el 100% en totes les franges d’edat, que 9 dels 10 canals de televisió més vistos a Catalunya emeten en castellà o que es fan un 7,7% de sentències judicials, un 9,39% de documents notarials i un 8,79% de documents mercantils en català.

Qüestionar que el català sigui la primera llengua de l’escola i la base de la cultura escolar i vehicle en la docència em sembla perillós. D’entrada, l’avaluació a l’educació primària i secundària evidencien que els resultats de les competències en llengua catalana i castellana són similars. Un model més que mai necessari perquè la població nascuda a l’estranger ha passat d’un 1,5% el 1981 al 18,2% actualment, amb llengües primeres diferents del català i el castellà: àrab, romanès i amazic, les més freqüents. Sí que tenim l’obligació de promoure una apropiació, la de la llengua del país per a tots els ciutadans per igualar drets i oportunitats econòmiques i socials. Una apropiació compatible amb el respecte a la diversitat lingüística i a la realitat sociolingüística. El sistema educatiu de Catalunya involucra amb èxit els nouvinguts, de manera tranquil·la, amb respecte i tolerància, amb domini del català i el castellà en acabar els estudis obligatoris i sense que sigui obstacle a l’aprenentatge de llengües terceres, o quartes, com a la Val d'Aran.

Voler fer trontollar aquest sistema apel·lant a un model plurilingüe i la defensa de la diversitat com a escut disfressa un engany. La trampa de voler fer-nos renunciar al model educatiu, vàlid i vigent, que capacita tothom per optar a la llengua del país, sigui quin en sigui l’origen. Imprescindible avui encara més perquè Catalunya sigui una única comunitat, modelada per l’heterogeneïtat cultural i lingüística. Hi guanyarien els alumnes amb el posicionament socialista sobre l’educació i les llengües? Hi guanyarà algú? Què?

Com la cançó de l'enfadós, ara el PSC obre novament la porta a harmonitzar-nos, també lingüísticament. Quina por fa en aquest context sentir propostes de pluralitat lingüística, quan hem viscut durament el tancament al reconeixement essencial de la pluralitat nacional i a les pròpies competències de Govern.

stats